Trucks

Volvo Trucks introduceert nieuwe services voor maximale uptime

Volvo Trucks introduceert nu nieuwe methoden om kritieke onderdelen in real-time te bewaken en te analyseren. Hiermee kunnen mogelijke storingen worden verholpen voordat activiteiten van klanten worden onderbroken. In Zweden is een nieuwe bandenmanagementservice geïntroduceerd en in Europa is een groot proefproject voor geavanceerde bewaking van trucks gestart. Maar ook door het toepassen van zelflerende systemen kan de nauwkeurigheid in het voorspellen en voorkomen van ongeplande stops nog verder worden verbeterd.
Volvo introduceert nieuwe methoden

"Nieuwe technologieën voor het in real-time bewaken en analyseren van truckgegevens bieden fantastische mogelijkheden om storingen nauwkeuriger en eerder te voorspellen. Het maakt allemaal deel uit van onze voortdurende inspanning om de trucks van onze klanten op de weg te houden", zegt Markus Efraimsson, Vice President Uptime, Volvo Trucks.

Een nieuwe bandenmanagementservice meet in real time de bandenspanning en de temperatuur van de band. De resultaten kunnen worden bekeken via een app, waardoor chauffeurs en eigenaren kleine lekkages kunnen ontdekken.

Zo voorkomen ze klapbanden die tot ongeplande stops en hoge kosten kunnen leiden. Bovendien leidt de nieuwe service tot een lager brandstofverbruik en een hoger kilometrage per band doordat de juiste druk en temperatuur worden gewaarborgd. De bandenmanagementservice wordt gefaseerd geïmplementeerd in de Europese markten.

Ongeplande stops voorkomen
In een Europees proefproject van Volvo Trucks bij klanten met een Gold-servicecontract worden verschillende andere componenten getest. Door het in real-time bewaken en analyseren van gegevens van duizenden trucks wordt een groot aantal mogelijke defecten voorkomen, wat resulteert in verbeterde uptime en productiviteit.

Het doel is het voorspellen van storingen in onderdelen voordat ze plaatsvinden en klanten zo voorzien van een optimale serviceplanning. Wanneer een mogelijk probleem wordt gedetecteerd door een Volvo Truck Monitoring Center, wordt de Volvo-werkplaats van de klant op de hoogte gesteld en worden preventieve acties ondernomen. 

"We kijken naar uptime vanuit het perspectief van de klant. Wij streven ernaar dat de klant geen ongeplande stops heeft", zegt Markus Efraimsson.

De volgende stap is het geleidelijk aan introduceren van zelflerende systemen. Deze vorm van kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk om grote hoeveelheden truckgegevens te verzamelen en te analyseren voor onderzoek en ontwikkeling.

Hierdoor komt Volvo Trucks steeds meer te weten over de conditie en prestaties van de truck, en de honderdduizenden aangesloten trucks die dagelijks worden gebruikt. 

Met geavanceerde computermodellen en analyses proberen we verborgen patronen te detecteren zodat storingen aan onderdelen ver van te voren kunnen worden voorspeld. Het vereiste onderhoud of de reparatie kan dan tijdens een geplande servicebeurt worden uitgevoerd voor een maximale uptime van de truck.

Klik hier voor de film
Klik hier voor de afbeeldingen in hoge resolutie
Klik hier om meer te weten te komen over Volvo's Service Planning