Trucks

Meer comfort met twee accu's

Het nieuwe systeem van Volvo Trucks met twee accusets kan voldoende vermogen leveren voor alle functies in de cabine en zorgt de volgende ochtend voor betrouwbaar startvermogen.
Stroomverbruik in de cabine
Koelkasten, kachels, airco's, mediasystemen, mobiele telefoons, laptops en tablets: moderne toepassingen in de cabine die snel tot ontlading van de accu kunnen leiden en tot stilstand.

Een accu is primair bedoeld om de motor van de truck te starten, maar de eisen voor energie nemen steeds verder toe. Koelkasten, kachels, airco, mediasystemen en de afgelopen jaren mobiele telefoons, laptops en tablets: ze zijn allemaal essentieel voor de moderne internationale chauffeur. Maar ze verbruiken ook veel energie, waardoor de accu snel ontladen kan raken met mogelijke stilstand tot gevolg. 

Het nieuwe Volvo Trucks-systeem met twee accusets is ontwikkeld om dit probleem op te lossen. Het systeem bestaat uit twee afzonderlijke accusets: een alleen voor het starten van de motor en de tweede voor voeding van alle overige elektrische apparatuur in de cabine. Zo is er altijd voldoende stroom om de motor te starten, terwijl er ook voldoende voeding is voor het hoge energieverbruik in de rest van de truck.

De accu's voor de leefruimte in de cabine maken gebruik van geltechnologie en kunnen vergeleken met de conventionele lood/zuuraccu's een veel groter aantal cycli aan. “Wanneer je een standaardaccu ontlaadt tot nul procent lading, gaat vijf procent van het vermogen verloren”, zegt Hans Westerlind. “Een gelaccu is echter ontworpen om te worden ontladen. Je kunt deze accu's zelfs 200 keer volledig ontladen en nog steeds 95 procent vermogen overhouden.”

Het systeem met twee accu's is vooral geschikt voor internationale ritten waar chauffeurs veelal hogere eisen stellen aan het elektrisch vermogen. Het kan echter ook handig zijn bij stedelijke distributietaken. “Voor korte afstanden met frequent stoppen en starten kan het lastig zijn om de standaardaccu elke dag volledig op te laden”, legt Samuel Nerdal uit. “Maar omdat gelaccu's de energie veel sneller opnemen, worden ze ook onder deze rijomstandigheden beter opgeladen.”

Meer oplaadcycli
Standaardaccu's raken beschadigd wanneer ze tot onder 50% worden ontladen en wanneer ze ernstig ontladen raken (0%), kunnen ze zo'n 5% van hun capaciteit verliezen. Wanneer dit meerdere keren gebeurt, moeten ze vroegtijdig worden vervangen. Gelaccu's zijn echter ontworpen om extreme ontlading aan te kunnen en kunnen hun capaciteit behouden over 10-15 keer meer cycli vergeleken met standaardaccu's.

Meer comfort in de cabine
Voor chauffeurs betekent het systeem met twee accu’s dat ze kunnen genieten van alle comfort en gemak van hun elektrische apparatuur in de cabine, zonder zich zorgen te hoeven maken dat dit ten koste zou gaan van de startprestaties van de truck. Ze kunnen bijvoorbeeld genieten van een volledige nachtrust met de standkachel ingeschakeld en hoeven niet midden in de nacht uit bed te komen om de motor te laten draaien voor het opladen van de accu's.

Een lager brandstofverbruik en een schoner milieu
Veel chauffeurs laten de motor 's nachts draaien ten behoeve van het accuvermogen. Hierdoor wordt zo'n drie liter brandstof per uur verbruikt. Omdat een truck gewoonlijk 's nachts stilstaat en dit een aantal nachten per rit, wordt dat bij elkaar al snel veel brandstof. Dit vormt niet alleen een hoge kostenkost voor het verwarmen van de cabine maar het veroorzaakt ook onnodige CO2-uitstoot.

Minder ongeplande stops
Wanneer de standaardaccu's worden ontladen, beïnvloedt dit ten eerste het vermogen om de motor te starten. Bij het systeem met twee accu's blijft deze functie juist tot het laatst behouden. In plaats daarvan zal eerst alle extra apparatuur uitvallen. Ook ontvangt de chauffeur alarmensignalen met een vroegtijdige waarschuwing voordat het startvermogen in gevaar komt. Dit vermindert het risico op stilstand door ontladen accu's aanzienlijk.

Betrouwbaar startvermogen bij kou
Lage temperaturen verminderen de accucapaciteit aanzienlijk. Een geheel ontladen accu bevriest bij -5°C (terwijl een geheel geladen accu temperaturen tot wel -70°C aankan). Het systeem met twee accu's, met de afzonderlijke startaccu, behoudt het startvermogen zelfs bij extreme kou.

Sneller opladen
Gelaccu's kunnen niet alleen meer laadcycli aan, het opladen verloopt ook tot 50% sneller dan bij conventionele accu's. Dit is zeer gunstig voor trucks die rijcycli hebben met frequent stoppen en starten waarbij de accu's niet steeds geheel worden opgeladen. 

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release