20% CO2-besparing met Volvo FH LNG voor Jan Zandbergen

Voor het vervoer van vleesproducten en vleesvervangers heeft Jan Zandbergen uit Veenendaal onlangs een Volvo FH LNG aangeschaft. Vooral het gegeven dat de LNG-truck een CO2-besparing van zo’n 20% oplevert, was voor Jan Zandbergen reden om een Volvo FH LNG te kiezen. De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks.
20% CO2-besparing met Volvo FH LNG voor Jan Zandbergen

De Volvo FH LNG 4x2-trekker voor Jan Zandbergen wordt vooral voor binnenlandse ritten ingezet. Het bedrijf beschikt over acht trucks waarvan vijf Volvo’s. De nu aangeschafte LNG-truck is de eerste truck binnen het bedrijf die niet op diesel rijdt.

LNG om steentje bij te dragen aan CO2-besparing

Uit een TNO test blijkt dat een Volvo FH LNG truck een gemiddelde CO2-reductie kent van 19% in vergelijking met eerder door TNO geteste Euro 6-dieseltrucks. Vooral bij inzet op de snelweg is de besparing aanzienlijk, namelijk 23% CO2-reductie.

De CO2-reductie die Jan Zandbergen door de inzet van een LNG-truck kan behalen, was de voornaamste reden om voor een Volvo FH LNG te kiezen. Henjo van Alphen, Manager Delivery bij Jan Zandbergen: “We hebben de beschikking over acht trucks in ons wagenpark. Eén was er aan vervanging toe. De LNG-truck vinden we erg interessant uit perspectief van CO2-reductie. Als (tweede generatie) familiebedrijf is Jan Zandbergen BV zich extra bewust van komende generaties en de kansen en wereld die we voor hen achterlaten. Waar mogelijk dragen wij ons steentje bij. Met de aanschaf van een LNG-trekker lopen we voor op de grote massa. Met deze eerste LNG-truck willen we ook ervaring opdoen, voor we tot een eventuele tweede overgaan.”

Geen vaste kosten en geen risico’s

Naast duurzaamheid is ook de relatie met dealer Harbers Trucks voor Jan Zandbergen reden om opnieuw voor een Volvo-truck te kiezen. “Wij zetten al sinds de jaren negentig Volvo-trucks in voor het transport van onze producten. Dit verloopt al die jaren naar volle tevredenheid. De relatie met Harbers Trucks is goed. Al onze Volvo-trucks zijn daar in onderhoud. We sluiten hiervoor een reparatie- en onderhoudscontract af. We willen vaste kosten en geen risico’s lopen”, licht Van Alphen toe.

Achtergrond Jan Zandbergen

Jan Zandbergen ‘World-Wide Quality in Meat’ is een internationale speler op de markt van vlees, vleesproducten en vleesvervangers. Uit de beste streken ter wereld haalt het bedrijf een breed assortiment vlees en gevogelte van hoge kwaliteit voor de Europese thuismarkt. Daarnaast beschikt Jan Zandbergen over een eigen productieomgeving en hebben ze eigen merken zoals The Meatlovers en Roosterz&Co in het assortiment. Het bedrijf levert producten aan de industrie, foodservice en retail.

Achtergrond LNG

LNG staat voor 'Liquefied Natural Gas', oftewel aardgas dat bij een temperatuur van -161 °C vloeibaar wordt. LNG vormt een transitiebrandstof naar het volledig CO2-neutrale bio-LNG. Ondanks de hogere investering voor een LNG-truck is de business case juist nu voor veel vervoerders aantrekkelijk. Op dit moment is er een subsidieregeling in Nederland waardoor er 18,7ct per kg voordeel verrekend wordt in de LNG-pompprijs. In Duitsland geldt tot eind dit jaar nog een MAUT-vrijstelling voor LNG-trucks en er wordt gesproken over een nieuwe regeling.