Trucks

Het cabine-interieur van de Volvo FM: het ultieme chauffeurscomfort

| Leestijd: 6 min | Leestijd: 6 min
Carina Byström, Chief Designer Interior bij Volvo Trucks, legt uit wat haar en haar collega's inspireerde bij het ontwerp van de Volvo FM-cabine.
Carina Byström, Chief Designer Interior bij Volvo Trucks staat voor ontwerpschetsen van de Volvo FM en kleurstalen op een muur
Carina Byström had de leiding over het ontwerp van de ruime cabine van de Volvo FM: een opdracht die uiterst geheim werd gehouden.

Als je in de Volvo FM stapt, is de extra ruimte het eerste dat opvalt. Een verhoogde A-stijl voegt een hele kubieke meter toe aan het interieur van de cabine, met meer opbergruimte en dus meer plaats voor praktische benodigdheden. Maar die kubieke meter zorgt ook voor een gevoel van ruimte en laat chauffeurs vrijer bewegen. “Het maakt echt een verschil uit wanneer je je armen volledig boven je kunt uitstrekken. Of om gemakkelijk door de cabine te kunnen bewegen, zelfs met een kopje koffie in je hand. Dat geeft je een gevoel van vrijheid, echt een gevoel van 'wauw!’” zegt Carina Byström. 

Alles moet zichtbaar en gemakkelijk bereikbaar zijn vanaf de chauffeursstoel.
In de ontwerpstrategie voor de cabine stond het menselijk lichaam centraal: alles werd binnen handbereik van de chauffeur geplaatst.

Carina Byström leidde de make-over van het cabine-interieur van de Volvo FM. Een klus die rond 2015 begon in de Volvo Trucks Design Studio in Göteborg en die uiterst geheim werd gehouden. Vanaf het begin waren Carina en haar team gericht op het ontwerpen van de nieuwe cabine op basis van de behoeften van chauffeurs. De Volvo FM moest zowel uiterst praktisch als comfortabel zijn, omdat het niet alleen een hulpmiddel en een werkplek is, maar ook een plek om op te laden en op krachten te komen. In de ontwerpstrategie stond daarom het menselijk lichaam centraal: alles werd binnen handbereik van de chauffeur geplaatst.

'Workpod' was een concept dat Carina en haar ontwerpteam van Volvo Trucks als een belangrijke inspiratiebron voor hun werk namen. “Als chauffeur voer je allerlei taken uit in de Volvo FM-cabine: rijden, administratie, soms telefoontjes aannemen, informatie opzoeken of eten, dus de ruimte moet veelzijdig zijn. Tegelijkertijd wilden we ervoor zorgen dat alles in het zicht zat en gemakkelijk bereikbaar was vanaf de chauffeursstoel”, legt Carina uit. 

Carina en haar interieurontwerpteam werkten direct samen met ergonomische experts, specialisten op het gebied van mens-machine-interface (HMI) en zelfs met materiaalanalisten bij het ontwerpen van de Volvo FM.

Afgezien van de ruimte, is het uitzonderlijke zicht vanuit de cabine iets dat ook meteen opvalt aan de Volvo FM. De cabine heeft grotere en lagere ramen, wat een veel breder zichtveld geeft, met daarnaast nieuwe achteruitkijkspiegels en een dodehoekcamera aan de passagierszijde. Het is aangetoond dat beter direct zicht vanuit de cabine de reactietijden van de chauffeur meteen verkort. En aangezien chauffeurs met de Volvo FM vaak door krappe plaatsen of drukke straten in de stad moeten navigeren, is direct zicht van essentieel belang. 

Maar een volledige focus en een adequate reactiesnelheid van de chauffeur krijg je niet alleen van een beter zicht, het gaat ook om het verminderen van afleidingen. En dat is iets waar Carina en haar collega's in het ontwerpteam hard aan hebben gewerkt. De cabine heeft een nieuw dashboard, met extra opbergruimte, en een 12 inch-instrumentenpaneel met hoge resolutie, plus een optioneel secundair display van 9 inch voor infotainment, navigatieondersteuning, transportinformatie en camerabewaking.

“Het afgelopen decennium hebben we zoveel informatie en afleidingen toegevoegd aan ons leven en de rijomgeving. Maar het valt niet mee al die informatie te verwerken. We zagen een kans om die trend te doorbreken. Deze make-over vormde een echte kans om dingen tot het essentiële terug te brengen, en prioriteit te geven aan wat je ziet en wanneer. Chauffeurs kunnen ook het scherm afstemmen op de eigen behoeften”, zegt Carina.

Matten met een hoge grip worden ontworpen om chauffeurs extra houvast te geven.

