Alles wat u moet weten over de Volvo FH16 Aero, tot in de details.
Hier vindt u specificaties over motoren, transmissies, achterassen (inclusief overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.
Diesel | D17 |
---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 |
Aantal cilinders | 6 |
Cilinderinhoud | 17,3 dm³ |
Slag | 165 mm |
Boring | 149 mm |
Compressieverhouding | 17.3:1 |
Zuinig toerengebied | 900-1300 omw/min |
Uitlaatremvermogen | 246 kW (2200 omw/min) |
Motorremeffect* | 525 kW (2200 omw/min) |
Oliefilters | 2 hoofdstroomfilters, 1 bypass |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 42 l |
Inhoud koelsysteem | 48 l |
*Optioneel
Zwavelvrije brandstof (EN590, max 10 ppm zwavel) Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)
Max. 100.000 km of eens per jaar met VDS4.5
D17 600 pk (441 kW) |
| |
---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1500-1700 omw/min | 600 pk | |
Maximaal koppel bij 900-1400 omw/min | 3000 Nm | |
D17 700 pk (515 kW)* |
| |
Maximaal vermogen bij 1600-1700 omw/min | 700 pk | |
Maximaal koppel bij 950-1400 omw/min | 3400 Nm | |
D17 780 pk (574 kW) | ||
Maximaal vermogen bij 1700 omw/min | 780 pk | |
Maximaal koppel bij 1000-1200 omw/min | 3800 Nm | |
* Beschikbaar met B100 (biodiesel)
Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler. Het is ook mogelijk om I-Shift met kruipversnellingen, ultralage kruipversnellingen en achteruit multispeed te bestellen.
Type | Hoogste versnelling | Max. koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AT2812 | Direct | 2800 | 60 |
ATO3112 | Overdrive | 3150 | 100 |
ATO3512 | Overdrive | 3550 | 100 |
ATO3812 | Overdrive | 3800 | 100 |
| As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Maximale as-/tandemstelbelasting (ton) | Maximaal treingewicht (ton) |
Enkele reductie | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1370A/B | Solo | Hypoïde | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 70 |
RTS2310 | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 100 |
Naafreductie | |||||
RSH1370F | Solo | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610B/F | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 33 | 100 |
RTH3815 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 38 | 100 |
| D17 600 pk | D17 700 pk | D17 780 pk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
ATO3112 | • |
|
|
ATO3512 | • |
| |
ATO3812 | • | ||
Assen met enkele reductie | |||
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • |
Assen met naafreductie | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • |
| Koppel | Overbrengingsverhouding |
---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 |
* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's beschikbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.
PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensverbinding voor hydraulische pomp.
PTER100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTR-F: Met verbindingsflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met verbindingsflens voor directe aansluiting van een aandrijfas.
PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met verbindingsflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee verbindingsflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.
Bekijk de specificaties voor cabineafmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en voorzieningen.
Er zijn drie verschillende versies van de exterieurafwerking beschikbaar om in verschillende behoeften te voorzien
Basic
Thunder Gray grille en portierhandgrepen. Chromen koplampen. Lightning Gray zonneklep, spiegelkappen en bumper.
Basic met robuust front
Thunder Gray grille. Zilverkleurige spiegelkappen en zonneklep. Glanzend chromen portierhandgrepen. Zwarte koplampen. Grijs gespoten stalen bumper.
De FH16 Aero-afwerking
Zilverkleurig gespoten grille, spiegelkappen en zonneklep. Glanzende chromen portierhandgrepen. Zwarte koplampen. Bumper en spoiler in cabinekleur.
De Volvo FH16 Aero wordt geleverd met een unieke leren binnenbekleding.
Leren bekleding Volvo FH16
Leren binnenbekleding met duurzame materialen in verschillende tinten Coral (oranje) en Raven (donkergrijs) die passen bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.
Globetrotter XXL: comfort en ruimte
De Globetrotter XXL biedt verder een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen. Omdat het benedenbed breder en langer is dankzij de verlengde cabinelengte, is het slaapcomfort nog hoger.
