Trucks

Specificaties Volvo FH16 Aero

Alles wat u moet weten over de Volvo FH16 Aero, tot in de details.

Aandrijflijn

Hier vindt u specificaties over motoren, transmissies, achterassen (inclusief overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.

D17 - vermogen/koppel

Diesel​

D17

Emissiestandaard

Euro 6

Aantal cilinders

6

Cilinderinhoud

17,3 dm³

Slag

165 mm

Boring

149 mm

Compressieverhouding

17.3:1

Zuinig toerengebied

900-1300 omw/min

Uitlaatremvermogen

246 kW (2200 omw/min)

Motorremeffect*

525 kW (2200 omw/min)

Oliefilters

2 hoofdstroomfilters, 1 bypass

Olieverversingsvolume, inclusief filter

42 l

Inhoud koelsysteem

48 l

  

*Optioneel

Brandstofvereisten

Zwavelvrije brandstof (EN590, max 10 ppm zwavel) Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)

Olieverversingsinterval

Max. 100.000 km of eens per jaar met VDS4.5

 

D17 600 pk (441 kW)

 

 

Maximaal vermogen bij 1500-1700 omw/min

600 pk

 

Maximaal koppel bij 900-1400 omw/min

3000 Nm

 

D17 700 pk (515 kW)

 

 

Maximaal vermogen bij 1600-1700 omw/min

700 pk

 

Maximaal koppel bij 950-1400 omw/min

3400 Nm

 

D17 780 pk (574 kW)

 
 

Maximaal vermogen bij 1700 omw/min

780 pk

 

Maximaal koppel bij 1000-1200 omw/min

3800 Nm

   

I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler. Het is ook mogelijk om I-Shift met kruipversnellingen, ultralage kruipversnellingen en achteruit multispeed te bestellen.
 

Specificaties

Type

Hoogste versnelling

Motorkoppel (Nm)

Maximaal treingewicht (ton)

AT2812

Direct

2800

60

ATO3112

Overdrive

3150

100

ATO3512 

Overdrive

3550

100

ATO3812

Overdrive

3800

100

    

 

As

Tandwieloverbrenging

Maximaal koppel (Nm)

Maximale as-/tandemstelbelasting (ton)

Maximaal treingewicht (ton)

Enkele reductie

RSS1370A/B

Solo

Hypoïde

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoïde

3800

23

70

RTS2310

Tandem

Hypoïde

3800

23

100

Naafreductie

RSH1370F

Solo

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

13

70

RTH2610B/F

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

26

100

RTH3210

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

33

100

RTH3815

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

38

100

      

 

D17 600 pk

D17 700 pk

D17 780 pk

I-Shift

ATO3112

 

 

ATO3512

 

 

ATO3812

  

    

Assen met enkele reductie

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Assen met naafreductie

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

    

 

Koppel

Overbrengingsverhouding

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

EPTT1000

1000 Nm*

1.26:1

   

* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's beschikbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.
 

Koppelingsonafhankelijke PTO's

PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.

PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensverbinding voor hydraulische pomp.

PTER100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

Koppelingsafhankelijke PTO's

PTR-F: Met verbindingsflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.

PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met verbindingsflens voor directe aansluiting van een aandrijfas.

PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.

PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met verbindingsflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.

PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee verbindingsflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

Exterieur en interieur

Bekijk de specificaties voor cabineafmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en voorzieningen.

Er zijn drie verschillende versies van de exterieurafwerking beschikbaar om in verschillende behoeften te voorzien

Volvo FH16 Aero with basic exterior trim level 

Basic 

Thunder Gray grille en portierhandgrepen. Chromen koplampen. Lightning Gray zonneklep, spiegelkappen en bumper.

Volvo FH16 Aero with basic with sturdy front, exterior trim level 

Basic met robuust front

Thunder Gray grille. Zilverkleurige spiegelkappen en zonneklep. Glanzend chromen portierhandgrepen. Zwarte koplampen. Grijs gespoten stalen bumper.

Volvo FH16 Aero with the FH16 Aero trim  

De FH16 Aero-afwerking

Zilverkleurig gespoten grille, spiegelkappen en zonneklep. Glanzende chromen portierhandgrepen. Zwarte koplampen. Bumper en spoiler in cabinekleur.

De Volvo FH16 Aero wordt geleverd met een unieke leren binnenbekleding.

