Trucks

Verfijnen van de aerodynamica – een delicaat evenwicht

Aerodynamische verbeteringen aan de nieuwe Volvo FH vormden een essentiële factor voor transporteurs om hun winstgevendheid verder te verbeteren.
Joakim Sällberg
Joakim Sällberg, Senior Designer bij Volvo Trucks, is van mening dat het belangrijk is om naar de gehele truck te kijken, en niet te sterk in te zoomen op een bepaald gedeelte.

Het nieuwste model van de Volvo FH werd uitgebracht in 2013. De nieuwe truck werd de norm voor het internationaal transport: groter, veiliger en nog ergonomischer dan de voorganger. De upgrade bracht ook veranderingen teweeg in de aerodynamica van de truck. Omdat de Volvo FH specifiek is ontworpen voor lange afstanden en voornamelijk 70 km/u of meer rijdt, profiteert de truck sterk van aerodynamische verbeteringen.

Het verder verfijnen van een reeds uitgekiend voertuig was een uitdagende opdracht voor Joakim Sällberg en zijn collega's bij Volvo Trucks in Göteborg. “Ondanks dat de cabine een vierkante meter groter werd, zijn we erin geslaagd de aerodynamica te verbeteren. De juiste balans van de truck is het allerbelangrijkst. Bij het maken van aanpassingen moeten we kijken naar de gehele truck, en niet te sterk inzoomen op een bepaald gedeelte of onderdeel. Het is altijd een combinatie van factoren.”

Er werden wijzigingen aangebracht in verschillende delen van de nieuwste Volvo FH, maar de meest ingrijpende en verbeterde kenmerken zijn de curven aan de voorzijde van de truck. Deze geven een lager brandstofverbruik en een aanzienlijk lagere luchtweerstand van het voertuig. Deze beoogde aerodynamische verbeteringen kunnen een cruciale rol spelen in een sector waarin de financiële winst wordt bepaald door het gewicht per kilometer.

Aangepaste spoilers, wielkastgedeelte, onderspoiler en spatschermen dragen ook bij aan de verbeterde prestaties van de Volvo FH op snelheid. Bovendien slaagde het team er ook in een kubieke meter extra binnenruimte te creëren zonder dat dit negatieve gevolgen had op de aerodynamica van de truck. Volgens Joakim Sällberg is het aanbrengen van een verandering in de truck vergelijkbaar met een balanceeract. 

“Of het nu gaat om de voorkant, de onderkant van de truck en de trailer of het achterste gedeelte, alle componenten zijn van invloed op elkaar als het gaat om de aerodynamica. In de ontwerpfase maken we gebruik van metingen van de tussenruimte of de aansluiting om de passing en uitlijning tussen de vlakken te bepalen. Zo moesten we bij het ontwikkelen van de snellere curven op de nieuwste Volvo FH rekening houden met hoe vuil zich verspreidt over de truck bij het gewijzigde ontwerp. Bij het vinden van een oplossing was het complete voertuig betrokken.”

Het ontwerpproces voor de moderne truck is geavanceerd en complex. Toch beschrijft Joakim Sällberg zichzelf als een ‘pen-en-papier ontwerper’ die werkt in een flexibel team van 15-20 mensen, die betrokken zijn bij verschillende stadia van diverse projecten.

Of het nu gaat om de voorkant, de onderkant van de truck en de trailer of het achterste gedeelte, alle componenten zijn van invloed op elkaar als het gaat om de aerodynamica.

“De behoeften van de klant staan voorop bij het vervaardigen van deze aerodynamische verbeteringen. Dit is altijd het geval, waar we ook aan werken. Het is belangrijk voor ons dat onze klanten met het ontwerp kunnen meegroeien, en dat de trucks een lange levensduur op de weg hebben. Bij elke ontwerpkwaliteit passen we altijd Volvo’s kernwaarden toe. Dat vormt de spil bij alles wat we doen.”

Joakim Sällberg

Functie: Senior designer
Leeftijd: 40
jaar bij Volvo: 10