"In 2013 zijn mijn broer Niels en ik met zijn tweeën begonnen", vertelt Lars Geelhoed. "We hadden allebei een truck. Vanaf dag één hadden we een onderhoudscontract. Dat was een bewuste keuze om risico’s af te dekken, zeker als je net begint. Als je dan onverwachts een reparatie hebt van 20.000 euro dan is dat echt heel veel geld", zegt Lars.
"Inmiddels hebben we 35 trucks, waaronder Volvo FH-trekkers, en kiezen we nog steeds standaard voor een onderhoudscontract. Het is een soort verzekering voor je truck. Op het gebied van service en onderhoud wordt alles geregeld; ik hoef mij nergens zorgen over te maken. Het is fijn dat je precies weet wat je per maand betaalt en dat je geen onverwachte kosten hebt."
"Sinds dit jaar hebben we trucks met een Flexi-Gold onderhoudscontract, een nieuwe vorm die Volvo Trucks aanbiedt. Dit contract biedt meer flexibiliteit", vertelt Lars. "Tot dusver hadden we het Gold-contract, waarbij je een vast bedrag per maand betaalt, ongeacht het aantal kilometers dat je rijdt. Bij Flexi-Gold is er, naast een vast deel, ook een variabel deel op basis van de werkelijk gereden kilometers."
Lars vervolgt: "We rijden niet elke maand hetzelfde aantal kilometers. Maart tot en met november zijn bijvoorbeeld onze drukke maanden, in andere maanden kan het rustiger zijn. Bij het Flexi-Gold servicecontract betalen we voor het aantal kilometers dat we echt per maand rijden. Vooraf maken we een inschatting van het aantal kilometers dat we verwachten te gaan rijden in een jaar. Flexi-Gold biedt ons de mogelijkheid om daarvan af te wijken. Als we minder kilometers maken, hoeven we ook minder te betalen voor het onderhoudscontract."
“Bij het Flexi-Gold contract betaal je exact voor het aantal kilometers dat je rijdt.”
"Er vindt dus geen kilometerverrekening meer plaats als aan het eind van het jaar blijkt dat er meer of minder kilometers zijn gereden dan ingeschat aan het begin van het jaar. Bij een regulier onderhoudscontract spreek je vooraf een bepaald jaarkilometrage af en daar wordt het onderhoudscontract op afgestemd. Het kan best zijn dat er gedurende het jaar iets verandert in de inzet, waardoor een truck meer of juist minder kilometers maakt. Het Flexi-Gold-contract beweegt automatisch mee, zodat je aan het eind van het jaar niet te veel of te weinig hebt betaald."
"In het ADR-transport is veiligheid het belangrijkst - dat verwachten onze opdrachtgevers ook van ons. Een goed onderhouden wagenpark is daarvoor een voorwaarde", legt Lars uit. "We doen voornamelijk chemisch- en gastransport in verschillende landen. Onderdeel van het servicecontract, is hulp bij pech onderweg in heel Europa. Gelukkig hebben we het nog nooit nodig gehad, maar het is een geruststellende gedacht dat we letterlijk met één druk op de knop hulp kunnen inschakelen als dat nodig is."
"Trucks rijden bij ons niet allemaal hetzelfde aantal kilometers. Soms is er tot wel 40.000 kilometer verschil tussen de ene en de andere truck, afhankelijk van de inzet. Dat heeft uiteraard ook consequenties voor het onderhoud dat nodig is. Per truck hebben we daarom een specifiek onderhoudscontract dat meebeweegt met het daadwerkelijke gebruik", zegt Lars.
"We hebben wel eens een vergelijking gemaakt: wat zouden we zónder onderhoudscontract voor service en onderhoud hebben betaald, en wat zou dan voordeliger zijn geweest? De conclusie was dat we met een servicecontract gemiddeld genomen beter uit zijn, gemeten over de complete levensduur van een truck."
Met een Volvo Servicecontract kunt u de beschikbaarheid van uw truck verbeteren door middel van Connected Service Planning en Real Time Monitoring. Volvo Trucks biedt een volledige range aan services afgestemd op uw wensen. Kies simpelweg het niveau van ondersteuning dat u nodig heeft en laat de rest aan ons over.
Wilt u, net als Gebroeders Geelhoed, gebruikmaken van het (Flexi-)Gold-contract? Dan betekent dit dat u gaat voor maximale beschikbaarheid, waarbij alle reparaties en preventief onderhoud zijn inbegrepen.