Generaties ontmoeten elkaar in Volvo's motorfabriek in Skövde

Ze was nog niet eens geboren toen de eerste Volvo FH werd uitgebracht in 1993.
Hij stond toen al jaren aan de assemblagelijn.
Maak kennis met Nesma en Daniel, nu collega's op de motorfabriek van Volvo in ­Skövde waar de belangrijke FH-motor tot leven komt. 
Generaties ontmoeten elkaar in Volvo's motorfabriek in Skövde

Nesma Odiso werd geboren in 1993 toen de eerste FH-truck werd uitgebracht. Nu werkt ze op de motorfabriek in Skövde.

Als je door de productievestiging voor aandrijvingen in Skövde loopt, krijg je bijna het gevoel thuis te zijn. Niet in de zin dat mensen daar echt wonen, maar de vriendelijke sfeer en het feit dat de medewerkers elkaar goed lijken te kennen, geven vanaf het begin van je bezoek een warme uitstraling. 

Nesma Odiso schenkt ons een grote glimlach als ze haar lange haar in een paardenstaart doet. Ze werkt hier nu iets langer dan een jaar.

"Ik heb het heel erg naar mijn zin. Ik heb gewoonlijk de nachtdienst, en het is mijn taak de onderdelen van de motor in elkaar te zetten. In het begin was ik een beetje nerveus, maar na een jaar heb ik al veel geleerd. Het is alsof ik mezelf elke dag uitdaag", zegt ze.

Ze woont met haar man en zoon in Skövde, en verblijft nu acht jaar in Zweden. Het gedenkwaardige jaar 1993, toen de eerste FH-truck op de markt kwam, is eigenlijk haar geboortejaar. Ze heeft dus geen herinnering aan de eerste FH-truck.

"Nee, joh! Ik zat nog in de buik van mijn moeder op het moment van de introductie. Ik hoorde pas van de FH-trucks toen ik naar Zweden kwam. Ik begrijp echter wel dat de truck, en de motor natuurlijk, een groot succes waren. Dat geeft een fijn gevoel, dat ik iets in elkaar zet dat een groot en belangrijk onderdeel is van deze truck."

Generaties ontmoeten elkaar in Volvo's motorfabriek in Skövde

Daniel Lundgren was operator aan de assemblagelijn in 1993.

De kenmerkende vrachtwagen, met de belangrijke eerste D12-motor, is echter iets waar Daniel Lundgren, een collega, praktisch elke dag aan denkt. In 1993 was hij operator aan de assemblagelijn en hij herinnert zich de eerste motoren die hij in elkaar zette nog erg goed.

"Ik was heel trots dat er iemand met een truck ging rijden met "mijn" motor erin", glimlacht hij. 

Momenteel is zijn rol dubbel: Hij is eerstelijnmanager van de productcontroles en CoP-testen, waarbij de motor op verschillende manieren wordt getest. En verder is hij verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole, waarbij hij zich richt op kwaliteitspreventie van de productie. Daniel is vanaf zijn 17e al in dienst bij het bedrijf.

"Toen ik begon, ging vrijwel alles handmatig. Nesma bedient nu robots, en die hadden we nog niet eerder voor de assemblage. Maar het gevoel bij de collega's is hetzelfde. En ook, Volvo is een bedrijf om in te groeien, en dat is iets dat ik echt waardeer. Eigenlijk is dat ook een advies dat ik Nesma zou willen geven. Groei en school jezelf, er zijn daar volop kansen voor," zegt Daniel.

Nesma knikt. Haar taak is deels om de robots te bedienen, maar ook dat vergt veel van een operator.

"Het was in het begin wel lastig. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe het was toen alles handmatig ging," zegt ze. 

En wat betreft het advies om de mogelijkheden tot ontwikkeling te benutten; ze heeft al plannen voor de toekomst.

"Ik ga later hier in Skövde studeren, en ik wil bedrijfsadministratie doen. Ik zou graag bij Volvo willen blijven, maar nadat ik ben afgestudeerd, wil ik op de financiële afdeling terechtkomen."

We lopen verder over de werkvloer, en zowel Daniel als Nesma begroeten anderen enthousiast. Skövde is een vrij kleine Zweedse stad, waar de Volvo-fabriek een grote rol speelt.

"Mensen werken hier al generaties lang. Mijn zoon, ook geboren in 1993, heeft hier nu een baan", zegt Daniel en Nesma vult aan:

"Nog eentje die tegelijk met de FH-truck is geboren. Dat is cool." 

Feiten Nesma Odiso
Leeftijd: 24 (25 in november)
Woont: Skövde
Gezin: Echtgenoot en zoon
Wat ik deed bij Volvo in 1993: Ik was nog niet geboren
Mijn baan bij Volvo nu: Operator
Het beste aan het werken op de fabriek in Skövde: Dat ik me thuis voel en de kans krijg om me te ontwikkelen
Vrije tijd: Ik doe aan conditietraining en breng tijd door met mijn gezin

 

Feiten Daniel Lundgren
Leeftijd:
48
Woont: Skövde
Gezin: Drie volwassen kinderen, kleinkinderen en mijn hond Sixten
Wat ik deed bij Volvo in 1993: Werkte als een operator en hielp bij het bouwen van de nieuwe afdeling voor de assemblagelijn van de D12-motor
Mijn werk bij Volvo nu: Eerstelijnmanager Productcontrole en CoP-testen
(50%) en kwaliteitscontrole (50%)
Het mooiste in het werken bij de fabriek in Skövde: Alle geweldige mensen!
Vrije tijd: Klussen in huis, rijden op mijn motorfiets, tijd doorbrengen met gezin en mijn hond

 

Feiten Skövde-fabriek 

  • De Skövde-fabriek maakt onderdeel uit van Volvo Group Trucks Operations en is ruim honderd jaar oud. Tegenwoordig is de fabriek een productiefaciliteit van wereldklasse die de Volvo Group voorziet van dieselmotoren en componenten. 
  • Aantal werknemers: ongeveer 3.000. 
  • De totale oppervlakte van de Skövde-fabriek is 265.000 m², wat neerkomt op zo'n 50 voetbalvelden.
  • De belangrijkste processen in de Skövde-fabriek zijn gieterij, bewerking en assemblage. De fabriek exporteert motoren en motoronderdelen naar productiefaciliteiten van de Volvo Group op alle werelddelen.

Gerelateerd nieuws

De D12-motor - een baanbrekende vernieuwing

Toen de D12-motor in 1993 werd geïntroduceerd, was het echt een revolutie. Sommigen zeiden dat Volvo zijn tijd tien jaar vooruit was. Göran Nyholm, nu een gepensioneerde Volvo-ingenieur, vertelt ons over het begin....

Veiligheid als kostenbesparing

Volvo FH, een van 's werelds veiligste trucks, is een belangrijke innovatie in hoogwaardige veiligheidsfuncties. Samen met chauffeurs die zich bewust zijn van de veiligheid, kunnen investeringen in veiligheidsfuncties bijdragen aan kostenbesparingen ...

25 innovaties van de Volvo FH

De Volvo FH was bepalend voor de toekomst, meteen bij het begin. De truck was een doorbraak in 1993 en blijft baanbrekend in chauffeurscomfort, veiligheid, prestaties en aanpassingsmogelijkheden. Lees meer over 25 innovaties en kenmerken waardoor ...