Trucks

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren. Vrachtwagens die rijden op groene waterstof zijn een belangrijke stap voor Volvo om de netto nul-doelstelling te bereiken en om klanten te ondersteunen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. In 2026 zullen de eerste klantentests plaatsvinden, ter voorbereiding op de start van de serieproductie die daarna volgt.
Volvo Trucks start in 2026 met klantentests met trucks met een waterstofverbrandingsmotor

Het gebruik van groene waterstof in plaats van fossiele brandstoffen past binnen Volvo’s strategie om transport koolstofvrij te maken met een mix van verschillende technieken en brandstoffen. Vrachtwagens die rijden op waterstof (H2) zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden. Het kan het een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is voor het opladen van de accu’s.


In 2026 begint Volvo met klantentests met trucks die zijn uitgerust met een waterstofverbrandingsmotor. De trucks met waterstofverbrandingsmotor vormen een aanvulling op Volvo's aanbod van andere alternatieven, zoals batterij-elektrische trucks, elektrische trucks op brandstofcellen en trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals biogas en HVO. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.


“Trucks waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieseltrucks. Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot whell-to-wheel. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.


Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dit is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt, om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de bewezen betrouwbare techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.

Volvo test al brandstofceltrucks, waarbij elektriciteit aan boord van de truck wordt opgewekt uit brandstofcellen die worden aangedreven door waterstof (fuel cell electric).

  

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren kennen een zeer lage CO2-uitstoot en kunnen worden gecategoriseerd als een ‘Zero Emission Vehicle’ (ZEV) onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.


“Het is duidelijk dat verschillende soorten technologie nodig zijn om de uitstoot in het wegtransport drastisch te verlagen. Als wereldwijde vrachtwagenfabrikant ondersteunen wij onze klanten door verschillende oplossingen aan te bieden. Klanten kunnen hun alternatief kiezen op basis van de inzet, de beschikbare infrastructuur en de prijzen van (groene) brandstof en energie,” zegt Jan Hjelmgren.


Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten, om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.


Feiten

  • Een waterstofverbrandingsmotor staat ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine).
  • Volvo-trucks op waterstof zullen in verschillende configuraties leverbaar worden en hebben een actieradius die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten.
  • Trucks met waterstofverbrandingsmotoren stoten nagenoeg geen CO2 uit. Hoewel bij waterstofverbranding nog zeer kleine hoeveelheden stikstofoxiden en roetdeeltjes vrijkomen, kunnen deze trucks gecategoriseerd worden als ‘Zero Emission Vehicles’ onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.
  • Waterstof kan ook worden gebruikt om elektrische vrachtwagens met brandstofcellen (fuel cell) aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de vrachtwagen wordt geproduceerd. Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen stoten geen uitlaatgassen uit, alleen waterdamp. Volvo Trucks werkt ook aan de ontwikkeling van trucks voorzien van deze technologie.

Neem voor meer informatie over dit persbericht contact op met:

Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com