Wereldprimeur: Volvo levert elektrische trucks met fossielvrij staal

Als eerste vrachtwagenfabrikant ter wereld is Volvo begonnen met het gebruik van fossielvrij staal in zijn vrachtwagens. De eerste elektrische trucks met fossielvrij staal worden nu aan klanten geleverd.
Wereldprimeur: Volvo levert elektrische trucks met fossielvrij staal

In september van dit jaar begon Volvo Trucks als eerste wereldwijde vrachtwagenfabrikant met de serieproductie van zware elektrische trucks van 44 ton*. Sommige van die elektrische trucks zullen ook de eerste trucks ter wereld zijn die gebouwd zijn met fossielvrij staal.

"Onze weg naar netto nul-uitstoot omvat zowel het fossielvrij maken van onze voertuigen tijdens het gebruik, als het op termijn volledig vervangen van het materiaal in onze trucks door fossielvrije en gerecyclede alternatieven", zegt Jessica Sandström, Senior Vice President of Product Management bij Volvo Trucks.

Het fossielvrije staal wordt geproduceerd door de Zweedse staalfabrikant SSAB en wordt gemaakt met behulp van een volledig nieuwe technologie met fossielvrije elektriciteit en waterstof. Het resultaat: een aanzienlijk lager klimaateffect en een belangrijke stap naar een waardeketen met netto-nul-emissies.

Tot de klanten die fossielvrij staal in een aantal van hun elektrische vrachtwagens zullen hebben behoren Amazon, DFDS en via het transportbedrijf Simon Loos, Unilever. "Bij Amazon zijn we op weg om al onze activiteiten tegen 2040 koolstofvrij te maken. Wij hebben partners als Volvo nodig om deze overgang mogelijk te maken," zegt Andreas Marschner, Vice President Transportation Services Europe bij Amazon.

"DFDS zet zich in voor onze groene transitie en het leveren van groenere transport- en logistieke oplossingen. Elke stap in de omslag van de logistiek brengt ons dichter bij een koolstofvrije maatschappij. We zijn daarom blij dat een aantal van onze nieuwe elektrische trucks die binnenkort worden geleverd, ook worden geproduceerd met fossielvrij staal," zegt Niklas Andersson, EVP van DFDS Logistics Division.

Het eerste met waterstof geproduceerde staal wordt gebruikt in de framerails van de elektrische truck, de ruggengraat van de truck waarop alle andere hoofdcomponenten zijn gemonteerd. Naarmate de beschikbaarheid van fossielvrij staal toeneemt, zal het ook in andere onderdelen van de truck worden gebruikt.

90% gerecycled

Tegenwoordig is ongeveer 30% van de materialen in een nieuwe Volvo-truck afkomstig van gerecyclede materialen. Bovendien kan tot 90% van de truck aan het einde van zijn levensduur worden gerecycled. Fossielvrij staal wordt een belangrijke aanvulling op het traditionele en gerecyclede staal dat in Volvo's trucks wordt gebruikt.

Volvo Trucks zet zich in voor de overeenkomst van Parijs over klimaatverandering en wil uiterlijk in 2040 de uitstoot van broeikasgassen in de hele waardeketen netto nul hebben.

*Gross Combination Weight (GCW)