“Aangezien brandstof nog steeds een derde van de totale kosten van transporteurs uitmaakt, blijven we alles in het werk stellen om het brandstofverbruik verder te reduceren”, aldus Claes Nilsson, President van Volvo Trucks. “Dit keer resulteerde een combinatie van kleine verbeteringen in een aanzienlijke kostenbesparing voor onze klanten, zonder concessies te doen aan prestaties of productiviteit.”
De nieuwe Euro 6 stap D-norm moet ervoor zorgen dat een voertuig in normale bedrijfsomstandigheden aan de emissienormen beantwoordt. Om aan die strengere emissienormen te voldoen, heeft Volvo Trucks onder meer nieuwe motorsoftware toegepast en werd de coating in het uitlaatgasbehandelingssysteem verbeterd.
Ook gebruikt de nieuwe D13-dieselmotor een nieuwe VDS-5-olie met lage viscositeit en nieuwe olizuigerveren, die het brandstofverbruik en de interne wrijving verlagen. Bovendien bespaart de 500 pk sterke motor extra brandstof door een andere turbo en dezelfde hoge compressieverhouding te gebruiken als de versies met 460 en 420 pk.
De verbeterde I-See functie gebruikt kaartgegevens die opgelagen zijn in de cloud om de topografie van de route exact te voorspellen en het schakel-, acceleratie- en motorremgedrag daarop af te stemmen. Het systeem werd ontwikkeld om de kinetische energie van het voertuig optimaal te benutten en werd verbeterd met onder andere een nieuwe schakelstrategie en de functie ‘selective coasting’, die de vrijloop functie ‘I-Roll’ doeltreffender gebruikt.Daarnaast schakelt de truck eerder naar de hoogste versnelling en zal deze langer vasthouden.
“Deze verbeteringen helpen onze klanten om de nieuwe CO2-wetgeving voor te blijven en tegelijk het brandstofverbruik van de Volvo FH, FM en FMX te optimaliseren”, besluit Claes Nilsson.
Voor meer informatie:
Charles Engelaar, Volvo Trucks
Telefoon: 0345-688 410 of 06-51 42 71 51
E-mail: charles.engelaar@volvo.com
of
Cynthia van ‘t Hoff, Volvo Trucks Nederland
Telefoon: 0345-688 427 of 06-22 30 24 61
E-mail: cynthia.van.t.hoff@volvo.com