Volvo FH16 Aero with leather trim Volvo FH16, interior trim level 

Leren bekleding Volvo FH16 

Leren binnenbekleding met duurzame materialen in verschillende tinten Coral (oranje) en Raven (donkergrijs) die passen bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.

Volvo FH16 Aero globetrotter XXL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: comfort en ruimte

De Globetrotter XXL biedt verder een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen. Omdat het benedenbed breder en langer is dankzij de verlengde cabinelengte, is het slaapcomfort nog hoger.

Volvo FH16 Aero globetrotter XL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XL: met veel opbergruimte

De Globetrotter XL (CAB-XHSL) biedt ook een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen, maar met nog meer opbergruimte, dankzij de extra hoogte. De binnenhoogte van de cabine is 220 cm, 211 cm boven de kap over de motorruimte.

Volvo FH16 Aero globetrotter cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter-cabine: ruimte voor twee

De Globetrotter-cabine (CAB-HSLP) biedt een comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Door de verticale structuur is er bovendien meer dan genoeg extra opbergruimte. Binnenhoogte 205 cm, 196 cm boven de kap over de motorruimte.

Volvo FH16 Aero sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Slaapcabine

De slaapcabine (CAB-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Binnenhoogte 171 cm, 162 cm boven de kap over de motorruimte.

Volvo FH16 Aero low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Lage slaapcabine

De lage slaapcabine (CAB-LSLP) biedt door het verlaagde dak en de cabineophanging extra laadruimte boven de cabine. Binnenhoogte 147 cm, 138 cm boven de kap over de motorruimte.

Trekker

 

 

 

Hoogte A (mm)

Hoogte B (mm)

Hoogte C (mm)

Hoogte D (mm)

Aandrijving

Chassishoogte

Vering

Banden

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4x2

High

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3430

3800

3950

3225

4x2

High

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3440

3810

3960

3235

4x2

Med

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

4x2

Low

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

4x2

Low

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3250

3620

3770

3045

6x2

Med

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

Bakwagen

 

 

 

Hoogte A (mm)

Hoogte B (mm)

Hoogte C (mm)

Hoogte D (mm)

Aandrijving

Chassishoogte

Vering

Banden

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6x2

High

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6x2

Med

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3330

3700

3850

3125

6x2

Low

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

6x2

High

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6x2

High

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

6x2

High

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10x4

High

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

 * Hoogten bij benadering

Op vier punten afgeveerde cabine

Kies tussen spiraalveren met schokdempers, spiraalveren voor en luchtvering achter en luchtvering rondom.

 

Luchtinlaten

Aan de linkerkant en leverbaar in lage of hoge uitvoering, afhankelijk van de opdracht. Luchtinlaat aan de voorzijde is ook leverbaar.

 

Kleuren

Maak uw kleurkeuze. Er zijn circa 650 kleurvarianten beschikbaar.

 

Interieurbekleding

Zwart textiel, leer of tweekleurig leer. Bepaalde stoelbekleding (behalve textiel) kan worden gespecificeerd met een ventilatiefunctie.

 

Chauffeursstoel

Kies tussen Dynamic en Progressive. Elke specificatie kan worden besteld met optionele bekleding. Extra vrijheid door flexibiliteit: de totale verstelruimte van voor naar achter is 240 millimeter en verticaal 100 millimeter. De chauffeursstoel is standaard voorzien van een hoofdsteun, een verstelbare en neerklapbare rugleuning en een verstelbare lendesteun. Ook kan de stoel verticaal en in hoogte worden versteld en is de hoek van de zitting verstelbaar.

 

Passagiersstoel

In twee verschillende niveaus leverbaar: Standard en Comfort. Beide niveaus kunnen worden besteld met optionele bekleding. De passagiersstoelen zijn standaard voorzien van een hoofdsteun. Er is ook een verplaatsbare passagiersstoel leverbaar.

 

Bedden

Gemaakt voor een comfortabele nachtrust. Afmetingen bed: 74×200 cm, met middengedeelte van 81,5 cm breed, of 74×200 cm, uittrekbaar tot 88×200 cm met middengedeelte van 95,5 cm breed. Het bed in de Globetrotter XXL-cabine is 213 centimeter lang. De breedte aan het hoofdeinde, middendeel en ondereinde bedraagt respectievelijk 99/106,5/91 centimeter.

