Wat zijn de nieuwe vereisten van de wetgeving?
“Per 1 januari 2019 moeten alle truckfabrikanten het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot opgeven van nieuwe geproduceerde trucks die worden verkocht in Europa. Dit is de eerste stap in het verklaringsproces waarmee onze sector de ambitieuze CO2-reductieniveaus kan halen: 15 procent in 2025 en 30 procent in 2030.”
Wat is het standpunt van Volvo Trucks ten aanzien van de nieuwe wetgeving van de EU?
“We beschouwen dit als een positieve ontwikkeling. Maar het een grote uitdaging: de hele sector moet het tempo voor het verminderen van de CO2-uitstoot verdubbelen. Positief is dat we aanzienlijke verminderingen zien in de uitstoot en een verhoogd tempo van gezonde concurrentie tussen fabrikanten in de race naar nieuwe technologieën. We zijn ook van mening dat een meer geïntegreerde, holistische benadering meer mogelijkheden zou opleveren. Dit gaat niet alleen over nieuwe technologieën, brandstofzuinig rijden en duurzame aandrijvingen, maar verbeterde beschikbaarheid van biobrandstoffen en transporten met hogere capaciteit spelen ook een belangrijke rol.”
Hoe voldoet Volvo Trucks aan de toenemende vraag naar duurzame oplossingen?
“Door continu te investeren in nieuwe, duurzamere technologie. We hebben onze eerste elektrische truckmodellen al uitgebracht en beginnen dit jaar met de serieproductie. We leveren ook andere, alternatieve aandrijvingen op LNG en biogas. Ondertussen zien we veel mogelijkheden voor verbeteringen in het hele voertuig en gaan we door met het verbeteren van versnellingsbakken, aandrijvingen, banden en de aerodynamica voor onze reeks. Het doel is onze klanten te ondersteunen met brandstofefficiënte oplossingen die zijn afgestemd op hun specifieke behoeften.”
Waarom moeten transportbedrijven meer investeren in duurzaam vervoer?
“Omdat dat de toekomst is. Aangezien dit voor de lange termijn is, zal de restwaarde van zuinige trucks hoger zijn. Dit kan een belangrijke stimulans zijn om bijvoorbeeld een elektrische truck of een truck op LPG te kopen. We zijn van mening dat de klanten en transportinkopers die besluiten het voortouw te nemen, zullen profiteren van deze ontwikkeling.”
Hoe kunnen stimuleringsmaatregelen de transitie versnellen naar reductie van CO2-emissies?
“Volvo Trucks is voorstander van hogere financiële subsidieregelingen voor transporteurs die kiezen voor investeringen in nieuwe voertuigen met minder impact op het klimaat. Aangezien dit een sector is met veel interesse in nieuwe technologie maar met kleine marges, zorgen belastingvoordelen voor lagere bedrijfskosten die uiteindelijk een groot verschil uitmaken. We vinden ook dat extra investeringen in de infrastructuur voor opladen en tanken essentieel is.”
Wat is ervoor nodig om 30 procent lagere transportemissies te verwezenlijken per 2030?
“In het kort moeten voertuigbouwers, energiebedrijven, transporteurs en hun klanten samenwerken om hetzelfde doel na te streven. Dit is onze grootste uitdaging tot nu toe en we moeten snel technische ontwikkelingen kunnen doorvoeren. Het huidige goedkeuringsproces van de EU is te traag. Ik heb een positief gevoel over onze positie als branche; we hebben al veel goeds gedaan en als we nog meer doen, doen we het geweldig.”
EU-NORMEN VOOR BRANDSTOFVERBRUIK