Trucks

Tot 7% lagere brandstofkosten door nieuwe Volvo FH met I-Save

Om toonaangevende brandstofefficiency te kunnen blijven leveren, introduceert Volvo Trucks nu de Volvo FH met I-Save. De combinatie van de nieuwe D13TC-motor met verbeterde brandstofbesparende functies zorgt voor een oplossing die de brandstofkosten met maximaal 7% verlaagt zonder dat dit ten koste gaat van de rijeigenschappen.
Tot 7% lagere brandstofkosten door nieuwe Volvo FH met I-Save
De nieuwe Volvo FH met I-Save is specifiek bedoeld voor veeleisende langeafstandstransporten. Dit is de meest brandstofefficiënte truck van Volvo Trucks tot nu toe. Door de combinatie van de nieuwe D13TC-motor met verbeterde brandstofbesparende functies kunnen de brandstofkosten met maximaal 7% worden verlaagd.

De vraag naar vervoer neemt overal in Europa toe. Vervoerders blijven echter geconfronteerd worden met stijgende dieselprijzen die de winstgevendheid onder druk zetten.

“De Volvo FH met I-Save is ons antwoord op deze uitdaging. Het is een complete oplossing waarin onze nieuwste technologieën worden gecombineerd om het brandstofverbruik op de lange afstanden aanzienlijk te verminderen. En dit zonder concessies te doen aan de rijeigenschappen”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.

De kern van de Volvo FH met I-Save is de nieuwe, hypermoderne D13TC, de meest brandstofefficiënte motor voor lange afstanden van Volvo Trucks ooit. De motor heeft zuigers met een gepatenteerd, gegolfd binnenwerk die de verbranding verbeteren en de efficiency verhogen door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen wordt vervolgens gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-unit. Dit is een extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst.

De D13TC-motor produceert tot 300 Nm extra koppel, wat inhoudt dat er minder toeren en brandstof nodig zijn om een constante snelheid aan te houden in het snelwegverkeer. Het is de ideale oplossing voor klanten in het nationaal of internationaal transport met hoge jaarkilometrages.

Andere kenmerken van I-Save zijn onder meer de nieuwe brandstofefficiënte achterassen en een verbeterd I-See-systeem op basis van kaarten dat hellingen verderop in de route analyseert en het rij- en schakelgedrag daarop aanpast. De gecombineerde efficiencywinst van al deze opties kan leiden tot besparingen op de brandstofkosten tot 7% vergeleken met een D13 Euro 6 Step D-motor*.

“We hebben elk aspect van I-Save afgestemd op internationale transportbedrijven, met name voor trucks die gewoonlijk meer dan 120.000 km per jaar rijden”, zegt Mats Franzén, Powertrain Strategy Director bij Volvo Trucks. “Hoe meer kilometers ze rijden, hoe meer ze kunnen besparen. Het is een krachtige motor die een zeer zuinige en soepele rijervaring oplevert.”

De Volvo FH met I-Save is vanaf 11 maart 2019 verkrijgbaar op de Europese markten.

*D13TC Euro 6 Step D met het LH-brandstofpakket (I-Save) versus D13 eSCR Euro 6 Step D zonder het LH-brandstofpakket. Het werkelijke brandstofverbruik is afhankelijk van veel factoren, zoals het gebruik van cruise control, de topografie, de prestaties van de chauffeur en de weersomstandigheden.

Info
Elke functie van I-Save is ontworpen om de brandstofkosten te verlagen.

De Volvo FH met I-Save omvat:

  • D13TC-motor (Turbo Compound) met 460 pk (2.600 Nm) of 500 pk (2.800 Nm)
  • Nieuwe, uiterst brandstofefficiënte achterassen
  • Motoruitschakeling bij stationair draaien
  • I-Cruise met I-Roll, waarmee de snelheid wordt aangepast om het brandstofverbruik te verlagen
  • Stuurbekrachtigingspomp met variabele opbrengst
  • Verbeterde I-See
  • Verbeterde I-Shift met geoptimaliseerde software voor lange afstanden