Trucks

Transport in het groot

In Zweden wordt momenteel een van ’s werelds grootste papierverpakkingsmachines gebouwd. De Oostenrijkse vrachtwagenchauffeur Roland Lehbrunner onderneemt een lange tocht om twee silo's van 22 meter af te leveren op de bouwlocatie in Grums.
Silo's transporteren over de brug
Twee van Volvo FH16-trucks van Prangl vervoeren langzaam twee 22-meter lange silo's door Zweden.

Het is vroeg in de middag in de haven van Kiel. Op het parkeerterrein voor trucks is Roland Lehbrunner net wakker geworden. De afgelopen nachten is hij samen met zijn medechauffeur Janos Szilagyi dwars door Duitsland gereden met twee silo's van 22 meter lang die afkomstig zijn uit Sigharting bij de Oostenrijkse grens. Nu zijn ze in afwachting van de veerboot naar Göteborg voor de volgende etappe van hun elfdaagse reis. 

“Dit is de eerste keer dat ik een truck een veerboot oprijd. Het is weer iets nieuws, daarom vind ik truckrijden zo mooi”, zegt Roland Lehbrunner. “Bij de meeste banen gaat het om routinewerk, maar voor mij is het steeds anders. De ene keer is het een transport van bouwmateriaal naar Salzburg en dan weer enorme machine-onderdelen naar Noord-Duitsland. Andere wegen, andere ladingen.”

Dit is de eerste keer dat ik een truck een veerboot oprijd. Het is weer iets nieuws, daarom vind ik het rijden met trucks zo mooi.

Het afwisselende en uitdagende karakter van het rijden met speciale transporten bracht hem er zo'n tien jaar geleden toe om vrachtwagenchauffeur te worden. Hij werkte toen fulltime als timmerman voor een Oostenrijks bedrijf dat de producten door het hele land per truck vervoerde. Op een keer moest een belangrijke opdracht worden geleverd, maar was er niemand beschikbaar om het transport uit te voeren. “Waarom ook niet, ik probeer het gewoon”, dacht Roland en zo nam hij zijn eerste opdracht aan. Nu werkt hij al zeven jaar als beroepschauffeur voor het Oostenrijkse bedrijf Prangl. In die tijd heeft hij enkele zeer extreme opdrachten uitgevoerd: een 160 ton zware papierverwerkingsmachine van centraal Oostenrijk naar Boedapest in Hongarije, en een zes meter brede lading met scheepsonderdelen over smalle bergwegen waarbij zijn geduld en concentratie danig op de proef werden gesteld.

Roland en zijn werkgever zijn gespecialiseerd in omvangrijke ladingen. Toch is ook deze opdracht uniek voor hen, vanwege de lange afstand tussen Oostenrijk en midden-Zweden en de afmetingen van de lading. Roland legt uit dat hij is voorbereid op ongebruikelijke gebeurtenissen, maar ook dat elke opdracht weer anders is. 

“Het kan weer anders zijn door de lading, de omvang, het gewicht, de lengte, de afstand, het weer of door gebeurtenissen onderweg. Zelfs wanneer je denkt dat alles is gepland, gebeurt er altijd wel iets onverwachts. Dan moet je gewoon rustig blijven en je hoofd erbij houden”, zegt hij.

Na zware regenval tijdens de eerste nachtelijke rit tussen Sigharting in Oostenrijk en de Duitse stad Maagdenburg, liepen Roland en Janos vertraging op door wegafsluitingen in Duitsland. Na twee dagen te hebben stilgestaan op een parkeerterrein kregen ze uiteindelijk toestemming om verder te rijden. Nu zijn ze opgelucht dat ze Kiel hebben bereikt en verder kunnen naar Zweden.

Wanneer de twee trucks de veerboot oprijden, loodst de bemanning ze langzaam het ruim in zodat ze kunnen parkeren zonder langs de wanden of andere voertuigen te schrapen. Vanwege de omvang van de lading heeft elke truck vier keer zoveel ruimte nodig als een standaard truckplek en Roland is dankbaar voor de hulp die ze krijgen. Na een vroeg avondmaal besluit hij te gaan slapen, zodat hij de volgende dag fris is als hij met zijn Volvo FH16 220 kilometer moet afleggen tussen Göteborg en de eindbestemming Grums.

“Ik rij liever overdag omdat ik dan meer van het landschap met mooie heuvels en bergen kan genieten. Ik ben nog nooit in Zweden geweest, dus verheug ik me erop dit land te zien!”, zegt Roland als hij de veerboot afrijdt in Göteborg. Op de parkeerplaats onderzoekt hij zijn truck en controleert hij het hydraulisch systeem, de elektronica, de lading en de bevestigingen voordat hij verdergaat.

