Onderweg in Siberië

In het hart van Siberië komen veel wilde dieren voor en zijn de wegen slecht of gewoon afwezig. Hier zorgt een off-road Volvo-truck ervoor dat Nikolai Goncharov veilig zijn brood kan verdienen.

Nikolai Goncharov’s bestemming ligt slechts 120 km verderop, maar een groot deel van de route bestaat uit gruiswegen met flinke plassen en kuilen.

Nikolai Goncharov woont al bijna 20 jaar in Jakoetië, de grootste regio van Rusland. Tien jaar reed hij met trucks voor Transotdelstroy (TOS), een transportbedrijf in Lensk.

“Modder en slechte wegen zijn hier een probleem”, zegt Nikolai en hij voegt eraan toe: “We hebben hier geen wegen, we hebben alleen een richting.”

Vandaag moet Nikolai betonplaten vervoeren van een haven in Peleduy naar een bouwlocatie in Chayanda. Daar ontwikkelt Gazprom, de aardgasgigant van Rusland, een gasopslaglocatie. De bestemming is niet ver, zo'n 120 km, maar lastig te bereiken omdat een groot deel van de route bestaat uit gruiswegen met flinke plassen en kuilen.

“Hier kunnen alleen trucks zoals deze werken: heavy-duty, off-road”, zegt Nikolai, gezeten in de cabine van zijn Volvo FMX 460-trekker met een 6x6-asconfiguratie. Hij rijdt er nog maar een paar maanden mee, nadat hij bijna tien jaar achter het stuur zat van andere Volvo-modellen. “Het is een goede, robuuste truck.“

Terwijl de truck wordt volgeladen in de haven, wijst Nikolai naar de rivier de Lena achter hem.
“De Lena vormt de levensader van Jakoetië. Alle vracht wordt voornamelijk per rivier vervoerd, zowel stroomop- als stroomafwaarts.”

 

Dikke modder

Onder deze omstandigheden redt alleen een zwaar off-roadvoertuig als de Volvo FMX het.

Nikolai Goncharov

Nicolai Goncharov wijst naar de rivier de Lena en legt uit dat er geen andere manier is van vrachtvervoer naar veel delen van de regio Jakoetië.

Wanneer de vaarroute is opengesteld in de zomer, is het hier een drukte van belang. Het is de enige manier om goederen te vervoeren naar andere delen van Jakoetië. Trucks vervoeren de vracht die via de Lena worden aangevoerd naar verschillende bestemmingen in de regio. Hierbij wordt vaak gereden over gruiswegen die in modder veranderen als het regent.

Nikolai herinnert zich nog goed hoe hij enkele jaren terug op een gruisweg reed die door de regen in een modderpoel was veranderd.
“Na de regen moesten we een steile, modderige helling op, maar de trucks trokken dat niet. We worstelden een tijdje, maar tevergeefs. Dus wachten we twee dagen in onze trucks op droger weer. De regen hield op, het ging waaien en de weg droogde op. Pas toen konden we weer gaan rijden.”

Toch zijn dit uitzonderlijke toestanden, legt hij uit, want de off-roadtrucks van Volvo zijn geschikt voor de slechtste omstandigheden. Als de Lena in de winter dichtvriest, leggen de wegwerkers een 'sneeuwweg' aan door het bos, helemaal tot aan Ust Kut.

“We hebben hier echte vrieskou”, zegt Nikolai. “Het kan hier wel 40 tot 45 graden vriezen. Een enkele keer wordt het zelfs min vijftig. Dus wat denk je? Volvo kan dat met gemak aan.”

Ervaring en voorzichtigheid zorgen ervoor dat Nikolai niet in problemen komt op de lastige wegen in Jakoetië. Hij kent deze plassen bijna als zijn broekzak, en weet welke kant ervan diep is. Wanneer de truck een plas nadert op de weg vanaf de haven, geeft Nikolai een paar tips.

“Deze is niet eens zo groot, maar toch kun je er niet met hoge snelheid doorheen rijden. Je moet vaart verminderen en naar een lage versnelling terugschakelen om de plas voorzichtig te passeren.”

We hebben hier geen wegen, we hebben alleen een richting.

NIKOLAI GONCHAROV,

Vrachtwagenchauffeur TOS

Als de wegen heel modderig zijn, kunnen zelfs behoedzaamheid en ervaring niet alle problemen voorkomen. Op de gruisweg krijgt Nikolai te maken met een kleine storing als er een steen tussen de wielen komt vast te zitten. Hij klimt uit de cabine, bekijkt de steen en haalt een moker waarmee hij de steen in kleine stukjes slaat.

“Een steen kan een band beschadigen en doorsnijden, waardoor je een klapband krijgt”, legt Nikolai uit als hij terug is in de cabine. “Het was mooi dat ik de steen eruit kon slaan met de moker. Soms moet je een wiel loshalen en de lucht eruit laten lopen om de steen te verwijderen.”

 

Door de modderpoelen rijden

Ervaring en voorzichtigheid zorgen ervoor dat Nikolai niet in problemen komt op de lastige wegen in Jakoetië. Hij kent deze plassen bijna als zijn broekzak, en weet welke kant ervan diep is.

Banden in dikke modder

Op de gruisweg is de modder diep en moet je precies weten waar je kunt rijden om niet vast te raken.

