Heerbaart Transport en Grondverzet vernieuwt vloot met Volvo-trucks

Heerbaart Transport en Grondverzet (HTG) in het Overijsselse Hengelo schafte onlangs drie Volvo-trucks aan. Directeur-eigenaar Nick ter Bekke zet hiermee voor het eerst sinds jaren een ander merk in de vloot. Dat heeft volgens de jonge ondernemer alles te maken met wederzijds vertrouwen tussen hem en Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep.
Heerbaart Transport en Grondverzet vernieuwt vloot met Volvo-trucks

Heerbaart is al bijna 30 jaar een bekende naam in Twente. Het bedrijf verhuurt puin-, afval- en opslagcontainers, levert zand en grind en verricht grond- en sloopwerk in de regio. In september 2017 nam Nick ter Bekke, van huis uit hovenier, het bedrijf over van Antoon Heerbaart. Naast werkgever van zes man personeel behoorde daartoe ook vijf zware trucks, vier grondwerkmachines en 165 open en gesloten containers, variërend in volume van 5 tot 33 kubieke meter.

Ter Bekke's eerste missie: vernieuwen van het wagenpark. Bij Nijwa Groep bleek men direct bereid de 24-jarige ondernemer een helpende hand te bieden. “Pascal van der Zwan, de verkoopadviseur van Nijwa Hengelo, zei letterlijk: ‘Wij kunnen samen nog veertig jaar vooruit’”, vertelt Ter Bekke lachend.

Volvo FMX 8x4
In totaal werden drie containerwagens aangeschaft. Voor de grootste containers is in samenspraak met Nijwa Groep gekozen voor een Volvo FMX 460 8x4 met HIAB Z-HIPRO 191 kraan en een VDL kabelsysteem. De truck is uitgerust met Volvo Dynamic Steering, een innovatie waar Ter Bekke tijdens een proefrit mee kennismaakte. “We gebruiken deze kraanwagen ook met een open container voor het afleveren van bigbags met zand en grind voor Zandmaatschappij Twente. Deze moeten veelal op huisadressen worden bezorgd. Volvo Dynamic Steering maakt het stuurwerk in krappe hoekjes en smalle straatjes heel licht. Het bevalt geweldig goed.”

Volvo FMX 6x4 widespread
De tweede containerwagen is een Volvo FMX 420 6x4 C-Ride met een tandemstel waarvan de achterste as bij Terberg Techniek widespread is gezet en stuurbaar is gemaakt. Het voertuig heeft een GVW van 33 ton en wordt gebruikt voor het vervoer van 10- en 15-kuubs afvalcontainers bij particulieren, aannemers en hoveniers, werk waarbij de korte draaicirkel goed tot zijn recht komt. Beide FMX-bakwagens zijn uitgerust met de gepatenteerde motorrem VEB+. Tot slot is er een Volvo FE 350 4x2 met HYVA portaalsysteem aangeschaft voor transport van de kleinste containers.

Volvo Gold onderhoudscontract
Nick ter Bekke liet zich ook voor de keuze van kraan en containersystemen adviseren door Nijwa Groep. De opbouw is gerealiseerd door Brink Carrosserieën in Enschede. Op de Volvo's heeft Ter Bekke een Volvo Gold reparatie- en onderhoudscontract afgesloten. "Daarmee heb ik voor een vast bedrag per maand al het onderhoud afgedekt. De samenwerking met Nijwa verloopt erg soepel. We hebben in korte tijd een goede band opgebouwd. Inmiddels zijn we alweer in gesprek over een vierde Volvo-truck. Spannend weer, want het vergt een investering. Maar tegelijkertijd een keuze waar ik volledig achter sta", besluit Ter Bekke.

31 oktober 2018