Trucks

Met kruipversnellingen door ijzige bossen

IJzige, smalle en heuvelachtige wegen, en totaalgewicht van 76 ton. Het vervoer van hout door de Finse bossen vergt veel van zowel chauffeurs als voertuigen. Maar met de Volvo I-Shift met kruipversnellingen kunnen Saku Simpanen en zijn team de heuvels en de zware omstandigheden goed aan.
Saku Simpanens truck op een ijzige bosweg in Finland.
Het vervoer van hout door de Finse bossen vergt veel van zowel chauffeurs als voertuigen.

Het is hartje winter en de sneeuw op de bomen vormt zo'n dikke laag dat alle takken naar beneden hangen. Een constant schemerlicht vult de korte uren met daglicht. De koplampen van de Volvo FH16-houttruck van Kuljetus S. Simpanen priemen door de mist en het omringende, witte bos.

Naarmate Saku Simpanen dieper het bos inrijdt, worden de wegen zo smal dat ze niet eens een naam hebben. Sommige wegen zijn spiegelglad. Geregeld staan er her en der langs de weg houten uitzichttorens voor de jacht op elanden. ’s Winters zijn er veel elanden, maar nu hebben ze zich in het bos teruggetrokken.

Saku controleert de boordcomputer om te zien waar hij zijn volgende lading moet ophalen. Het is zijn tweede opdracht voor vandaag. Bij zonsopkomst heeft hij al een lading stammen geleverd aan de lokale zagerij in Keitele in midden-Finland. Saku komt al vanaf dat hij 10 jaar was, op deze wegen en kent de regio als zijn broekzak Als jongen reed hij mee in de Volvo-truck van zijn vader, en tegen de tijd dat hij naar school moest, wist hij al dat dit zijn beroep zou worden. In 1998 ging hij werken bij het familiebedrijf en in 2006 nam hij de leiding over.

“Rijden en auto’s zijn mijn passies. Dit werk zit gewoon in mijn bloed. Mijn vader Seppo was eigenaar van een transportbedrijf en het was een logische stap voor mij om hem op te volgen”, verklaart hij.

Tegenwoordig is hij samen met zijn vrouw Jaana-Riitta eigenaar van Kuljetus S. Simpanen, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het transport van boomstammen. Het echtpaar is al 20 jaar bij elkaar en bijna tien jaar als mede-bedrijfseigenaren. Saku is managing director en chauffeur, terwijl Jaana-Riitta de financiële administratie en de zaken rond de transportplanning voor haar rekening neemt. Verder heeft het bedrijf nog vijf chauffeurs in dienst.

Saku’s nieuwste Volvo FH16 is uitgerust met I-Shift met kruipversnellingen. Bij zware omstandigheden wordt het startvermogen hierdoor sterk verbeterd. Ook de rest van de truck is gespecificeerd met veel aandacht voor details. Zowel de truck als de trailer hebben volledige luchtvering. De kooien die worden gebruikt om de stammen op hun plek te houden, zijn geautomatiseerd en kunnen op afstand worden bediend. Ook de kraan kan vanuit een verwarmde cabine worden bediend. De truck is verder voorzien van onderrijbeveiliging, wat niet verplicht is voor houttrucks in Finland.

“Ik bezit een perfecte houttruck ”, zegt Saku met een glimlach.

Voor hem is een van de grote voordelen van de kruipversnellingen dat de truck altijd kan wegrijden, zelfs bij het vervoeren van zware ladingen. “De achteruitrijversnelling is minstens zo goed als de vooruitversnellingen. We kunnen achteruitrijden en keren op een uiterst precieze en gecontroleerde manier.” 

Ik bezit een perfecte houttruck. Als God een nog betere kon maken, dan hield-ie die voor zichzelf.

De kruipversnellingen zijn slechts één voorbeeld van Saku’s aspiratie om de technische ontwikkelingen in de sector bij te houden. Toen in Finland in 2013 het maximaal toegestane gewicht voor combinatievoertuigen naar 76 ton ging, was zijn Volvo een van de eerste trucks in het land die een aanpassingsinspectie onderging volgens het nieuwe toegestane gewicht.

