Trucks

Volvo Trucks introduceert de nieuwe Volvo FH met nog meer focus op de chauffeur

Volvo Trucks heeft de nieuwe Volvo FH uitgebracht met een vernieuwde cabine, innovatieve veiligheidsvoorzieningen en een op de chauffeur gerichte werkomgeving. Een belangrijk doel van het nieuwe ontwerp is een productiever, veiliger en comfortabeler chauffeursleven onderweg.
Met verschillende aandrijflijn- en chassisconfiguraties kan de nieuwe Volvo FH worden aangepast voor een breed scala aan toepassingen. Ook worden hiermee aanzienlijke brandstofbesparingen en een reductie van de CO2-uitstoot mogelijk.

“De Volvo FH-serie is al vele jaren favoriet, vooral bij chauffeurs die een groot deel van hun leven op de weg doorbrengen”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks. “Met de nieuwe Volvo FH blijven we ons richten op het ontwerpen van trucks en services waarmee chauffeurs eersteklas resultaten kunnen leveren.”


Beste chauffeurs aantrekken en behouden

De aandacht voor de chauffeur is een erkenning voor de aanzienlijke impact die ze hebben op de bedrijfsresultaten, als het gaat om productiviteit, efficiency en klantenservice. “Een goede chauffeur kan een enorme bijdrage leveren aan de winstgevendheid van onze klanten”, vervolgt Roger Alm. “En over de hele wereld zien we een chronisch tekort aan bekwame chauffeurs. Met de introductie van deze nieuwe truck krijgen de productiviteit en het comfort van professionele chauffeurs prioriteit. Daarmee zetten we een belangrijke stap om klanten te helpen de beste chauffeurs aan te trekken en te behouden.”

Superieure werkomgeving

De aandacht voor chauffeurs is het duidelijkst zichtbaar in de vernieuwde werkomgeving. De werkruimte is gecentreerd rond een gemoderniseerd dashboard met een volledig digitaal 12-inch instrumentendisplay in hoge resolutie. De ontwerpers hebben extra aandacht besteed aan de materiaalkeuze van het dashboard waardoor het van een kwalitatief nog hoger niveau is. Het materiaal is steviger en de kleurkeuzes zijn meer toegespitst op gebruikerservaringen. Er is een vaste bekerhouder en een open opbergruimte voorzien van verlichting met een bewegingssensor. Het instrumentendisplay heeft vier verschillende schermweergaven, die kunnen worden ingesteld op de rijsituatie en de voorkeuren van de chauffeur.

Een 9-inch secundair display biedt infotainment, navigatiehulp, transportinformatie en camerabewaking. Het display bevindt zich binnen handbereik van de chauffeur zodat interactie op verschillende manieren mogelijk is: met de intuïtief geplaatste knoppen op het stuur, via spraakbesturing of rechtstreeks via het touchscreen en het displaybedieningspaneel.

“Gemakkelijke toegang tot diverse informatie verhoogt het vermogen van de chauffeur om efficiënter, veiliger en comfortabeler te presteren”, zegt Carin Larsson, Chief Designer User Experience/Human Machine Interaction voor Volvo Trucks. “De informatie wordt duidelijker weergegeven op de nieuwe schermen. Veeleisende interacties zijn nu geconcentreerd op het secundaire display, dat binnen handbereik van de chauffeur is geplaatst. Dit veroorzaakt minder afleiding omdat belangrijke informatie duidelijk wordt weergegeven op het gebruiksvriendelijke en eenvoudig leesbare instrumentendisplay.”

Zowel voor het instrumentendisplay als het secundaire display kan worden gekozen uit meerdere taalopties.

Bewegen in de cabine is eenvoudiger dan ooit met de nieuwe ergonomisch ontworpen I-Shift-bediening. Voor chauffeurs die veel meer accucapaciteit nodig hebben, is een slim dubbel accusysteem beschikbaar dat ervoor zorgt dat er altijd reservevermogen is om de motor te starten. De brede keuze uit nieuwe bekleding en kleuren maakt het mogelijk om een persoonlijk tintje toe te voegen.

Verfijnd ontwerp en slimme technologieën

Het opvallende nieuwe exterieur wordt gekenmerkt door de karakteristieke V-vormige koplampen die nu naar buiten zijn verplaatst en op één lijn staan met de belijning op de cabineportieren. De richtingaanwijzers zijn ook naar het portier verplaatst, waardoor de truck een verbeterde aerodynamica en een zelfverzekerde uitstraling krijgt. Het ruitenwisserpaneel is strakker en slanker. En aan het grotere iron mark-logo is de nieuwe Volvo FH gemakkelijk vanaf een afstand te herkennen.

“De nieuwe generatie van de Volvo FH combineert de meest succesvolle elementen uit de vorige FH-serie met slimme technologieën en een functioneel, mensgericht ontwerp”, vervolgt Carin Larsson. “Het resultaat is een intelligente en geavanceerde truck waarmee de chauffeur onder alle omstandigheden uitstekende prestaties kan leveren.”

