De Volvo FH Aero won onlangs de Green Truck Award 2025, grotendeels dankzij een zeer efficiënte motor en de nieuwe aerodynamische Aero-cabine. Daarbij was de truck uitgerust met de Volvo's verbeteringen op de aerodynamica en nieuwste technologie om de impact van luchtweerstand nog verder te verbeteren.
Stabilisatoren voor de luchtstroom in de cabine, verlengde zijfenders en aangepaste chassis-skirts, zijn subtiele maar krachtige aanpassingen die echt een verschil maken voor de aerodynamica. Dit betekent dat de actieradius, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met wel 2% kunnen worden verbeterd bovenop de al bereikte efficiëntie. De Volvo FH Aero met de aerodynamische verbeteringen kan zo tot 7% zuiniger kan zijn dan de Volvo FH zonder Aero-cabine.
De nieuwe functies zijn nu beschikbaar voor klanten die op zoek zijn naar het nieuwste op het gebied van brandstofefficiënt transport en worden in verschillende combinaties aangeboden op de Volvo FH, FH Aero en FM-truckmodellen*. De voordelen van de nieuwe functies gelden voor alle brandstoftypen – elektrische-, gas- en dieselaangedreven trucks.
“Alle tijd die is besteed aan simulaties en in de windtunnel werpt zijn vruchten af. Met deze nieuwe wijzigingen aan de cabine voegen we nog iets toe aan de grote verbeteringen in aerodynamica van vorig jaar, waarvan onze klanten zullen profiteren”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management bij Volvo Trucks.
De belangrijkste toevoeging zijn de luchtstroomstabilisatoren op de bovenhoeken van de cabine naast de voorruit. Met behulp van een zorgvuldig ontworpen patroon bestaande uit kleine schuine schoepen, regelen de stabilisatoren hoe de lucht rond de hoeken van de cabine stroomt.
“We hebben 'out of the box' gedacht en gebruikgemaakt van een techniek die vaak wordt toegepast op vliegtuigen, Formule 1-raceauto's en windturbines. De bovenste hoeken van de cabine zijn zeer kritisch voor de aerodynamica. Met ons cameramonitorsysteem hebben we nieuwe mogelijkheden op dit gebied kunnen ontdekken door kleine schoepen te gebruiken om de luchtstroom op microschaal te regelen en zo een effect op macroschaal te creëren. Dankzij deze kennis zullen we in de toekomst nog meer aerodynamische concepten kunnen introduceren”, zegt Anders Tenstam, Senior Technology Expert Aerodynamics bij Volvo Trucks.
Waar de luchtstroomstabilisatoren de aerodynamica aan de voorkant van de cabine verbeteren, helpen ze ook om betere omstandigheden te creëren voor twee extra upgrades: zijfenders die 50 mm langer zijn om de ruimte tussen de cabine en de oplegger te verkleinen, en gewijzigde chassis-skirts om een betere uitlijning met het achterspatbord te creëren.
Deze drie nieuwe kenmerken vullen elkaar aan volgens het ‘1 + 1 = 3 principe’, wat betekent dat de totale positieve impact groter is dan de som van de individuele voordelen van elk onderdeel.
Volvo's nieuwe FH Aero-model bewijst hoe belangrijk aerodynamica kan zijn om de brandstofefficiëntie in een moderne vrachtwagencabine te verbeteren. Dankzij een verlenging van de cabine met 24 cm en diverse aanpassingen om de luchtweerstand te verminderen, levert de Volvo FH Aero een aanzienlijke verbetering van het brandstofverbruik, zeker als veel kilometers op langeafstandsritten worden gereden.
*De luchtstroomstabilisatoren aan de cabine zijn alleen verkrijgbaar op de Volvo FH en FH Aero.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com