“We zijn echt trots op deze grote toekomstgerichte investering. Ons doel is om de beste zakenpartner van onze klanten te zijn door hen nog concurrerender te maken en hen te helpen de beste chauffeurs aan te trekken in een markt die steeds moeilijker wordt”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
Een verwachte groeiende vraag naar transport zet de beschikbaarheid van bekwame chauffeurs wereldwijd onder druk. In Europa tonen schattingen bijvoorbeeld aan dat ongeveer 20% van alle vacatures voor chauffeurs niet kunnen worden ingevuld. Volvo Trucks wil klanten helpen bij het werven en behouden van de beste chauffeurs. Daarom ligt de focus op de ontwikkeling van nieuwe trucks die veiliger, efficiënter en aantrekkelijker zijn voor gekwalificeerde chauffeurs.
“Chauffeurs die veilig en efficiënt met hun truck omgaan, zijn van onschatbare waarde voor elk transportbedrijf. Verantwoord chauffeursgedrag kan helpen bij een reductie van de CO2-uitstoot en de brandstofkosten en een verminderd risico op ongevallen, letsel en ongeplande stilstand. Onze nieuwe trucks helpen chauffeurs om nog veiliger en productiever te werken en geven onze klanten sterkere argumenten in de concurrentiestrijd om de beste chauffeurs”, vervolgt Roger Alm.
De nieuwe Volvo-truckmodellen zijn verkrijgbaar in verschillende cabinevarianten en kunnen worden geoptimaliseerd voor een breed scala aan toepassingen. In trucks voor internationale transporten is de cabine vaak het tweede huis van de chauffeur. Bij regionale transporten dient de truck vaak als mobiel kantoor, terwijl trucks in de bouw robuuste, praktische werktuigen zijn. Daarom vormden zicht, comfort, ergonomie, geluidsniveau, wendbaarheid en veiligheid belangrijke aandachtspunten bij het ontwikkelen van alle nieuwe truckmodellen. Het exterieur van de truck is ook opgewaardeerd om de eigenschappen van de nieuwe trucks te weerspiegelen en een aantrekkelijk ontwerp te creëren.
Nieuwe cabine biedt meer ruimte en verbeterd zicht
De nieuwe Volvo FM en Volvo FMX hebben een gloednieuwe cabine en veel van dezelfde instrumentendisplayfuncties als hun grotere Volvo-tegenhangers. Hun binnenvolume is met maximaal een kubieke meter vergroot, voor meer comfort en werkruimte. Het zicht is nu nog beter dankzij grotere ramen, een verlaagde deurlijn en nieuwe spiegels.
Met het nieuwe verstelbare stuur met kantelbare stuurkolom kan de chauffeurspositie in hogere mate individueel worden aangepast. Het onderste bed in de slaapcabine is hoger geplaatst dan voorheen, biedt meer comfort en beschikt over extra opbergruimte eronder. De dagcabine heeft een nieuw 40-liter opbergvak met binnenverlichting aan de achterwand. Het cabinecomfort wordt verder verbeterd door extra isolatie die helpt bij het buitensluiten van koude, hitte en geluidsoverlast, terwijl een sensorgestuurde klimaatunit met koolstoffilter onder alle omstandigheden een goede luchtkwaliteit bevordert.
Nieuwe chauffeursinterface
Het dashboard heeft nu een volledig nieuwe interface voor informatie en communicatie. Chauffeurs kunnen gemakkelijker overzichten maken en verschillende functies beheren, wat minder stress en afleiding veroorzaakt. Het instrumentendisplay is volledig digitaal, met een 12-inch scherm waarmee de chauffeur op elk gewenst moment eenvoudig de benodigde informatie kan kiezen. Binnen handbereik van de chauffeur bevindt zich een extra 9-inch secundair display voor infotainment, navigatie, transportinformatie en camerabewaking. De functies kunnen worden bediend via knoppen op het stuur, met spraakbesturing of via het touchscreen en het bedieningspaneel van het display.
