Volvo Trucks

NEDERLAND

Coole leveringen
Twintig jaar geleden begon Mark Clare met het leveren van melk met slechts één truck. Nu is zijn bedrijf een van belangrijkste leveranciers van diepvriesproducten en temperatuurgeregelde goederen in Ierland.
Mark Clare

Kort na de aanschaf van zijn eerste distributietruck ontdekte Mark een gat in de markt voor gekoelde en diepgevroren distributie in Ierland.

“Ik heb een praktische benadering en spring bij waar ik nodig ben. Of het nu gaat om het opvolgen van een verkoopmogelijkheid of plaatsnemen achter het stuur van een truck. Mijn passie ligt echter wel in het leveren van goede service en het vinden van oplossingen voor de uitdagingen van onze klanten waarbij ik mijn uiterste best doe om hun verwachtingen te overtreffen”, zegt hij.

Naarmate we het drukker kregen, realiseerden we ons dat het niet handig was om met gebruikte trucks te rijden vanwege de hoge uitval en het onderhoud.

Dat Mark Clare eigenaar werd van het grootste, onafhankelijke Ierse wagenpark voor levensmiddelendistributie was enigszins toevallig. Na zijn studie begon hij in 1986 als winkelmanager bij een grote warenhuisketen. Hier leerde hij het belang van goede sociale vaardigheden en klantenservice. In die tijd bezat zijn vader een eigen bedrijfje dat melk rondbracht en tijdens een periode van ziekte sprong Mark bij om het bedrijf van zijn vader te leiden. Mark genoot van de vroege melkrondes en besloot een eigen bedrijf te kopen naast zijn vader, waarop CDS werd opgericht in 1997. Het duurde niet lang voordat Mark een gat ontdekte in de markt voor gekoelde en diepgevroren distributie. Dat was de start van het succesverhaal van zijn huidige bedrijf.

“Op mijn melkronde kreeg ik vaak de vraag of ik iemand in de sector wist die gekoelde waar kon leveren aan grotere winkels. Mijn vrouw Ann-Marie en ik bespraken de kwestie en we besloten te investeren in ons eerste voertuig met een gekoeld gedeelte. Dit bleek een uitstekende beslissing en weldra kregen we het zo druk dat de melk er part-time werd bijgedaan”, herinnert Mark Clare zich.

Het bedrijf bleef groeien en in 2001 werd Aryzta Foods, de grootste Ierse leverancier van voorgebakken brood, een van hun 'blue-chip' klanten. In de loop der jaren werd het wagenpark van CDS verdubbeld en gemoderniseerd met de nieuwste voorzieningen. Tegenwoordig is alle apparatuur van Mark temperatuurgeregeld en beschikken de meeste trucks over dubbele temperatuur. De gemiddelde leeftijd van de uitrusting is minder dan vijf jaar.

“Voordat we in zee gingen met Aryzta Foods hadden we niet de middelen om nieuwe trucks te kopen, dus reden we met gebruikte trucks van allerlei merken. Naarmate we het drukker kregen, realiseerden we ons dat het niet handig was om met gebruikte trucks te rijden vanwege de hoge uitval en het onderhoud”, legt hij uit.

Mark ging langs bij verschillende fabrikanten voordat hij besloot tot samenwerking met Volvo Trucks en zijn eerste Volvo FE en FL bestelde.

“We merkten al snel dat deze trucks fantastisch presteerden en dat ze perfect waren voor onze activiteiten in de binnensteden met veel manoeuvreren in smalle straten. Dus gingen we terug naar Volvo om nog meer trucks te kopen en besloten we dat de Volvo FL onze distributietruck voor de stad zou worden. Tegenwoordig bestaat ons wagenpark voor 90 procent uit Volvo's, dus je kunt wel zeggen dat Volvo ook ons merk is geworden.”

Begroeting van de klant

De keuze voor een distributietruck voor de stad was van essentieel belang voor CDS, aangezien het rijden in hartje Dublin een uitdagende taak is. Het is een erg drukke binnenstad met veel trucks, auto's, fietsers en voetgangers en de chauffeurs van CDS rijden met krappe tijdsplanning. Je krijgt geen tweede kans bij het leveren van etenswaren. Met zo'n 35 leveringen per dag moeten chauffeurs moeiteloos kunnen in- en uitstappen en gemakkelijk kunnen navigeren door de smalle straten van de stad. Chauffeurs moeten niet alleen de uitdagingen van het rijden aankunnen, maar ook als ambassadeurs voor het merk optreden, niet alleen voor CDS maar ook voor al hun klanten. Daarom werken ze vaak op dezelfde route zodat ze een persoonlijke band kunnen opbouwen met het personeel van elke winkel.

Dit is geen eenmanszaak, ons succes behoort toe aan iedereen die deel uitmaakt van het bedrijf.

“Wanneer we mensen aannemen, kijken we het allereerst naar goede sociale vaardigheden. We zien de chauffeurs als onze ambassadeurs en als ambassadeurs voor het product van onze klant. Ze moeten kunnen omgaan met de mensen achter de delicounters en de winkelmanagers en ervoor zorgen dat zij tevreden zijn over onze leveringen. Daarom geven we veel trainingen, zodat onze chauffeurs precies weten wat er van hen wordt verwacht als het gaat om klantenservice en rijvaardigheden.”

Het leveren van een topservice was het doel vanaf de allereerste dag. Mark denkt dan ook dat het succes van zijn bedrijf voornamelijk komt door de bereidheid om het klanten naar de zin te maken, een flexibele houding aan te nemen en zich aan te passen aan hun wensen. 

“We fabriceren of produceren niets, we zijn een bedrijf dat services aan de klant levert. En als zodanig moeten we streven naar voortdurende verbeteringen. We zien hoe de wensen van klanten in de sector veranderen en daarom passen we ons continu aan. Het is uiterst belangrijk dat onze service op het hoogste niveau blijft zodat we onze verplichtingen en beloften aan onze klanten kunnen waarmaken”, zeg hij.

Naast een duidelijke visie van wat hij wil bereiken met het bedrijf en het werken met goede processen en trucks, denkt Mark dat een belangrijke succesfactor van zijn bedrijf ook is dat hij naar zijn medewerkers luistert en constant hun meningen en adviezen laat meetellen.

“Ik heb een aantal van de beste mensen uit de sector voor mij werken en die brengen allemaal hun individuele vaardigheden en kwaliteiten mee naar CDS, waardoor ze een grote rol spelen bij het eindresultaat. Dit is geen eenmanszaak, ons succes behoort toe aan iedereen die deel uitmaakt van het bedrijf. Dat we een paar maanden geleden de onderscheiding National Haulier of the Year 2017 wonnen, was voor ieder van ons een geweldig gevoel. De uren, de eindeloze dagen en inspanningen - alles werd de moeite waarde in één avond met 800 van onze collega's”, zegt Mark Clare met een grote glimlach.

CDS

Geschiedenis: Clare Distribution Services (CDS) werd in 1997 opgericht door Mark Clare met het doel een ongeëvenaarde transportservice te leveren van topklasse.

Services: Het bedrijf is gespecialiseerd in de distributie van temperatuurgeregelde producten en levert gekoelde, diepgevroren en temperatuurafhankelijke producten, en een gering percentage farmaceutische goederen.