Om het transport CO2-neutraal te maken, biedt Volvo Trucks vandaag al elektrische vrachtwagens op batterijen en voertuigen die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals Bio-LNG. In de tweede helft van dit decennium zal een derde CO2-neutrale optie aan het productportfolio van Volvo Trucks worden toegevoegd: elektrische trucks met brandstofcel op waterstof.
“We zijn deze technologie nu al enkele jaren aan het ontwikkelen en het voelt geweldig om de eerste trucks met succes op de testbaan te zien rijden. De combinatie van batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch stelt transportbedrijven in staat om de CO2-uitstoot van hun vrachtwagens volledig te elimineren, ongeacht transportopdrachten”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
De elektrische trucks met brandstofcel hebben een actieradius die vergelijkbaar is met die van veel dieseltrucks – tot 1.000 km – en een tanktijd van minder dan 15 minuten. Het totale gewicht kan zo'n 65 ton of zelfs hoger zijn en de twee brandstofcellen hebben de capaciteit om 300 kW elektriciteit aan boord op te wekken.
Praktijktesten bij transportbedrijven zullen over een paar jaar starten en de commercialisering is gepland voor de tweede helft van dit decennium.
“Elektrische trucks op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zwaardere opdrachten met een grote energiebehoefte. Ze kunnen ook een optie zijn in landen waar de oplaadmogelijkheden van accu’s beperkt zijn”, zegt Roger Alm.
Een brandstofcel wekt zijn eigen elektriciteit op uit de waterstof aan boord in plaats van te worden opgeladen door een externe bron. Het enige uitgestoten bijproduct is waterdamp.
De brandstofcellen worden geleverd door Cellcentric – de joint venture tussen de Volvo Group en Daimler Truck AG. Cellcentric gaat een van Europa's grootste serieproductiefaciliteiten voor brandstofcellen bouwen, speciaal ontwikkeld voor zware voertuigen.
De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en de nieuwe technologie biedt veel voordelen, maar ook een aantal uitdagingen. Een daarvan is grootschalige levering van groene waterstof*. Een andere is het feit dat de tankinfrastructuur voor zware voertuigen nog moet worden ontwikkeld.
“We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren flink zal toenemen, aangezien veel industrieën ervan afhankelijk zullen zijn om CO2 te verminderen. We kunnen echter niet wachten tot al het transport volledig CO2-neutraal kan worden uitgevoerd, we zijn eigenlijk al te laat. Dus mijn duidelijke boodschap aan alle transportbedrijven is om nu al de stap te nemen en te beginnen met batterij-elektrisch, Bio-LNG en de andere beschikbare opties (zoals HVO). Elektrische trucks met brandstofcel op waterstof zullen dan over enkele jaren een belangrijke aanvulling zijn voor langere en zwaardere transporten”, aldus Roger Alm.
* Groene waterstof wordt geproduceerd door gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, water en zon.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com