Rust uw cabine uit met een schuimmatras van 16 cm met pocketvering en uitstekend comfort. Er zijn drie opties voor de stevigheid: zacht, semi-stevig en stevig. We bieden ook twee opties voor de matrasbeschermer: levert meer comfort en het bed kan sneller worden opgemaakt. Ook beschikbaar: verstelbare rugsteun en Comfort-bovenbed (afmetingen 60×190 cm of 70×190 cm).

 

 

Opbergruimte aan de binnenkant

De cabine heeft een opbergruimte vóór met vier DIN-uitsparingen en twee grote opbergruimten met rolgordijnen aan de chauffeurskant en passagierskant. De achterwand is voorzien van een lichtgewicht opbergplank bovenaan met uitstekende verlichting. Onder het bed bevinden zich twee lades met een totale inhoud van 130 liter. Ook zijn er twee kleinere opbergruimten onder het matras aan het voeteneinde (10 liter) en het hoofdeinde (15 liter), en aan het voeteneinde is een opbergruimte voor een PET-fles.

 

Opbergruimte aan de buitenkant

Aan beide kanten van de cabine bevinden zich grote opbergruimtes die zowel van buitenaf als van binnenuit toegankelijk zijn. Aan beide kanten onder de cabine bevindt zich een extra onverwarmde opbergruimte met een inhoud van 30 liter.

 

Dakraam/dakluik

Elke cabine is uitgerust met een vast dakraam of, als optie, met een dakluik dat 50 mm kan worden geopend. Dit doet ook dienst als nooduitgang. Het dakluik kan handmatig of elektrisch worden bediend.

 

Stuurwiel

Leverbaar in twee verschillende maten: diameter van 450 of 500 mm. Afhankelijk van de truckspecificatie. Het stuurwiel is 90 mm in hoogte verstelbaar. De hoekverstelling is 28°. Met een verstelbare stuurkolom (optie) kan het stuurwiel in hoogte worden versteld tussen -5° en +15° om zo het comfort voor de chauffeur te verhogen. Bedieningselementen die zijn geïntegreerd in het stuurwiel zorgen voor een veilige en comfortabele bediening van de cruise control, claxon, telefoon en functies op het instrumentenpaneel en het side display.

 

Klimaatregeling

Voor het regelen van de temperatuur zijn drie alternatieve klimaatsystemen beschikbaar.

  • Conventionele verwarming met ventilator
  • Handmatig bediende airconditioning (MCC)
  • Volautomatische airconditioning (ECC/ECC2)


Tevens leverbaar met sensoren voor invallend zonlicht, condens en luchtkwaliteit. Het systeem kan worden aangevuld met parkeerverwarming voor de cabine en de motor en met I-ParkCool, een parkeerkoeler voor de cabine.

 

I-ParkCool 

De motor hoeft niet te draaien om de klimaatregeling te kunnen gebruiken in de cabine. I-ParkCool regelt de cabinetemperatuur in een stilstaand voertuig. Het systeem werkt met de parkeerverwarming van de cabine om een comfortabel klimaat te creëren: dit is bijvoorbeeld handig als de nachttemperatuur snel en plotseling daalt. Bovendien werkt het systeem stil. Het systeem genereert ongeveer 20 dB minder geluid dan systemen van concurrenten, dus met minder lawaaioverlast en een betere slaapkwaliteit.

De klimaatregeling is volledig geïntegreerd in het normale ventilatiesysteem* van de truck. Warme of koude lucht wordt naar behoefte gelijkmatig en comfortabel verdeeld via de normale uitstroomopeningen. De aerodynamische eigenschappen van de cabine en de stahoogte in de cabine worden niet beïnvloed door het systeem.

*Met uitzondering van cabineverwarming (PH-CAB).

Chassis

Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting van de vooras, achtervering, trekkers, chassiskenmerken en remmen.