“Dit zijn dingen die je daadwerkelijk in de hand hebt, daarom is het essentieel dat je je truck goed bekijkt. Anders zou je er niet mee moeten rijden”, zegt hij. 

Op hun route naar Grums worden Roland en Janos geëscorteerd door een team van Zweedse transportleiders. Het hele konvooi vertrekt rond 9 uur 's ochtends met zware regen en flinke wind. Vooral de wind is een beetje verontrustend, aangezien Roland een aantal hoge bruggen moet nemen. Door wind, regen, de zware lading en het heuvelachtige landschap moet het konvooi extra langzaam rijden.

“Onder deze omstandigheden is het geweldig dat je kunt vertrouwen op het stuursysteem van de truck en het automatische versnellingssysteem. Dat geeft rust, zodat je je onbezorgd kunt focussen op de rit”, zegt Roland.

Hoewel de weersomstandigheden zwaar zijn, is hij tevreden over de Zweedse wegen die volgens hem behoren tot de beste waarover hij ooit heeft gereden. Het konvooi vervolgt zonder tegenslagen zijn route. Om drie uur 's middags komen ze ten slotte aan op hun eindbestemming, de grote fabriek van het Zweedse bedrijf BillerudKorsnäs in Gruvön. 

Ik ben truckchauffeur geworden omdat ik een nieuwe uitdaging wilde en die heb ik nu elke dag.

In 2019 komt hier ’s werelds grootste verpakkingsmachine voor duurzaam papier. Momenteel is de fabriek echter nog in aanbouw. De omvangrijke vracht van Roland moet op deze locatie worden afgeleverd en in de fabriek worden gehesen met behulp van een mobiele kraan.

“Bij het laden van onze trucks in Sigharting, deden we er maar liefst zes uur over om de silo's op de trailers te krijgen. Daarbij hadden we zowel een vorkheftruck als een mobiele kraan nodig. Ik hoop dat het uitladen sneller gaat, want nu wil ik wel weer op huis aan, naar mijn vrouw en kinderen”, zegt Roland.

Alles bij elkaar is hij blij met de opdracht en hij denkt dat vooral de afstand hem het meest bij zal blijven. Hij is nu circa 2.200 kilometer verwijderd van zijn huis in het Oostenrijkse plaatsje Haag. Tegen de tijd dat hij weer terug is, is hij elf dagen onderweg geweest. De reis was af en toe veeleisend, maar Roland zegt dat hij het niet anders zou willen.

“Ik ben truckchauffeur geworden omdat ik nieuwe uitdagingen wilde en die ervaar ik nu dagelijks”, zegt hij met een glimlach.

Info Billerudkorsnäs

BillerudKorsnäs is een toonaangevende leverancier van hernieuwbare verpakkingsmaterialen en oplossingen met ruim 150 jaar ervaring in de bedrijfstak.

Hun nieuwe kartonmachine wordt beschreven als de grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf en is een van de grootste machines ter wereld in zijn soort. De 350 meter lange machine wordt gehuisvest in een fabriek van 400 bij 60 meter. Deze wordt momenteel gebouwd.

De opdracht

De twee trucks van Prangl: 1 Volvo FH16, 6 x 4, bouwjaar 2017, met Volvo D16-motor van 550 pk, Volvo I-Shift met kruipversnellingen en Volvo Dynamic Steering.
1 Volvo FH16, 6 x 4, bouwjaar 2013, met Volvo D16-motor van 750 pk en Volvo I-Shift.
Trailers:Drieassige Faymonville verlengbare trailers met lage laadvloer voorzien van hydraulische assen en afzonderlijke, handmatige bediening. Lengte van lage laadvoer gebruikt op deze missie: 22,9 meter. 
De lading: Grote silo's, afmetingen: 22 m lengte x 3,8 m breedte x 3,8 m hoogte, gewicht: ~5.000 kg elk.
Totale transportafmetingen: 35 m lengte x 3,8 m breedte x 4,15 m hoogte, gewicht: 38.000 kg.

Prangl GmbH

Opgericht in: 1965.
Eigenaar: Mag. Christian Prangl.
Totale omvang apparatuur: 3.400 (mobiele kranen, trucks en trailers, werkplatforms, telescooplader, enz.).
Aantal trucks en trailers: 330, waarvan Volvo-trucks: 90.
Aantal werknemers: 650.
Voornaamste vracht: Omvangrijke en zware ladingen, vracht voor energiecentrales en windturbines, machine-onderdelen, omvangrijke bouwdelen van beton en staal, machines, spoorwegen, boomstammen, industriële vracht.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release