Globetrotter XL: met veel opbergruimte
De Globetrotter XL (CAB-XHSL) biedt ook een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen, maar met nog meer opbergruimte, dankzij de extra hoogte. De binnenhoogte van de cabine is 220 cm, 211 cm boven de kap over de motorruimte.
Globetrotter-cabine: ruimte voor twee
De Globetrotter-cabine (CAB-HSLP) biedt een comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Door de verticale structuur is er bovendien meer dan genoeg extra opbergruimte. Binnenhoogte 205 cm, 196 cm boven de kap over de motorruimte.
Slaapcabine
De slaapcabine (CAB-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Binnenhoogte 171 cm, 162 cm boven de kap over de motorruimte.
Lage slaapcabine
De lage slaapcabine (CAB-LSLP) biedt door het verlaagde dak en de cabineophanging extra laadruimte boven de cabine. Binnenhoogte 147 cm, 138 cm boven de kap over de motorruimte.
Trekker |
|
|
| Hoogte A (mm) | Hoogte B (mm) | Hoogte C (mm) | Hoogte D (mm) |
Aandrijving | Chassishoogte | Vering | Banden | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4x2 | High | Bladvering/luchtvering | 315/80-R22.5 | 3430 | 3800 | 3950 | 3225 |
4x2 | High | Bladvering/luchtvering | 315/80-R22.5 | 3440 | 3810 | 3960 | 3235 |
4x2 | Med | Bladvering/luchtvering | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
4x2 | Low | Luchtvering rondom | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
4x2 | Low | Luchtvering rondom | 315/80-R22.5 | 3250 | 3620 | 3770 | 3045 |
6x2 | Med | Bladvering/luchtvering | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
Bakwagen |
|
|
| Hoogte A (mm) | Hoogte B (mm) | Hoogte C (mm) | Hoogte D (mm) |
Aandrijving | Chassishoogte | Vering | Banden | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6x2 | High | Luchtvering rondom | 315/80-R22.5 | 3410 | 3780 | 3930 | 3205 |
6x2 | Med | Luchtvering rondom | 315/80-R22.5 | 3330 | 3700 | 3850 | 3125 |
6x2 | Low | Luchtvering rondom | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
6x2 | High | Bladvering rondom | 315/80-R22.5 | 3460 | 3830 | 3980 | 3255 |
6x2 | High | Bladvering rondom | 315/80-R22.5 | 3450 | 3820 | 3970 | 3245 |
6x2 | High | Bladvering rondom | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
10x4 | High | Bladvering rondom | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
* Hoogten bij benadering
Op vier punten afgeveerde cabine
Kies tussen spiraalveren met schokdempers, spiraalveren voor en luchtvering achter en luchtvering rondom.
Luchtinlaten
Aan de linkerkant en leverbaar in lage of hoge uitvoering, afhankelijk van de opdracht. Luchtinlaat aan de voorzijde is ook leverbaar.
Kleuren
Maak uw kleurkeuze. Er zijn circa 650 kleurvarianten beschikbaar.
Interieurbekleding
Zwart textiel, leer of tweekleurig leer. Bepaalde stoelbekleding (behalve textiel) kan worden gespecificeerd met een ventilatiefunctie.
Chauffeursstoel
Kies tussen Dynamic en Progressive. Elke specificatie kan worden besteld met optionele bekleding. Extra vrijheid door flexibiliteit: de totale verstelruimte van voor naar achter is 240 millimeter en verticaal 100 millimeter. De chauffeursstoel is standaard voorzien van een hoofdsteun, een verstelbare en neerklapbare rugleuning en een verstelbare lendesteun. Ook kan de stoel verticaal en in hoogte worden versteld en is de hoek van de zitting verstelbaar.
Passagiersstoel
In twee verschillende niveaus leverbaar: Standard en Comfort. Beide niveaus kunnen worden besteld met optionele bekleding. De passagiersstoelen zijn standaard voorzien van een hoofdsteun. Er is ook een verplaatsbare passagiersstoel leverbaar.
