Trucks

Staal BV eensgezind over op Volvo Trucks

Handel en Transport Staal B.V. in Eemnes heeft haar drie trucks tegelijkertijd vervangen. Eigenaar Gerard Staal en zijn zoons Rutger en Sietse zijn eensgezind overgestapt op Volvo Trucks. Ze zochten voor het transport van paardenmest, zand en grind een technisch sterke truck met voldoende ruimte voor een efficiënte opbouw en vonden deze bij Volvo Group Truck Center in Almere.
Handel en Transport Staal B.V. in Eemnes heeft haar drie trucks tegelijkertijd vervangen

Het vernieuwde wagenpark van Handel en Transport Staal B.V. bestaat uit drie bakwagens: een Volvo FH met container-kabelsysteem en een Volvo FH en FM met vaste laadbak en autolaadkraan. Hoe verschillend ook, de trucks zijn in de basis gelijk met onder meer een 6x2 asconfiguratie met 10-tons vooras en gestuurde naloopas, 500 pk motorvermogen, Volvo Dynamic Steering en aslastindicator met Work Remote.

Rutger Staal: "De opbouw van elk van de nieuwe trucks is berekend op een specifieke taak. Mijn vader en broer laden met hun kraanwagen paardenmest uit putten bij maneges en pensionstallen in heel Nederland. Dit rijden ze rechtstreeks naar de composteerfabriek of naar de tussenopslag op ons eigen terrein in Eemnes. Met mijn Volvo FH breng ik van daaruit volle containers naar de fabriek en breng weer lege containers mee terug."

Bijzonder robuust
"We hebben in het offertetraject met name gelet op bepaalde technische aspecten die belangrijk zijn voor ons zware werk. Of de assen en het chassis sterk genoeg zijn en of er voldoende ruimte is op het chassis om reparaties gemakkelijk zelf te kunnen uitvoeren", somt Rutger Staal op. "Volvo Trucks biedt bijzonder robuuste voertuigen met een laag eigengewicht. Waar mogelijk hebben we aluminium onderdelen laten installeren, zoals Alcoa wielen en aluminium ketels. Deze materialen zijn lichter en beter bestand tegen de corrosieve ammoniak die vrijkomt uit paardenmest." 

Volvo Dynamic Steering en Work Remote
Het werk- en rijcomfort speelde een belangrijke rol bij het specificeren van de trucks. De insteek verschilt daarbij per chauffeur en inzet. Zo koos Gerard Staal voor de lagere Volvo FM vanwege de gemakkelijke instap en zijn persoonlijke voorkeur voor een kraan direct achter de cabine. Alle drie trucks zijn met volle belading gemakkelijk te sturen door toepassing van Volvo Dynamic Steering. Dit gepatenteerde stuurbekrachtigingssysteem vereist tot 85% minder stuurkracht en ontlast daardoor de chauffeur. Ook de Work Remote maakt het werk gemakkelijker, legt Rutger Staal uit: "Op de afstandsbediening kun je de aslasten per as uitlezen. Vooral voor Sietse is dat praktisch omdat zijn kraan juist achterop het chassis staat. Voor mij is het kunnen bedienen van de luchtvering tijdens het op- en afzetten weer een heel handige functie. Tot slot kan met de Work Remote bijvoorbeeld de pto aan- en uitgezet worden en het toerental worden aangepast." 

Soepel traject
De opbouw van de trucks is gerealiseerd in samenwerking met Willem Wille Carrosserie B.V. in Barneveld, waar onder andere het Hiab Multilift kabelsysteem werd overgebouwd en gereviseerd. "Voor de rest was ons materieel echt op en aan vervanging toe. Ook met de nieuwe trucks willen we zo lang mogelijk doen. Volvo Group Truck Center is een nieuwe relatie voor ons, maar zij hebben bewezen dat het met hun service wel goed zit. Het hele opbouw- en aflevertraject verliep soepel en wat ze beloofden maakten ze ook waar. We hebben er een goed gevoel over, anders hadden we er geen drie trucks gekocht", besluit Rutger Staal.