Volvo Trucks

NEDERLAND

Lichtere trucks voor meer laadvermogen
Arclid Transport - actief in een uiterst concurrerende markt - wilde de laadcapaciteit en productiviteit vergroten. Wagenparkbeheerder Peter Conway slaagde erin deze doelen te bereiken door te investeren in specifieke transportoplossingen in combinatie met chauffeurstraining.

Peter Conway, wagenparkbeheerder, voerde een herziening van Arclid Transport’s wagenpark uit.

Het is essentieel voor ons om trucks op maat te specificeren voor Arclid Transport in plaats van gewoon een chassis rechtstreeks van de assemblagelijn te halen.

Nadat hij in 2012 de introductie van de Volvo FH in het Zweedse Göteborg had bijgewoond, meende Peter Conway precies het juiste voertuig te hebben gevonden voor Arclid. Het lichtere chassis dat Volvo kon leveren was een belangrijke factor, maar ook het chauffeurscomfort en de veiligheid in de Volvo-cabines waren belangrijke pluspunten, samen met de topprestaties van de motor en het gunstige brandstofverbruik.

Een truck van Arclid wordt geladen.

 

Sindsdien bestaat circa 90 procent van alle nieuwe voertuigen uit Volvo’s. Peter Conway bepaalt zelf de specificaties van de voertuigen en werkt daarbij nauw samen met Thomas Hardie, de lokale Volvo-dealer. Thomas Hardie’s werkplaatsen voeren het onderhoud aan de trucks van Arclid ’s nachts uit, wat de stilstand tot een minimum beperkt. Ze hebben regelmatig contact en werken nauw samen als het gaat om het plannen van onderhoud. Wanneer een truck in de werkplaats staat, wordt er gezorgd voor een vervangend voertuig voor de chauffeur.

“Het is essentieel voor ons om trucks op maat te specificeren voor Arclid Transport in plaats van gewoon een chassis rechtstreeks van de assemblagelijn te halen”, aldus Peter. “We hebben het gevoel dat al het extra gewicht ons tegenwerkt in wat we hier proberen te bereiken in het bedrijf. Wanneer we 100 kilo per voertuig besparen, winnen we 200 kilo laadvermogen per voertuig per dag, aangezien de meeste van onze voertuigen twee vrachten per dag rijden. Met een vloot van 33 voertuigen betekent dat over een periode van 12 maanden een aanzienlijk verschil.”

Tegenwoordig rijden de trucks van Arclid nog zelden leeg rond. Het bedrijf wist met succes nieuwe klanten aan te trekken, waarvan ze opdrachten voor droge bulk aannemen tussen hun leveringen voor Bathgate Group door.

Volvo voldoet volgens mij aan alle criteria en alles wat we nodig hebben, is al ingebouwd in het huidige voertuig.

Peter Conway is erg trots op de veranderingen die zijn doorgevoerd in het wagenpark en de activiteiten van het bedrijf. Omdat hij zijn carrière is begonnen als vrachtwagenchauffeur, vindt hij het belangrijk om ook zelf de weg op te gaan en op de hoogte te blijven van de nieuwste modellen en technologie. Maar investeren in de best beschikbare technologie is slechts één zijde van de medaille. Hij beseft dat goede chauffeurs ook van grote invloed zijn. Nadat een nieuwe Volvo-truck is geleverd, brengt de chauffeurstrainer van Thomas Hardie een bezoek aan Arclid. Hij analyseert de rijtechniek van de chauffeur en geeft advies over mogelijke verbeteringen in de veiligheid en het brandstofverbruik.

“We willen een eersteklas bedrijf zijn, dus dan is het belangrijk dat zowel onze voertuigen als onze medewerkers een afspiegeling vormen van de reputatie van het bedrijf als het gaat om professionalisme en hoogwaardige klantenservice. Onze strategie is niet om de goedkoopste op de weg te zijn, maar we willen absoluut de beste waarde leveren aan klanten. Daarom hebben we een team met zeer professionele chauffeurs en investeren we regelmatig in chauffeurstrainingen.”

Arclid Transport is continu op zoek naar verdere verbeteringen van het laadvermogen. In combinatie met de laatste aanvulling aan het wagenpark van drie Volvo FH’s zijn ze erin geslaagd om nog eens 280 kilo te besparen. Een opvallende verandering was de lichtgewicht midliftas van Volvo. (In het Verenigd Koninkrijk moeten transporten vanaf 40 ton beschikken over drie assen). Om de invloed op het laadvermogen te verminderen rustte Arclid Transport de Volvo-trucks eerder al uit met een lichtgewicht midliftas van een andere leverancier, die rond de 400 kilo lichter was dan een standaard voorloopas.

De nieuwe lichtgewicht midliftas van Volvo Trucks is bijna nog eens 50 kilo lichter. Niet alleen verbetert dit het laadvermogen, maar het verkort ook de doorlooptijden. De truck kan nu rechtstreeks worden geleverd vanaf de Volvo Trucks-fabriek in plaats van via een toeleverancier.

“Omdat de meeste van onze voertuigen twee ladingen per dag leveren, winnen we in feite een ton aan laadvermogen vergeleken met de standaard voorloopas”, zegt Peter Conway. Hij voegt eraan toe: “Eigenlijk is de lichtgewicht midliftas Volvo Trucks de ideale oplossing voor ons. Het betekent een kortere doorlooptijd en alles valt onder de Volvo-paraplu als het gaat om garantie, beschikbaarheid van onderdelen enzovoort. Volvo voldoet volgens mij nu aan alle criteria en alles wat we nodig hebben, is al ingebouwd in het huidige voertuig.”

 

De zandgroeve van de Bathgate Group.

Arclid Transport

GESCHIEDENIS: Opgericht in 1972 als een zelfstandige dochteronderneming binnen de Bathgate Group. Arclid werkte eerst exclusief voor andere bedrijven binnen de groep, maar werkt de laatste jaren ook voor externe klanten. Momenteel werkt Arclid nog voor 50 procent voor de Bathgate Group.

SERVICES: Transporten van droge bulk, voornamelijk zand uit de zandgroeve van Bathgate Group in Cheshire. Andere ladingen zijn cement, klei, dolomiet, fosfaten en zout.