Low

circa 850 mm

Med

circa 900 mm

High

circa 1000 mm

X-High

circa 1200 mm

  

 

Luchtvering

Bladvering

Low

8

-

Med

10/20*

9

High

10/20*

10/20*

X-High

-

10/20*

   

*Met dubbele vooras

Type

Assen

Vering

As-/tandemstelbelasting

Reductie

Voor-/naloopassen

Solo

RAD-L90

4x2

Paraboolvering/bladveerpakketten

13 t

Enkel/naaf

 

RAD-GR

4x2

Luchtvering

11,5/13 t

Enkel/naaf

 

RAD-G2

4x2

Luchtvering (voor de bouw)

13 t

Naaf

 

RAD-G4

4x2

Luchtvering

12 t

Enkelvoudig

 

Tandemstel

RADT-GR

6x2

Luchtvering

19/20,5/22,5/23 t

Enkel/naaf

Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend)

RAPD-GR

6x2

Luchtvering

16/19/22 t

Enkel/naaf

Voorloopas (vast/gestuurd)

RAPD-G4

6x2

Luchtvering 16 tEnkelvoudigVoorloopas (vast)

RADD-G2

6×4/8x4

Lucht (voor de bouw)21/23/26 tEnkel/naaf 

RADD-BR

6×4/8x4

Paraboolvering20/21 tEnkel/naaf 

RADD-TR1

6×4/8x4

Paraboolvering/conventionele bladvering23/26 tEnkel/naaf 

RADD-TR2

6×4/8x4

Conventionele bladvering26/32 tNaaf 

RADD-TR3

8x4

Conventionele bladvering38 tNaaf 

RADD-GR

6×4/8×4

Luchtvering21/23/26 tEnkel/naaf 

RAPDT-GR

8×2

Luchtvering27/30/30,5/31,5/32 tEnkel/naafVoorloopas (gestuurd), naloopas (vast/gestuurd)

RAPDT-GR

8×4/10x4

Luchtvering27/33/36 tEnkel/naafNaloopas (gestuurd)

RAPDT-GR

8×4

Luchtvering27/30,5/32/35 tEnkel/naafVoorloopas (gestuurd)

RADDT-G2

8×4/10x4

Lucht (voor de bouw)27/33/36 tEnkel/naafNaloopas (gestuurd)
      

Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhanger. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.

Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Het maximale brandstofvolume is 1510 liter voor een 4×2-trekker.

AdBlue-tanks

Inhoud van 32 tot 112 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de AdBlue-tankmodule. Kunststof.

Remmen

EBS (elektronisch geregeld remsysteem) levert een superieure respons, met uitstekende prestaties en prettig remgevoel, terwijl u ook de beschikking krijgt over een aantal handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket of een van de aanvullende opties toe te voegen. EBS is standaard op alle specificaties.

 

EBS Medium

EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS Standard-pakket:

 

EBS-statusmonitor 

EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.

 

Auto Hold

Rem de truck tot stilstand; Auto Hold houdt vervolgens de laatst toegepaste remdruk vast om de truck op zijn plaats te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt.

 

Analyse remvoeringslijtage

Waarschuwing remvoeringslijtage: berekent het resterende aantal kilometers dat gereden kan worden met de huidige remvoeringen (alleen voor schijfremmen).

 

Automatisch loszetten van parkeerrem

De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling kiest (alleen I-Shift-versnellingsbak).

Aanvullende opties:

Als aanvulling op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:

 

Strekrem

Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum beperkt.

 

ESC (Electronic Stability Control)

Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie; het gaat daarmee scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling en is beschikbaar voor 2-, 3-, 4- en 5-assige voertuigen.

 

Noodremlicht

Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde. 

 

Hydraulische retarder

Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.

Volvo Dynamic Steering

Actief stuursysteem met torque-overlay (extra bekrachtiging). Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuurwiel recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuurwiel keert automatisch terug naar de neutraalstand, zowel bij vooruit als achteruit rijden. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen. De voorziening is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielvering.

Voorloopassen

Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
 

Naloopassen

Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.

Liftbare tandemas

Hiermee kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, voor een lager brandstofverbruik en kleinere draaicirkel. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck geladen is, wordt de as automatisch omlaag gebracht en ingeschakeld. Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4 en 8×4 luchtgeveerde configuraties (met een tandemstel) en uitgerust met schijfremmen.

Factsheets

Gegevens - alles wat u nodig heeft. Download via de volgende links factsheets in PDF-indeling voor de Volvo FH16 Aero.

De afgebeelde functies zijn mogelijk niet standaard of beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus en aandrijflijnopties.

Nieuwsgierig naar de Volvo FH16 Aero?

Uw Volvo Trucks-dealer beantwoordt graag al uw vragen. Uiteraard geheel vrijblijvend.