Verbeterde veiligheidssystemen om ongevallen te voorkomen
De veiligheid is verder verbeterd met de introductie van adaptief grootlicht in de Volvo FH en Volvo FH16. Dit verlichtingssysteem verbetert de veiligheid voor alle weggebruikers doordat automatisch geselecteerde segmenten van het LED-grootlicht worden uitgeschakeld wanneer de truck tegenliggers of een ander voertuig van achteren nadert, zodat deze niet verblind worden. De rest van de omgeving blijft wel goed verlicht. Het grootlicht wordt aangepast wanneer de camera en radar andere voertuigen detecteren of wanneer de camera veranderingen in de hoeveelheid licht rond de truck detecteert.
Het rijden wordt ook gemakkelijker door een verbeterde Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go voor snelheden tot 0 km/u en een Downhill Cruise Control die automatisch de wielremmen activeert wanneer extra remkracht nodig is om een constante snelheid omlaag te behouden.
Uiteraard zijn de vereiste veiligheidsvoorzieningen als EBS (Electronically controlled Brake System, oftewel elektronisch remsysteem), Forward Collision Warning met noodremfunctie, Lane Keeping Support en Electronic Stability Control (ESP) aanwezig. Daarnaast is Volvo Dynamic Steering, met de veiligheidssystemen Lane Keeping Assist en Stability Assist, als optie beschikbaar. Ook Lane Change Support en Driver Alert Support behoren tot de aanvullende mogelijkheden.
Een verkeersbordherkenningssysteem detecteert verkeersborden, zoals inhaalbeperkingen, wegtype en snelheidsbeperkingen, en geeft deze weer op het instrumentendisplay.
Het zicht kan verder worden verbeterd door een dodehoekcamera aan passagierszijde toe te voegen die een aanvullend beeld van de zijkant van de truck biedt op het secundaire display.
Efficiënte motoren en alternatieve aandrijflijnen
Zowel duurzaamheid en zorg voor het milieu als financiële haalbaarheid zijn belangrijke factoren voor transportbedrijven. Omdat er niet één enkele energiebron is die alle problemen van klimaatverandering aanpakt, en omdat verschillende transportsegmenten en opdrachten een verscheidenheid aan oplossingen vereisen, zullen er in de nabije toekomst verschillende typen aandrijflijnen parallel blijven bestaan.
Zo zijn de Volvo FH en Volvo FM ook verkrijgbaar met een LNG-motor. De brandstofefficiency en prestaties van deze motor zijn vergelijkbaar met die van gelijkwaardige Volvo-trucks op diesel, maar hebben een veel lagere klimaatimpact. De motor werkt op vloeibaar biogas, waardoor de CO2-uitstoot tot 100% wordt verlaagd, of op vloeibaar aardgas waarbij de CO2-uitstoot met 20% afneemt in vergelijking met equivalente Volvo-trucks op diesel. Hierbij gaat het om de uitstoot tijdens het gebruik van het voertuig, ook wel tank-to-wheel genoemd.
De nieuwe Volvo FH kan ook worden geleverd met een nieuwe efficiënte Euro 6-dieselmotor met Turbo Compound-techniek, die is opgenomen in het I-Save-pakket, voor een aanzienlijke reductie van brandstofverbruik en daarmee CO2. De nieuwe Volvo FH met I-Save en de nieuwe D13 TC-motor kan op internationale transporten brandstofbesparingen tot 7%* opleveren.
*De claim voor brandstofefficiency wordt berekend door de kosten van diesel en AdBlue voor D13TC Euro 6 Step D met het LH Fuel-pakket (I-Save) te vergelijken met D13 eSCR Euro 6 Step D zonder het LH Fuel-pakket. Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren, afhankelijk van vele factoren, zoals de ervaring van de chauffeur, het gebruik van cruisecontrol, de voertuigspecificatie, voertuigbelasting, werkelijke topografie, voertuigonderhoud en weersomstandigheden.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com