 

“Ik wil niet stil blijven staan maar nieuwe dingen ontwikkelen. Daarvoor heb ik een stevige basis nodig, zoals betrouwbare trucks, carrosserie en kranen. Door de bijna 50 jaar samenwerking met Volvo hebben we successen kunnen boeken”, benadrukt hij.

Na 15 minuten rijden over bochtige boswegen is Saku dicht bij zijn afhaalpunt. Dit gebied is zo afgelegen dat de terugweg niet eens op de kaart te zien is. Hij zet de Volvo FH16 stil op een kruispunt en plaatst een gevarendriehoek op de grond om anderen duidelijk te maken dat er verderop een truck met boomstammen staat. Dat is van belang omdat de wegen zo smal zijn dat voertuigen niet kunnen uitwijken of elkaar kunnen passeren.

Op een T-splitsing strooit Saku een mengsel van zout en zand. De Volvo FH16 beklimt een heuvel en daalt aan de andere zijde weer af om bij het keerpunt aan te komen. Hij keert de truck en stopt naast een stapel stammen. Hij klimt uit zijn truckcabine en in de cabine van de kraan, voordat hij de steunpoten neerlaat.

Door de bijna 50 jaar samenwerking met Volvo hebben we successen kunnen boeken.

De grijper van de kraan werkt als een verlengstuk van Saku’s handen. Als het nodig is, zet hij de grenenstammen rechtop en bonkt hij met het ene uiteinde van de bundel op de grond om ze gelijk te richten. Eerst wordt de truck geladen, daarna de trailer, en vervolgens worden de stapels geborgd met de automatische kooien. Wanneer de eerste stapel op de trailer klaar is, wordt die naar de achterkant verplaatst met behulp van een hydraulische cilinder.

Wanneer de truck en trailer zijn geladen, neemt Simpanen weer plaats achter het stuur.  De I-Shift schakelt de kruipversnellingen automatisch in wanneer de zware lading wordt gedetecteerd. Dit zijn situaties waar de kruipversnellingen het best tot hun recht komen. De Volvo FH16 rijdt stabiel naar de heuveltop, ondanks het gewicht van 76 ton.

“Omdat we veel op boswegen en door heuvelachtig terrein rijden, moeten we over veel vermogen beschikken. De Volvo met kruipversnellingen biedt een goed totaalpakket voor het transporteren van boomstammen en heeft alle functies die we nodig hebben: vermogen, een comfortabel rijgedrag en veiligheid.”

Saku rijdt de bekende route terug naar de zagerij van Keitele, 20 km verderop. Daar wacht hij in de rij tot het zijn beurt is om de stammen op een brede transportband uit te laden. Dit is meestal het eindpunt van de leveringen van Kuljetus S. Simpanen. De trucks van het bedrijf komen gemiddeld tien keer per dag bij de zagerij. De trucks moeten binnen 20 minuten bij de zagerij kunnen zijn. 

Voordat het daadwerkelijke productieproces begint, worden de stammen gemeten en gesorteerd op lengte en dikte. Vervolgens brengen de vorkheftrucks van de zagerij de stammen naar hun stapels in het opslaggedeelte. Maar tegen de tijd dat dat gebeurt, is Saku alweer onderweg om zijn volgende lading op te halen. Met dit tempo kan hij nog drie ladingen doen in zijn werkdag.

Kuljetus S. Simpanen Oy

Kantoor: Pielavesi, in het plaatsje Säviä.
Geschiedenis: Seppo Simpanen richtte het bedrijf op in 1968.
Huidige eigenaren: Saku en Jaana-Riitta Simpanen, vanaf 2006.
Medewerkers: Twee eigenaren, vijf chauffeurs.
Sector: transport van boomstammen in de regio Noord-Savonia.

Wagenpark:

• Volvo FH16 750 8X4 tridem, model 2016.
• Volvo FH16 750 8X4 tridem, model 2014.
• Volvo FH16 750 8X4 tridem, model 2013.
• Vijf houttrucks via een onderaannemernetwerk, waarvan drie Volvo's.
• Andere diensten van Volvo Trucks: Dynafleet, Gold Service Contract, chauffeurstraining van Volvo Trucks.
• Belangrijkste klanten: UPM, Keitele Forest.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release