Het is allemaal Volvo wat de klok slaat

Het Zweedse familiebedrijf Sanfridssons rijdt al vanaf de oprichting van het bedrijf in 1961 met Volvo-trucks. Vijfentwintig jaar geleden was het een van de eerste transportbedrijven ter wereld die een Volvo FH kocht.

Sanfridssons ontwikkelde zich in de loop der jaren van een klein regionaal transportbedrijf tot een moderne, dienstverlenende firma met landelijke dekking.

Göran Sanfridsson

Ondanks dat hij de CEO is, helpt Göran Sanfridsson nog steeds bij het laden en lossen van de bedrijfswagens.

Het is kwart voor zes in de ochtend en Göran Sanfridsson is al aan het werk. Hij mag dan CEO zijn van het familiebedrijf, hij is graag betrokken bij de praktijk. Hij deinst er niet voor terug een handje te helpen bij het laden en lossen van trucks en in de werkplaats.

“Mijn broers en ik groeiden op op het platteland tussen de trucks en chauffeurs. Het was een jongensdroom van mij om met een truck te rijden en ik zeurde mijn vader steeds aan zijn kop of ik met hem mee mocht als hij melk moest leveren in het dorp. Ik was toen al een ochtendmens”, herinnert Göran zich met een glimlach.

Hun vader Alf Sanfridsson was een boerenzoon die een ander beroep moest zoeken toen zijn broer de boerderij overnam. Het toeval wilde dat het bedrijf Gäsene Dairy een nieuwe distributielijn startte en iemand zocht om 's ochtends met melk te rijden. Alf besloot om melkrijder te worden en kocht zijn eerste Volvo-truck. Weldra kreeg hij ook opdrachten om 's middags met grind te rijden en in de loop der tijd nam het aantal klanten toe. Alf was zeer tevreden over zijn Volvo-truck. Toen het bedrijf groeide, kocht hij meer trucks en nam hij meer chauffeurs in dienst. Hij kreeg grote klanten als Herrljunga Cider, een bekend Zweeds cidermerk, en veranderde van een klein, regionaal transportbedrijf in een moderne dienstverlenende firma met landelijke dekking.

De familie Sanfridsson

Göran Sanfridsson (links) samen met zijn vader Alf (in het midden) en zijn broer Torbjörn, praten met elkaar tussen Torbjörns verzameling van oldtimers en trekkers.

Alf Sanfridsson

Toen Alf Sanfridsson zijn transportbedrijf begon, leverde hij melk af voor Gäsene Dairy, dat nog steeds actief is in de regio.

Zijn drie zonen gingen al vroeg bij het bedrijf werken en het was logisch dat ze het op een dag zouden overnemen van hun vader. Toen hij in 2006 met pensioen ging, werkten zij al heel wat jaren voor het bedrijf. De taken werden verdeeld, zodat ze elkaar niet voor de voeten zouden lopen. Göran, de oudste, is CEO. Mats voert het bewind over het veevoederbedrijf Ljungs foder. En de jongste broer Torbjörn is transportmanager. Vader Alf geniet van zijn pensioen, maar is altijd bereid tot het geven van goed advies.

“Het was geweldig hoe vader het bedrijf heeft ontwikkeld samen met zijn klanten en hoe hij de relaties heeft onderhouden. Hetzelfde geldt voor de relaties met onze werknemers en met Volvo Trucks. Hij was altijd van mening dat klanten blijven als je ze goed behandelt. Het is een van de allerbelangrijkste lessen die mijn broers en ik van hem hebben geleerd”, zegt Göran.

Het aantrekken en vasthouden van getalenteerde medewerkers vormt de sleutel van het succes van Sanfridssons. Betrouwbare voertuigen en een sterke nadruk op verkeersveiligheid zijn belangrijke factoren bij het vasthouden van zowel personeel als klanten.

Svante Alexandersson

Svante Alexandersson werkt al 34 jaar als chauffeur voor Sanfridssons en heeft gereden met drie Volvo FH-uitvoeringen.

“Er wordt wel gedacht dat onze familie door dik en dun trouw is aan Volvo, maar het gaat om de trucks die hun werk doen zonder onnodige reparaties. Zij zijn ons gereedschap en in de loop der jaren hebben we veel kilometers afgelegd in onze Volvo-trucks. Bovendien zijn onze chauffeurs erg tevreden. Dus we hebben ook nooit een reden gehad om naar een andere leverancier te gaan”, verklaart Göran.

Er zijn werknemers die al heel wat jaren bij het bedrijf werken. Svante Alexandersson bijvoorbeeld werkt hier al 34 jaar als chauffeur. Hij reed met de eerste Volvo FH toen het model in 1993 op de markt kwam. Hij herinnert zich nog goed wat hij en zijn collega's daar toen over dachten.

Het was altijd een jongensdroom van mij om met een truck te rijden en ik zeurde mijn vader steeds aan zijn kop of ik mee mocht.

Göran Sanfridsson

CEO

“Alf Sanfridsson had me verteld dat ik een nieuwe truck kreeg. Toen de Volvo FH werd afgeleverd, was het iets totaal nieuws. In het begin waren we een van de weinigen en trokken we veel belangstelling. Iedereen keek om als we langsreden! Ik heb twaalf jaar met die truck gereden voordat die uiteindelijk ergens anders een tweede leven kreeg”, zegt hij.