Dat houdt bijvoorbeeld in dat het aantal pictogrammen in het instrumentenpaneel is verminderd, en dat belangrijke signalen en waarschuwingen op het dashboard zijn versterkt met achtergrondverlichting. Het licht verandert van een witte omgevingskleur naar groen wanneer een actie aan de gang is, bijvoorbeeld wanneer de richtingaanwijzer is geactiveerd. Het licht wordt oranje om de chauffeur te waarschuwen voor een probleem en rood om aan te geven dat er een ernstig probleem is en dat de truck moet worden gestopt.

Het secundaire display met touchscreen kan ook worden geactiveerd via spraakbesturing of knoppen op het stuur. Dit geeft chauffeurs ononderbroken de beschikking over de tools die ze nodig hebben.

Een ander doel van het ontwerpteam was om Volvo FM-chauffeurs ononderbroken de beschikking te geven over de hulpmiddelen die ze nodig hebben. Het nieuwe touchscreen op het secundaire display is toegankelijk met spraakbesturing, of via intuïtief geplaatste knoppen op het stuur. 

“We willen dat de chauffeur zich op de weg concentreert en daarom kan het display op meerdere manieren worden bediend”, zegt Carina.

Carina benadrukt dat een van de sleutels tot het succes van het nieuwe ontwerp is dat er veel experts van Volvo Trucks beschikbaar waren.

Voor chauffeurs is de cabine ook een plaats om zich op te laden. Het leefgedeelte van de Volvo FM is verbeterd voor meer comfort. Het bed in de slaapcabine is met 17 cm verhoogd, met extra opbergruimte zowel erboven als eronder. Bovendien is het cabinecomfort verder verbeterd door extra isolatie die koude, hitte en lawaai buiten houdt. 

De vloer is nu vlakker, versterkt en uitgerust met speciaal ontworpen matten met een hoge grip, om chauffeurs extra houvast te geven, zowel in de cabine als bij het instappen. Ook vergemakkelijkt de nieuwe, slankere en ergonomisch ontworpen I-Shift de overstap van de stoel naar het bed. 

Carina Byström legt uit dat zij en haar collega's als uitgangspunt hadden dat alle onderdelen van het ontwerp naadloos op elkaar zouden aansluiten. Dat betekent dat er een aantal 'wauw-factoren' in het voertuig zitten, maar ook slimme oplossingen die het leven verbeteren, maar die je misschien niet meteen opmerkt. Zo zijn er LED-panelen ingebouwd in de compartimentverdelers. “Het is een relatief klein detail, maar we denken dat chauffeurs het zullen waarderen. De cabine is tenslotte een plek waar je veel tijd als chauffeur doorbrengt, dus is het fijn om het leefgedeelte rustgevend en een beetje gezellig te hebben.” 

Carina benadrukt dat een van de sleutels tot het succes van het Volvo FM-ontwerp is dat er veel experts van Volvo Trucks beschikbaar waren. Het ontwerpteam werkte rechtstreeks samen met ergonomische experts, specialisten op het gebied van mens-machine-interface en zelfs materiaalanalisten die de grip van de nieuwe deurmat bijvoorbeeld steeds opnieuw testten, zodat chauffeurs een solide houvast krijgen bij het betreden van de cabine. “In een krachtig ontwerp moeten al deze verschillende elementen samenkomen om een harmonieuze werk- en leefomgeving te creëren”.

De Volvo FM

Ontwerpers bij Volvo Trucks halen hun inspiratie vaak rechtstreeks uit de natuur in het noorden van Zweden. Voor de Volvo FM was een inspiratiebron de veelvraat, een gedrongen, gespierde carnivoor die door de wildernis van het verre noorden zwerft. Het is een veelzijdig dier dat elke uitdaging aangaat. Het haalt, ondanks zijn kleinere formaat, vaak uit tegen veel grotere dieren, zelfs volwassen beren. 

Robuust en veelzijdig 

“Een Volvo FM kan een brandweerauto, een regionale distributietruck of een vuilniswagen zijn, en het werk van de chauffeurs speelt een belangrijke rol in de samenleving. Het ontwerp van de truck moest daarom worden gebaseerd op robuuste lijnen en functies, geschikt voor verschillende toepassingen en voor een positieve interactie met de buitenwereld.”
 

Verbonden

De  Volvo FM werd ontworpen rond de interactie tussen mens en machine. “De truck heeft een vernieuwde intelligentie gekregen en het was ons werk om ervoor te zorgen dat alle systemen in elke situatie naadloos met elkaar werden verbonden.”

Meer Volvo Trucks-nieuws

Laatste nieuws

Latest Press Release