Verderop op de gruisweg staat een andere truck geparkeerd, met een chauffeur die er bezorgd omheen loopt. Nikolai stopt zijn truck en klimt uit de cabine om een praatje te maken. Wanneer hij weer terug is, zegt hij dat de chauffeur moet worden gesleept, maar dat hij hem niet kan helpen omdat zijn Volvo volledig beladen is. Maar solidariteit tussen chauffeurs is essentieel bij deze wegen, merkt Nikolai op.

“Als het noodzakelijk is, helpen we elkaar. Zo gaat dat op de weg.”

Na een paar kilometer stopt Nikolai de truck voor een korte pauze en om thee te zetten.

“Het prachtige landschap, de ongerepte natuur en de schone rivieren vind ik het meest aantrekkelijke van Jakoetië”, zegt hij terwijl hij om zich heen kijkt.

Nikolai kwam uit de regio Kemerovo in het zuidwesten van Siberië naar Jakoetië om zijn zus te bezoeken en is er voorgoed gebleven. Hij was onder de indruk van de natuur en het drogere klimaat maakt zelfs de extreem lage temperaturen in de winter dragelijker.

Stenen verwijderen

Keien vormen een probleem, ze kunnen banden perforeren. Dit keer kan Nicolai de steen breken met een moker.

De overvloed aan wilde dieren in Jakoetië vindt Nikolai fascinerend.

“Je kunt hier allerlei soorten vissen vangen, zoals snoek, baars en Siberische zalm. Een keer zag ik een berin met haar kleintjes. Konijnen heb ik ook gezien. En vossen en elanden. Dit is de vrije natuur. De dieren lopen hier rond en mensen werken in hun omgeving. We leven hier dicht naast elkaar.”

Weldra verruilt de truck de gruisweg voor behoorlijk asfalt. Na enkele kilometers staat er een vrachtwagen in de greppel langs de kant van de weg.

“De chauffeur moet achter het stuur in slaap zijn gevallen”, zegt Nikolai. “De asfaltweg is een beetje te ontspannend voor chauffeurs en dan verslapt de concentratie”, voegt hij eraan toe.

Nikolai zwaait naar een andere Volvo-chauffeur van TOS, die op de terugweg is. Hij zegt dat hij graag werkt voor het bedrijf. De baas Stanislav Khamaganov zorgt dat de chauffeurs steeds werk hebben zodat de trucks niet stil hoeven te staan.

Rijden door Jakoetië

Nikolai Goncharov is gefascineerd door de natuurlijke schoonheid van de regio Jakoetië en de overvloed aan wilde dieren. Ook houdt hij van het drogere klimaat. “Het prachtige landschap, de ongerepte natuur en de schone rivieren vind ik het meest aantrekkelijke ervan”, zegt hij.

De rivier de Lena

Als hij de kans krijgt, gaat Nicolai graag vissen in de zijrivieren van de Lena waar hij langskomt tijdens zijn opdrachten.

De opdracht zit erop en Nikolai is terug in Peleduy, waar veel trucks en chauffeurs van TOS in de zomer zijn gestationeerd.

Hij zegt dat hij zijn vrouw, zijn twee dochters en drie kleindochters mist. Ze wonen allemaal in Lensk, terwijl hij hier is gestationeerd en slechts af en toe de mogelijkheid heeft om naar huis te gaan. Het hoort bij zijn werk dat hij zijn familie niet vaak ziet.

“Als ik thuiskom, zie ik dat mijn kleindochters weer wat zijn gegroeid en iets nieuws hebben geleerd. Maar ik doe dit werk voor mijn familie en voor hun welzijn”, merkt hij op.

Transotdelstroy (TOS)

Eigenaar: Stanislav Khamaganov
Aantal medewerkers: 90
Geschiedenis: Het bedrijf werd 14 jaar geleden opgericht.
Belangrijke klanten: Gazprom, Rosneft, Sclumberger
Totale aantal voertuigen: 283
Totale wagenpark: 60 (waarvan Volvo trucks:30)
Voornaamste vracht: Bouwmaterialen en onderdelen voor het winnen van gas en olie.
De truck: Volvo FMX 460-trekker met een 6×6-asconfiguratie. Trailer: Russische trailer van NARZ Company met een capaciteit van 55 ton. Opdrachten: Betonplaten van de haven in Peleduy naar bouwlocaties in het gebied Chayanda.

Gerelateerde inhoud

In leven blijven op een van de gevaarlijkste wegen ter wereld

Voorzichtigheid, bekwaamheid en ervaring houden Juan Manuel Manrique al 45 jaar in leven op een van de gevaarlijkste wegen ter wereld. Dit is Paso de los Caracoles in Chili....

Teruggewonnen op de zee

De grootste stad van Nigeria verandert geleidelijk aan van uiterlijk. Wat begon als een plan om de stad Lagos te beschermen tegen de kustafslag, is uitgemond tot Afrika’s omvangrijkste bouwproject. Eko Atlantic wordt gebouwd op land dat is ...

Zout winnen op Bolivia’s grote witte vlakte

Het licht is genadeloos en de lucht ijl. Op ´s werelds grootste zoutvlakte wordt het uiterste gevergd van mens en machine. Hier werkt vrachtwagenchauffeur Dario Machaca Colque al meer dan 30 jaar....

Artikelen filteren

5 true 5