Adaptief grootlicht

De nieuwe Volvo FH beschikt nu over adaptief grootlicht. Dit verlichtingssysteem verbetert de veiligheid voor alle weggebruikers doordat automatisch geselecteerde segmenten van het LED-grootlicht worden uitgeschakeld wanneer de truck tegenliggers of een ander voertuig van achteren nadert, zodat deze niet verblind worden. De rest van de omgeving blijft wel goed verlicht. Het grootlicht wordt aangepast wanneer de camera en radar andere voertuigen detecteren of wanneer de camera veranderingen in de hoeveelheid licht rond de truck detecteert.

Andere veiligheidsverhogende functies op de Volvo FH omvatten Downhill Cruise Control, die een maximale snelheid instelt om een ongewenste versnelling op afdalingen te voorkomen, en een verbeterde Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go die werkt bij alle snelheden, zelfs tot nul km/u.

Uiteraard zijn de vereiste veiligheidsvoorzieningen als EBS (Electronically controlled Brake System, oftewel elektronisch remsysteem), Forward Collision Warning met noodremfunctie, Lane Keeping Support en Electronic Stability Control (ESP) aanwezig. Daarnaast is Volvo Dynamic Steering, met de veiligheidssystemen Lane Keeping Assist en Stability Assist, als optie beschikbaar. Ook Lane Change Support en Driver Alert Support behoren tot de aanvullende mogelijkheden.

De veiligheid op de nieuwe Volvo FH wordt verder verbeterd door verkeersbordherkenning. Dit systeem kan verkeersborden detecteren, zoals inhaalbeperkingen, wegtype en snelheidslimieten.

Het zicht kan verder worden verbeterd met een dodehoekcamera aan passagierszijde die een aanvullend beeld van de zijkant van de truck geeft op het secundaire display.
 

Verbeterde brandstofefficiency en productiviteit

Met verschillende aandrijflijn- en chassisconfiguraties kan de nieuwe Volvo FH worden aangepast voor een breed scala aan toepassingen. Ook wordt hiermee een aanzienlijke reductie van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot mogelijk. De nieuwe Volvo FH I-Save, voorzien van de nieuwe D13 Turbo Compound-motor, kan op internationale transporten brandstofbesparingen tot 7%* opleveren.

De Volvo FH is bovendien verkrijgbaar met LNG-motor. De brandstofefficiency en prestaties van deze motor zijn vergelijkbaar met die van gelijkwaardige Volvo-trucks op diesel, maar hebben een veel lagere klimaatimpact. De motor werkt op vloeibaar biogas, waardoor de CO2-uitstoot tot 100% wordt verlaagd, of op vloeibaar aardgas waarbij de CO2-uitstoot met 20% afneemt in vergelijking met equivalente Volvo-trucks op diesel. Hierbij gaat het om de uitstoot tijdens het gebruik van het voertuig, ook wel tank-to-wheel genoemd.

De nieuwe Volvo FH is ook te leveren met de I-Shift Dual Clutch die schakelen zonder onderbrekingen in het vermogen mogelijk maakt. De versnellingsbak met dubbele koppeling levert met name voordelen op bij veeleisende werkzaamheden, zoals het vervoeren van vloeibare goederen, omdat tijdens het schakelen de beweging van de lading wordt geminimaliseerd.

Productiviteit, een andere belangrijke klantprioriteit, is verder geoptimaliseerd op de Volvo FH dankzij de voorassen met hogere toegestane aslasten. Daarnaast zorgen de na- en voorloopassen met verbeterde stuurhoeken voor minder bandenslijtage en extra wendbaarheid. De truck is ook leverbaar met een aangedreven liftbare tandemas. Wanneer de truck niet is geladen, wordt de achteras ontkoppeld en gelift waardoor minder brandstof nodig is.


Feiten over de nieuwe Volvo FH

·      Cabines: Lage slaapcabine, slaapcabine, Globetrotter-cabine, Globetrotter XL en Globetrotter XXL. Exterieur- en interieurafwerkingspakketten voor individueel ontwerp.
·      Motoren: Dieselmotoren zijn verkrijgbaar met verschillende emissienormen. Volvo FH is ook beschikbaar met Euro 6, Step D-motor op LNG.
·      Volvo FH I-Save met Turbo Compound.
·      Schakelsysteem: I-Shift/I-Shift Dual Clutch met verschillende nieuwe rijprogramma’s voor diverse toepassingsgebieden.

*De claim voor brandstofefficiency wordt berekend door de kosten van diesel en AdBlue voor D13TC Euro 6 stap D met het LH Fuel-pakket (I-Save) te vergelijken met D13 eSCR Euro 6 stap D zonder het LH Fuel-pakket. Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren, afhankelijk van vele factoren, zoals de ervaring van de chauffeur, het gebruik van cruisecontrol, de voertuigspecificatie, voertuigbelasting, werkelijke topografie, voertuigonderhoud en weersomstandigheden.

Neem voor meer informatie over dit persbericht contact op met:

Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release