Volvo FH met I-Save is 150e Volvo-truck voor Van Waveren Transport

Een extra bijzondere aflevering voor Van Waveren Transport: het bedrijf uit Amsterdam nam onlangs de 150e Volvo-truck in gebruik en vierde dat met een Volvo FH 460 I-Save met Turbo Compound. Dealer Volvo Group Truck Center leverde de speciale truck.
Volvo FH met I-Save is 150e Volvo-truck voor Van Waveren Transport

Van Waveren Transport zet de Volvo FH 6x2-trekker in voor brandstofdistributie. “We hebben voor deze configuratie gekozen uit oogpunt van brandstofefficiency”, vertelt eigenaar Es van Waveren. “Deze truck gaat zo’n 200.000 kilometer per jaar maken en we willen graag in de praktijk zien hoeveel brandstof we bij onze inzet kunnen besparen met de Volvo FH met I-Save.” De Volvo FH met I-Save met Turbo Compound combineert brandstofefficiency met optimale rijprestaties. De nieuwe D13TC-motor, de meest brandstofefficiënte motor voor lange afstanden van Volvo Trucks ooit, en brandstof besparende functies zorgen voor een reductie van het brandstofverbruik die kan oplopen tot 7% in vergelijking met de vorige generatie Euro 6-motoren van Volvo Trucks.

Focus op veiligheid
De Volvo FH 6x2-trekker met een gestuurde voorloopas is gespoten in de kleurstelling van opdrachtgever Shell, waarvoor Van Waveren Transport sinds de jaren ’70 actief is. Het partnership met Volvo bestaat al net zolang. “In 1975 hebben we de eerste Volvo-truck in gebruik genomen en nu dus de 150e”, vertelt Van Waveren. “Er zijn tal van redenen voor de langdurige samenwerking. Allereerst delen we de focus op veiligheid. Wij zijn actief in ADR-transport en daarbij is veilig werken een topprioriteit. We hebben ons materieel daarom altijd voorzien van alle beschikbare veiligheidsopties, iets waarin Volvo Trucks uitblinkt.”

De nieuwe Volvo FH is om die reden uitgerust met het Active Safety-pakket. Dat bestaat uit geavanceerde veiligheidssystemen, zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie, Adaptive Cruise Control, Driver Alert Support, Lane Change Support en Lane Keeping Support.

Trainingen
Naast de uitstraling en de kwaliteit van de Volvo-trucks is ook de goede samenwerking met de werkplaats van Volvo Group Truck Center in Aalsmeer een belangrijke reden voor de succesvolle samenwerking, vertelt Van Waveren. “Als je al zo lang samenwerkt, weet je precies wat je aan elkaar hebt. De technici bouwen de trucks blindelings op zoals wij ze willen hebben. Ook het uitgebreide trainingsaanbod van Volvo Trucks spreekt ons aan. Onze Volvo-chauffeurs volgen bijvoorbeeld allemaal de training Behaviour Based Safety, waarin veilig en zuinig rijden centraal staan.”

Over Van Waveren Transport
Van Waveren Transport bestaat sinds 1972 en is opgericht door Es van Waveren. De vloot telt momenteel 75 trekkers waarvan 62 Volvo FH-trekkers. Van Waveren: “Brandstof- en tankcontainervervoer zijn de hoofdactiviteiten van ons bedrijf. Wij bevoorraden onder meer Shell-tankstations in een groot deel van Nederland en andere afnemers, zoals bedrijven met een eigen brandstofdepot.”