Trucks

Wat is een differentieel (diff)?

Een differentieel, ook wel ‘diff’ genoemd, is een systeem van tandwielen waarmee twee wielen van een aangedreven as een verschillende rotatiesnelheid kunnen hebben. Dit systeem is ontworpen om het probleem op te lossen dat in bochten het binnenste wiel minder snel draait dan het buitenste.
Differentieel (diff)

Wat doet een een differentieel (diff)?

Bij niet-aangedreven assen en wielen is een rotatieverschil geen probleem, omdat de wielen aan beide zijden van het voertuig onafhankelijk van elkaar roteren. Dit is echter niet het geval bij aangedreven assen, waarbij de wielen afhankelijk van elkaar roteren (met dezelfde snelheid). Hierdoor zouden de twee wielen in een bocht elkaar gaan tegenwerken en zich al schurend in plaats van rollend over de weg verplaatsen. Door het gebruik van een differentieel kan dit worden voorkomen en kunnen de wielen met een verschillende snelheid de bocht door.

 

Wat is een sperdifferentieel?

In sommige gevallen kan een differentieel ook nadelig werken, zoals bij het rijden op gladde wegen, zand, velden en in modder. In dit soort situaties kan het voorkomen dat het ene wiel gaat slippen terwijl het andere wiel stil blijft staan, waardoor een truck niet meer van het terrein af kan komen. Om dit te voorkomen wordt vaak gebruik gemaakt van een ‘sperdifferentieel’, een differentieel met de mogelijkheid om het snelheidsverschil tussen de twee aangedreven wielen te beperken, of zelfs op te heffen, waardoor beide wielen star aan elkaar verbonden zijn.