Bedden
Gemaakt voor een comfortabele nachtrust. Afmetingen bed: 74×200 cm, met middengedeelte van 81,5 cm breed, of 74×200 cm, uittrekbaar tot 88×200 cm met middengedeelte van 95,5 cm breed. Het bed in de Globetrotter XXL-cabine is 213 centimeter lang. De breedte aan het hoofdeinde, middendeel en ondereinde bedraagt respectievelijk 99/106,5/91 centimeter.
Rust uw cabine uit met een schuimmatras van 16 cm met pocketvering en uitstekend comfort. Er zijn drie opties voor de stevigheid: zacht, semi-stevig en stevig. We bieden ook twee opties voor de matrasbeschermer: levert meer comfort en het bed kan sneller worden opgemaakt. Ook beschikbaar: verstelbare rugsteun en Comfort-bovenbed (afmetingen 60×190 cm of 70×190 cm).
Opbergruimte aan de binnenkant
De cabine heeft een opbergruimte vóór met vier DIN-uitsparingen en twee grote opbergruimten met rolgordijnen aan de chauffeurskant en passagierskant. De achterwand is voorzien van een lichtgewicht opbergplank bovenaan met uitstekende verlichting. Onder het bed bevinden zich twee lades met een totale inhoud van 130 liter. Ook zijn er twee kleinere opbergruimten onder het matras aan het voeteneinde (10 liter) en het hoofdeinde (15 liter), en aan het voeteneinde is een opbergruimte voor een PET-fles.
Opbergruimte aan de buitenkant
Aan beide kanten van de cabine bevinden zich grote opbergruimtes die zowel van buitenaf als van binnenuit toegankelijk zijn. Aan beide kanten onder de cabine bevindt zich een extra onverwarmde opbergruimte met een inhoud van 30 liter.
Dakraam/dakluik
Elke cabine is uitgerust met een vast dakraam of, als optie, met een dakluik dat 50 mm kan worden geopend. Dit doet ook dienst als nooduitgang. Het dakluik kan handmatig of elektrisch worden bediend.
Stuurwiel
Leverbaar in twee verschillende maten: diameter van 450 of 500 mm. Afhankelijk van de truckspecificatie. Het stuurwiel is 90 mm in hoogte verstelbaar. De hoekverstelling is 28°. Met een verstelbare stuurkolom (optie) kan het stuurwiel in hoogte worden versteld tussen -5° en +15° om zo het comfort voor de chauffeur te verhogen. Bedieningselementen die zijn geïntegreerd in het stuurwiel zorgen voor een veilige en comfortabele bediening van de cruise control, claxon, telefoon en functies op het instrumentenpaneel en het side display.
Klimaatregeling
Voor het regelen van de temperatuur zijn drie alternatieve klimaatsystemen beschikbaar.
Tevens leverbaar met sensoren voor invallend zonlicht, condens en luchtkwaliteit. Het systeem kan worden aangevuld met parkeerverwarming voor de cabine en de motor en met I-ParkCool, een parkeerkoeler voor de cabine.
I-ParkCool
De motor hoeft niet te draaien om de klimaatregeling te kunnen gebruiken in de cabine. I-ParkCool regelt de cabinetemperatuur in een stilstaand voertuig. Het systeem werkt met de parkeerverwarming van de cabine om een comfortabel klimaat te creëren: dit is bijvoorbeeld handig als de nachttemperatuur snel en plotseling daalt. Bovendien werkt het systeem stil. Het systeem genereert ongeveer 20 dB minder geluid dan systemen van concurrenten, dus met minder lawaaioverlast en een betere slaapkwaliteit.
De klimaatregeling is volledig geïntegreerd in het normale ventilatiesysteem* van de truck. Warme of koude lucht wordt naar behoefte gelijkmatig en comfortabel verdeeld via de normale uitstroomopeningen. De aerodynamische eigenschappen van de cabine en de stahoogte in de cabine worden niet beïnvloed door het systeem.
*Met uitzondering van cabineverwarming (PH-CAB).
Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting van de vooras, achtervering, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
Low | circa 850 mm |
Med | circa 900 mm |
High | circa 1000 mm |
X-High | circa 1200 mm |
| Luchtvering | Bladvering |
---|---|---|
Low | 8 | - |
Med | 10/20* | 9 |
High | 10/20* | 10/20* |
X-High | - | 10/20* |
*Met dubbele vooras
Type | Assen | Vering | As-/tandemstelbelasting | Reductie | Voor-/naloopassen |
Solo | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-GR | 4x2 | Luchtvering | 11,5/13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-G2 | 4x2 | Luchtvering (voor de bouw) | 13 t | Naaf | |
RAD-G4 | 4x2 | Luchtvering | 12 t | Enkelvoudig | |
Tandemstel | |||||
RADT-GR | 6x2 | Luchtvering | 19/20,5/22,5/23 t | Enkel/naaf | Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend) |
RAPD-GR | 6x2 | Luchtvering | 16/19/22 t | Enkel/naaf | Voorloopas (vast/gestuurd) |
RAPD-G4 | 6x2 | Luchtvering | 16 t | Enkelvoudig | Voorloopas (vast) |
RADD-G2 | 6×4/8x4 | Lucht (voor de bouw) | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-BR | 6×4/8x4 | Paraboolvering | 20/21 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR1 | 6×4/8x4 | Paraboolvering/conventionele bladvering | 23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR2 | 6×4/8x4 | Conventionele bladvering | 26/32 t | Naaf | |
RADD-TR3 | 8x4 | Conventionele bladvering | 38 t | Naaf | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Luchtvering | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RAPDT-GR | 8×2 | Luchtvering | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd), naloopas (vast/gestuurd) |
RAPDT-GR | 8×4/10x4 | Luchtvering | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
RAPDT-GR | 8×4 | Luchtvering | 27/30,5/32/35 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4 | Lucht (voor de bouw) | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhanger. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.
Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Het maximale brandstofvolume is 1510 liter voor een 4×2-trekker.
AdBlue-tanks
Inhoud van 32 tot 112 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de AdBlue-tankmodule. Kunststof.
Remmen
EBS (elektronisch geregeld remsysteem) levert een superieure respons, met uitstekende prestaties en prettig remgevoel, terwijl u ook de beschikking krijgt over een aantal handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket of een van de aanvullende opties toe te voegen. EBS is standaard op alle specificaties.
EBS Medium
EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS Standard-pakket:
EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.
Auto Hold
Rem de truck tot stilstand; Auto Hold houdt vervolgens de laatst toegepaste remdruk vast om de truck op zijn plaats te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt.
Analyse remvoeringslijtage
Waarschuwing remvoeringslijtage: berekent het resterende aantal kilometers dat gereden kan worden met de huidige remvoeringen (alleen voor schijfremmen).
Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling kiest (alleen I-Shift-versnellingsbak).
Aanvullende opties:
Als aanvulling op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:
Strekrem
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum beperkt.
ESC (Electronic Stability Control)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie; het gaat daarmee scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling en is beschikbaar voor 2-, 3-, 4- en 5-assige voertuigen.
Noodremlicht
Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.
Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.
Volvo Dynamic Steering
Actief stuursysteem met torque-overlay (extra bekrachtiging). Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuurwiel recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuurwiel keert automatisch terug naar de neutraalstand, zowel bij vooruit als achteruit rijden. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen. De voorziening is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielvering.
Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.
Liftbare tandemas
Hiermee kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, voor een lager brandstofverbruik en kleinere draaicirkel. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck geladen is, wordt de as automatisch omlaag gebracht en ingeschakeld. Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4 en 8×4 luchtgeveerde configuraties (met een tandemstel) en uitgerust met schijfremmen.
Gegevens - alles wat u nodig heeft. Download via de volgende links factsheets in PDF-indeling voor de Volvo FH16 Aero.
De afgebeelde functies zijn mogelijk niet standaard of beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus en aandrijflijnopties.