Trucks

De nieuwe CO2-normen voor brandstofverbruik van de EU en wat er komen gaat

| 4 min. om te lezen | 4 min. om te lezen
Alle nieuwe, Europese trucks moeten nu voldoen aan de strenge CO2-normen voor brandstofverbruik van de EU. Volvo Trucks zet volop in op nieuwe, duurzame transportoplossingen en blijft hard werken aan manieren om de enorme impact op de trucksector te verwerken.
Lars Mårtensson over de ambitieuze CO₂-doelen van de EU

Wat zijn de nieuwe vereisten van de wetgeving?

“Per 1 januari 2019 moeten alle truckfabrikanten het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot opgeven van nieuwe geproduceerde trucks die worden verkocht in Europa. Dit is de eerste stap in het verklaringsproces waarmee onze sector de ambitieuze CO2-reductieniveaus kan halen: 15 procent in 2025 en 30 procent in 2030.”

 

Wat is het standpunt van Volvo Trucks ten aanzien van de nieuwe wetgeving van de EU?

“We beschouwen dit als een positieve ontwikkeling. Maar het een grote uitdaging: de hele sector moet het tempo voor het verminderen van de CO2-uitstoot verdubbelen. Positief is dat we aanzienlijke verminderingen zien in de uitstoot en een verhoogd tempo van gezonde concurrentie tussen fabrikanten in de race naar nieuwe technologieën. We zijn ook van mening dat een meer geïntegreerde, holistische benadering meer mogelijkheden zou opleveren. Dit gaat niet alleen over nieuwe technologieën, brandstofzuinig rijden en duurzame aandrijvingen, maar verbeterde beschikbaarheid van biobrandstoffen en transporten met hogere capaciteit spelen ook een belangrijke rol.”

“We willen betere financiële subsidieregelingen zien voor klanten die ervoor kiezen om te investeren in nieuwe voertuigen die minder impact hebben op het klimaat”, zegt Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation Volvo Trucks.

Hoe voldoet Volvo Trucks aan de toenemende vraag naar duurzame oplossingen?

“Door continu te investeren in nieuwe, duurzamere technologie. We hebben onze eerste elektrische truckmodellen al uitgebracht en beginnen dit jaar met de serieproductie. We leveren ook andere, alternatieve aandrijvingen op LNG en biogas. Ondertussen zien we veel mogelijkheden voor verbeteringen in het hele voertuig en gaan we door met het verbeteren van versnellingsbakken, aandrijvingen, banden en de aerodynamica voor onze reeks. Het doel is onze klanten te ondersteunen met brandstofefficiënte oplossingen die zijn afgestemd op hun specifieke behoeften.”

 

Waarom moeten transportbedrijven meer investeren in duurzaam vervoer?

“Omdat dat de toekomst is. Aangezien dit voor de lange termijn is, zal de restwaarde van zuinige trucks hoger zijn. Dit kan een belangrijke stimulans zijn om bijvoorbeeld een elektrische truck of een truck op LPG te kopen. We zijn van mening dat de klanten en transportinkopers die besluiten het voortouw te nemen, zullen profiteren van deze ontwikkeling.”

 

Hoe kunnen stimuleringsmaatregelen de transitie versnellen naar reductie van CO2-emissies?

“Volvo Trucks is voorstander van hogere financiële subsidieregelingen voor transporteurs die kiezen voor investeringen in nieuwe voertuigen met minder impact op het klimaat. Aangezien dit een sector is met veel interesse in nieuwe technologie maar met kleine marges, zorgen belastingvoordelen voor lagere bedrijfskosten die uiteindelijk een groot verschil uitmaken. We vinden ook dat extra investeringen in de infrastructuur voor opladen en tanken essentieel is.”

 

Wat is ervoor nodig om 30 procent lagere transportemissies te verwezenlijken per 2030?

“In het kort moeten voertuigbouwers, energiebedrijven, transporteurs en hun klanten samenwerken om hetzelfde doel na te streven. Dit is onze grootste uitdaging tot nu toe en we moeten snel technische ontwikkelingen kunnen doorvoeren. Het huidige goedkeuringsproces van de EU is te traag. Ik heb een positief gevoel over onze positie als branche; we hebben al veel goeds gedaan en als we nog meer doen, doen we het geweldig.” 

 

EU-NORMEN VOOR BRANDSTOFVERBRUIK

  • De gemiddelde CO₂-emissies moeten met 15 procent zijn verminderd in 2025, en met 30 procent in 2030 (gerekend vanaf 2019).
 
  • De EU-wetgeving voor CO2-emissies van zware trucks geldt voor voertuigen die zijn geproduceerd en geregistreerd vanaf 2019.

 

  • Reductieniveaus hebben betrekking op de gemiddelde emissies van de trucks die zijn geproduceerd door de respectievelijke fabrikanten.

 

  • Vanaf 1 januari 2019 moeten alle nieuwe, zware trucks binnen de EU zijn voorzien van een verklaring over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. De overeengekomen emissiereducties zijn gebaseerd op de waarden die worden vermeld in de verklaring.

 

  • Zware voertuigen maken bijna 5 procent uit van de totale uitstoot van broeikasgassen in de EU.