Trucks

Vier Volvo’s FMX 10x4-widespread voor Reductum

Aannemingsbedrijf J. den Boer in Lienden heeft het wagenpark van haar transporttak Reductum uitgebreid met vier Volvo FMX 10x4-widespread bouwtrucks. Deze zijn als extra kort 8x4-chassis geleverd door Volvo Group Truck Center Maasdijk. Terberg Techniek plaatste een hefbare, gestuurde en hydraulisch geveerde 10-tons Volvo-voorloopas en zette het tandemstel op widespread met meesturende achteras. Tevens zijn de voertuigen voorzien van waterpasdwarsregeling en dwarsstabilisatie. Bij deze laatste optie wordt de uitgaande slag van de hydraulische veercilinders geblokkeerd voor extra stabiliteit tijdens het kippen.
vier Volvo FMX 10x4-widespread bouwtrucks.

Met de Volvo FMX-trucks krijgt J. den Boer de beschikking over vier veilige, zeer wendbare kippers met een hoog laadvermogen. De vijfassers vervangen drie van de twaalf 10x8-trucks van Reductum; de vierde dient als uitbreiding in de vloot. "We zochten een wendbare vijfasser met een zo kort mogelijke wielbasis en vier gestuurde assen.

Na een inventarisatie van het werk van de afgelopen jaren was onze conclusie dat we, voor een deel van ons materieel, ook goed uitkomen met twee aangedreven assen", vertelt directeur-eigenaar Harry Verboon. "Beter zelfs, aangezien een 10x4 ten opzichte van een 10x8 goedkoper is in aanschaf, onderhoud en brandstofverbruik en er meer laadvermogen overblijft. We hebben Volvo Group Truck Center uitgenodigd om mee te denken en zij kwamen met deze 10x4-oplossing op widespread. Samen met Terberg Techniek hebben ze er het maximale uit weten te halen."

Aslastindicator
De maximale aslast van het oorspronkelijke tandemstel steeg door de widespread asconfiguratie met vier ton. De bijplaatsing van de vijfde as brengt het totale GVW op 53 ton (wettelijk 50 ton). Verboon: "We hebben de trucks laten uitrusten met een aslastindicator, zodat de chauffeurs het laadvermogen bij elke rit volledig kunnen uitnutten.

" De Volvo FMX-kippers zullen worden ingezet voor het transporteren van bijvoorbeeld klei naar dijkverzwaringswerken en steenfabrieken, al dan niet met tussenkomst van transport over water. De trucks rijden in dit werk voornamelijk op de openbare weg en, bij het laden en lossen, op rijplaten of laadpontons. 

Uitvoerig contact
J. den Boer maakt al jarenlang gebruik van diverse typen grondverzetmachines van Volvo Construction Equipment, maar het is de eerste keer dat men kiest voor Volvo Trucks. Het aankooptraject stemt Verboon tot tevredenheid: "Er is uitvoerig contact geweest tussen Volvo Group Truck Center, Terberg Techniek en onze vaste carrosseriebouwer Gijsbertsen in Woudenberg.

Ze hebben regelmatig om de tafel gezeten om de meest gunstige opbouw te configureren. Het financiële plaatje heeft de doorslag gegeven, maar de werkelijke meerwaarde zit toch in de afwikkeling", besluit Verboon.

29 september 2017