Volvo FH – 25 jaar innovaties

De Volvo FH is een enorm succes. De innovaties waarvan chauffeurs, eigenaren, veiligheid en bedrijven profiteren, blijven de grenzen verleggen. “Een cultuur waarin mensen nieuwe ideeën ontwikkelen, moet je koesteren. Dat geldt ook voor de structuur waarin de ideeën worden geïmplementeerd die waarde voor klanten opleveren”, zegt Staffan Rödjedal, Product Manager FH bij Group Trucks Technology.
Tijdlijn innovaties van de Volvo FH

Innovaties en nieuwe functies – de Volvo FH blijft zich ontwikkelen.

In 1993 introduceerde Volvo Trucks 's werelds meest geavanceerd truck ooit: de Volvo FH.
Voorzieningen als de D12A-motor en Volvo Engine Brake zorgden voor indrukwekkende technische specificaties. Maar wellicht nog indrukwekkender was de focus op de chauffeur. De Volvo FH was, en blijft dat ook, de droom van de chauffeur. De nieuwe cabine was een erkenning voor de situatie van chauffeurs. De truck is een werkplek niet alleen tijdens het rijden, maar ook bij het rusten of slapen. Op basis van uitgebreide tests met ruim 1.500 chauffeurs en truckgebruikers heeft Volvo Trucks een nieuwe cabine geconstrueerd die een geheel nieuwe ervaring vormde.
“We plaatsten de chauffeur in het middelpunt. En dat doen we nog steeds”, zegt Mats Karlsson Lindh, Director Product Planning bij Group Trucks Technology.
Ook nu nog biedt de Volvo FH steeds een nieuwe ervaring. Met functies als het unieke Volvo Dynamic Steering dat de stuurcontrole perfectioneert en tegelijkertijd letsel bij de chauffeur door overbelasting vermindert, blijft Volvo Trucks de vooruitgang stimuleren.

Het verhaal achter de Volvo FH begon halverwege de jaren ´80. Volvo Trucks had een brede reeks trucks voor verschillende markten, maar er was behoefte aan een verbeterd proces en een gemeenschappelijk productplatform. Met de FH creëerde Volvo Trucks een blauwdruk voor toekomstige innovaties. Een van de essentiële doorbraken in de ontwikkeling was het nieuwe chassis. Het dynamische ontwerp gaf de ingenieurs een gemeenschappelijke basis voor het ontwikkelen en creëren van functies die speciaal waren aangepast aan elke eis.

Volvo FH-model wordt getest op aerodynamica

Het aerodynamische onderzoek voor de Volvo FH was ongeëvenaard.

“Ik heb deze verbeteringen in het industriële proces beschreven als een transplantatie van het hart en de hersenen van Volvo Trucks. Het veranderde de manier waarop we werken”, zegt Jan Johnsson die toentertijd werkte als projectmanager.

De Volvo FH is, zoals gezegd, een truck voor chauffeurs maar Volvo is zich ook bewust van de zakelijke eisen voor de klanten. Dit was al belangrijk bij de introductie en dat is nu nog zo.
“Ons aerodynamische onderzoek tijdens het ontwerpen was ongeëvenaard. Dit maakte een lager brandstofverbruik voor de klanten mogelijk”, zegt Mats Karlsson Lindh.

Ook het chassis werd vervaardigd met een duidelijke bedrijfsmatige focus, met flexibele oplossingen voor verschillende laadvermogens. Tegenwoordig haalt Volvo Trucks alles uit de kast in de zoektocht naar verdere brandstofbesparende oplossingen voor de klanten. Vernieuwde I-Shift-software, liftbare tandemas, I-Park Cool, Fuelwatch-training voor chauffeurs en de voorspellende I-See-cruisecontrol zijn slechts enkele, recente innovaties die de bedrijfsresultaten voor klanten verbeteren.

Chauffeur achter het stuur van een Volvo FH

Volvo Trucks neemt vaak bestaande problemen van de klant als uitgangspunt voor het zoeken van nieuwe functies.

Vooruitgang houdt nooit op. En de FH blijft zich verbeteren. Bij Volvo Trucks gaat het werk door. “We beginnen vaak met een probleem van de klant. Een voorbeeld hiervan is Volvo Dynamic Steering: een van de uitgangspunten was dat we een oplossing zochten voor het verminderen van de stuurkracht op rotondes. Tijdens dat onderzoek stuitten we op zoveel nieuwe mogelijkheden, dat het eindresultaat veel geavanceerder is: de VDS zoals we die vandaag kennen”, zegt Staffan Rödjedal.
Creativiteit en het koesteren van goede ideeën zijn twee belangrijke onderdelen van het proces dat leidt tot succesvolle innovaties. Hard werken is een derde.
“Je moet het zien als een langdurige inspanning. Elke functie is jarenlang getest en uitgeprobeerd voordat het werkt zoals wij willen. En zoals onze klanten van ons zijn gaan verwachten.”

Samenhangende artikelen

Hoe chauffeurs profijt hebben van Volvo Dynamic Steering

Perfecte stabiliteit bij hoge snelheden, volledige controle bij lage snelheden en aanzienlijk minder belasting op spieren en gewrichten. Sinds de introductie van het baanbrekende VDS-systeem (Volvo Dynamic Steering) in 2013 is het rijgedrag van veel ...

Italiaans transportbedrijf Sartori bespaart dankzij I-Shift Dual Clutch brandstof op veeleisende bergroutes

In de bergachtige streken van Noord-Italië is Sartori Trasporti gevestigd. Dit familiebedrijf heeft trucks nodig die goede prestaties combineren met een laag brandstofverbruik. In de Volvo FH met I-Shift Dual Clutch hebben ze mogelijk de perfecte ...

Met kruipversnellingen door ijzige bossen

IJzige, smalle en heuvelachtige wegen, en totaalgewicht van 76 ton. Het vervoer van hout door de Finse bossen vergt veel van zowel chauffeurs als voertuigen. Maar met de Volvo I-Shift met kruipversnellingen kunnen Saku Simpanen en zijn team de ...