 

Sanfridssons’ Volvo FH

In 1993 was Sanfridssons een van de eerste bedrijven ter wereld die een Volvo FH kocht, en het model is nog steeds favoriet onder de werknemers.

Herrljunga Cider

Sanfridssons is gegroeid door klanten als Herrljunga Cider, waarmee het al sinds 1977 samenwerkt.

Sindsdien heeft Svante nog met twee uitvoeringen van de Volvo FH gereden. Hij zag met eigen ogen hoe de truck zich ontwikkelde. Hij is van mening dat de luchtvering en de introductie van de I-Shift lichamelijke problemen voor hem hebben voorkomen. De elektronische besturing is een groot pluspunt voor transporten met trailers, en ook bij het achteruitrijden en het lossen. Hij is vooral te spreken over zijn nieuwste Volvo FH16 550.

“De ontwikkeling van de Volvo FH is geweldig. Het stuur van deze nieuwe truck en de stoelen kunnen op allerlei manieren worden versteld. Het verwarmingssysteem werkt zonder problemen, het dakluik laat veel licht naar binnen en de vergrote afstand tot de voorruit geeft meer ruimte in de cabine. Dat voelt prettiger tijdens het rijden. En het bed in de Volvo FH-cabine, dat is het beste”, zegt hij. En voegt eraan toe:

“Hier bij Sanfridssons zorgen ze goed voor hun medewerkers. Er is nooit getwijfeld of onze chauffeurs de beste uitrusting moesten hebben, zoals een functioneel comfortpakket voor de cabine. Dat is iets wat je waardeert als werknemer.”

Sanfridssons’ truck in Zambia.

Een paar jaar geleden kwam Alf Sanfridsson toevallig een van zijn oude Volvo FH-trucks tegen toen hij in Zambia was. De wagen had in totaal 3,4 miljoen kilometer op de teller en was nog steeds voorzien van het logo van Herrljunga Cider.

Zowel Svante als Göran zijn ook tevreden over de motoren van Volvo. Ze rijden nu al tweeëneenhalf jaar op de synthetische diesel HVO. Dankzij deze hernieuwbare brandstof kan Sanfridssons de impact op het milieu verminderen. Göran volgt nauwgezet de ontwikkelingen van nieuwe, duurzame aandrijvingen voor toekomstige transporten. Milieukwesties gingen de familie Sanfridsson altijd al aan het hart, omdat ze zijn opgegroeid tussen de bossen en velden van het platteland. Het is logisch dat ze kiezen voor milieuvriendelijke voorzieningen, op het gebruik van grondstoffen letten en hun chauffeurs trainen in brandstofzuinig rijden.

De trucks van het bedrijf worden ook goed verzorgd en rijden vaak wel 1,2 miljoen kilometer voordat ze worden verkocht. Sommige trucks zijn zelfs helemaal naar Afrika gereden. Een paar jaar geleden kwam Alf toevallig een van zijn oude Volvo FH-trucks tegen toen hij in Zambia was. De wagen had in totaal 3,4 miljoen kilometer gereden en de Afrikaanse chauffeur en zijn twee assistenten waren erg trots op hun truck, waarop nog steeds het logo van Herrljunga Cider prijkte.

De ontwikkeling van de Volvo FH is geweldig.

Svante Alexandersson

Chauffeur

“Ze vertelden me dat de truck uitstekend reed en dat er niet veel meer dan normaal onderhoud nodig was geweest sinds zij de truck in hun bezit hadden. We vinden het ongelooflijk dat onze oude Volvo FH-trucks nog zo lang meegaan in een ander werelddeel”, zegt Göran Sanfridsson.

Sanfridssons

Opgericht in: 1961
Eigenaren: Göran, Mats en Torbjörn Sanfridsson.
Aantal trucks: 37, waaronder 32 Volvo's. 
Medewerkers: 58, waarvan 50 chauffeurs.
Voornaamste vracht: Dranken, kunststof buizen, beton, hout, stenen, specerijen.
Gebruikstijd (trucks): 8-10 jaar.
Grote klanten: Herrljunga Cider, Pipelife, Kryddhuset en andere.
Eerste Volvo FH: Gekocht in 1993. Verkocht in 2006.
Verkeersveiligheidcertificaat: Sinds 2015.

Gerelateerd nieuws

Lichtere trucks voor meer laadvermogen

Arclid Transport - actief in een uiterst concurrerende markt - wilde de laadcapaciteit en productiviteit vergroten. Wagenparkbeheerder Peter Conway slaagde erin deze doelen te bereiken door te investeren in specifieke transportoplossingen in ...

De IT-benadering

In real-time weten waar je trucks zich bevinden en wat ze precies vervoeren, is van essentieel belang. Dat is wat Ben van Leeuwen van Frigolanda bereikte....

Coole leveringen

Twintig jaar geleden begon Mark Clare met het leveren van melk met slechts één truck. Nu is zijn bedrijf een van belangrijkste leveranciers van diepvriesproducten en temperatuurgeregelde goederen in Ierland....