“Brandstofverbruik verlagen en daardoor CO2 -uitstoot verminderen, is cruciaal voor alle transportbedrijven, vooral in het internationaal transport. Met de nieuwe Volvo FH met I-Save geven we transportbedrijven nog meer mogelijkheden om hun bedrijfskosten en impact op het milieu te verminderen”, zegt Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management bij Volvo Trucks.
De nieuwe Volvo FH I-Save maakt deel uit van de nieuwe Europese productreeks die Volvo Trucks dit voorjaar introduceerde. I-Save bestaat uit veel brandstofbesparende oplossingen, waarvan de Volvo D13TC-motor de belangrijkste is. De 13-liter motor met Turbo Compound-technologie, die begin 2019 werd geïntroduceerd, is de zuinigste motor van Volvo tot nu toe.
De eerste generatie van de Volvo FH I-Save werd in 2019 geïntroduceerd. Volvo Trucks liet toen zien dat de brandstofkosten voor diesel en AdBlue tot 7% konden worden verlaagd in vergelijking met een truck zonder I-Save en met de conventionele 13-liter motor van Volvo. Dit cijfer werd bevestigd door onafhankelijke tests en tal van klantervaringen.
“De combinatie van een laag brandstofverbruik, laag geluidsniveau en goede rijprestaties zorgt bij veel transportbedrijven voor een zeer positieve ervaring. Veel transportbedrijven zien de Volvo FH I-Save als een hulpmiddel om hun brandstofkosten drastisch te verlagen en tegelijkertijd hun ecologische voetafdruk te verkleinen”, zegt Jessica Sandström.
“Brandstofverbruik verlagen en daardoor CO2 -uitstoot verminderen, is cruciaal voor alle transportbedrijven, vooral in het internationaal transport. Met de nieuwe Volvo FH met I-Save geven we transportbedrijven nog meer mogelijkheden om hun bedrijfskosten en impact op het milieu te verminderen”, zegt Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management bij Volvo Trucks.
De nieuwe Volvo FH I-Save maakt deel uit van de nieuwe Europese productreeks die Volvo Trucks dit voorjaar introduceerde. I-Save bestaat uit veel brandstofbesparende oplossingen, waarvan de Volvo D13TC-motor de belangrijkste is. De 13-liter motor met Turbo Compound-technologie, die begin 2019 werd geïntroduceerd, is de zuinigste motor van Volvo tot nu toe.
De eerste generatie van de Volvo FH I-Save werd in 2019 geïntroduceerd. Volvo Trucks liet toen zien dat de brandstofkosten voor diesel en AdBlue tot 7% konden worden verlaagd in vergelijking met een truck zonder I-Save en met de conventionele 13-liter motor van Volvo. Dit cijfer werd bevestigd door onafhankelijke tests en tal van klantervaringen.
“De combinatie van een laag brandstofverbruik, laag geluidsniveau en goede rijprestaties zorgt bij veel transportbedrijven voor een zeer positieve ervaring. Veel transportbedrijven zien de Volvo FH I-Save als een hulpmiddel om hun brandstofkosten drastisch te verlagen en tegelijkertijd hun ecologische voetafdruk te verkleinen”, zegt Jessica Sandström.
Met de nieuwe generatie Volvo FH I-Save hebben de productontwikkelaars van Volvo Trucks het brandstofverbruik nog verder teruggebracht. Softwareupdates op basis van een analyse van gebruikersgegevens hebben de balans tussen brandstofverbruik en rijeigenschappen nog verder verfijnd en geoptimaliseerd. Dit heeft geleid tot een verdere reductie van het brandstofverbruik wanneer de Eco-modus is ingeschakeld.
Naast de upgrade van I-Save heeft de nieuwe Volvo FH een aerodynamischer ontwerp met een lagere luchtweerstand. Ook zijn er nieuwe achterassen beschikbaar met nog snellere eindreducties zodat er op kruissnelheid met extreem lage toerentallen gereden kan worden. Voor een nog grotere besparing heeft I-See nu een nieuwe functie waarmee de truck kan detecteren wanneer het efficiënt is om het toerental een beetje te laten oplopen, om vervolgens uit te rollen, zelfs op wegen die er op het oog vlak uitzien.
“Dit resultaat betekent dat transportbedrijven die voor de nieuwe Volvo FH I-Save kiezen, het brandstofverbruik tot 10% kunnen verminderen in vergelijking met een standaard Volvo FH die is uitgerust met onze 13-liter Euro 6 Step D-motor*. In de praktijk zijn de besparingen in veel gevallen nog groter, omdat de meeste klanten die de nieuwe Volvo FH I-Save aanschaffen, overstappen van oudere trucks met een hoger brandstofverbruik”, aldus Jessica Sandström.
De nieuwe Volvo FH I-Save betekent niet alleen een grote stap voorwaarts qua brandstofbesparing. Het 300 Nm grotere koppel binnen een breed toerengebied resulteert in soepele rijeigenschappen en levert het vermogen dat nodig is om een hoge en constante gemiddelde snelheid te behouden bij een laag toerental, zelfs op een zware, uitdagende route.
“We maken het gemakkelijker en comfortabeler om zuinig te rijden, zelfs op heuvelachtige wegen. De eersteklas chauffeursomgeving van de nieuwe Volvo FH helpt chauffeurs ook om tijdens hun hele dienst optimaal te presteren”, besluit Jessica.
De nieuwe Volvo FH met I-Save is nu nog zuiniger dankzij een verbeterde Eco-modus en verschillende updates. Maar hoe presteert hij echt? Jan Burgdorf, redacteur van het Duitse Trucker magazine test hem op zijn uitdagende Green Truck Award-testroute en geeft het antwoord.
*Het verschil in brandstofverbruik wordt berekend door de kosten van diesel en AdBlue voor I-Save te vergelijken: D13TC Euro 6 Step D met het LH-brandstofpakket (I-Save) versus D13 eSCR Euro 6 Step D zonder het LH-brandstofpakket. Het werkelijke brandstofverbruik is afhankelijk van veel factoren, zoals de prestaties van de chauffeur, het gebruik van cruise control, voertuigspecificaties, voertuigbelasting, de topografie en de weersomstandigheden.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com