Van der Linden Groep kiest voor duurzaam transport met Volvo FH LNG

Van der Linden Groep te Waalwijk heeft begin 2020 een nieuwe Volvo FH LNG truck in gebruik genomen. Het transportbedrijf kiest hiermee bewust voor duurzamer transport. Door de inzet van de LNG truck wordt de CO2-uitstoot van het transport op de betreffende route met 20% teruggebracht.
Van der Linden Groep kiest voor duurzaam transport met Volvo FH LNG

De EU heeft als doelstelling om in 2030 het aantal CO2-emissies als gevolg van trucktransport met 30% te hebben teruggedrongen ten opzichte van 2005. Liquefied Natural Gas, oftewel LNG, is een van ’s werelds snelst groeiende energiebronnen en is de schoonste fossiele brandstof. Dit maakt het een zeer duurzaam alternatief voor diesel.

Sander van der Linden, algemeen directeur Van der Linden Groep: “Wij willen graag een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de transportsector en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Het past sterk bij onze visie. We merken ook dat steeds meer opdrachtgevers duurzaamheid belangrijk vinden en daar bij aanbestedingen eisen aan stellen. Volvo Trucks biedt met de Volvo FH LNG truck een perfecte oplossing die dezelfde (rij)prestaties levert als onze dieseltrucks.”

Gunstige regelingen

Op 1 januari jl. is er een stimuleringsregeling in Nederland ingegaan, waarbij er direct aan de pomp een korting wordt verrekend per kilogram LNG. De Volvo FH LNG-truck wordt bij Van der Linden voornamelijk ingezet op trajecten in Noord-Duitsland. Dit heeft als bijkomend financieel voordeel dat er tot eind 2020 geen MAUT betaald hoeft te worden. Daarna wordt er een gereduceerd tarief berekend. Met deze regelingen kan de extra investering die voor een LNG-truck nodig is, op termijn grotendeels terugverdiend worden.

Sander van der Linden: “We hebben nu een maand met de truck gereden en de eerste ervaringen zijn positief. De tijd die nodig is om LNG te tanken is vergelijkbaar met het tanken van diesel en de chauffeur is enthousiast over de rijprestaties. Qua routes zijn we op dit moment nog enigszins beperkt door het aantal tanklocaties, maar dit aantal breidt snel uit. Echter, met een actieradius van zo'n 900 kilometer, een LNG-tankstation in Waalwijk en goed geplande routes is het tot op heden prima verlopen.”

Over Van der Linden Groep

Inmiddels staat de derde generatie binnen de Van der Linden Groep aan het roer. Samen met haar mensen en leveranciers wordt dagelijks gewerkt aan de logische & logistieke KOERS: Klantgericht, Open, Eerlijk, Rendabel en Sociaal werkend, om zo haar klanten binnen de -veelal langjarige- samenwerkingen naar tevredenheid van dienst te zijn op het gebied van:

• Wegtransport Benelux – Duitsland in groupage en klantspecifieke / dedicated oplossingen
  • Meubellogistiek, vanuit de gehele wereld geleverd binnen de Benelux en Duitsland
  • Zeecontainer logistiek
  • Express / spoedzendingen binnen Europa