Trucks

Ontwerpen van goed zicht

De achteruitkijkspiegel van de Volvo FH is bedoeld voor uitstekend zicht, maar draagt ook bij aan de identiteit van de truck.
Ismail Ovacik aan het schetsen.
“De vorm is erg belangrijk. Er moesten vier afzonderlijke spiegels worden geïntegreerd. We hebben ernaar gestreefd om het er als één geheel uit te laten zien”, zegt Ismail Ovacik.

Hoe gedetailleerd is het ontwerp van een truck? En wat kunnen ontwerpdetails overbrengen? Toen Volvo Trucks een nieuwe achteruitkijkspiegel ontwikkelde voor nog beter

zicht voor chauffeurs, was veiligheid natuurlijk een eerste aandachtspunt. Het was echter ook erg belangrijk om deze verbeteringen over te brengen via een ongeëvenaarde esthetische vormgeving.

De Volvo FH die in 2012 werd geïntroduceerd, had diverse opvallende, nieuwe technologische voorzieningen. Een van de meest succesvolle modellen van zware trucks ter wereld kreeg ook een nieuw

ontwerp. Functionaliteit en ergonomie waren de sleutelwoorden bij het beschrijven van de nieuwe FH-cabine. Maar ook dankzij een aantal verbeterde veiligheidsfuncties werd de truck zeer goed ontvangen op de markt.

In 2006 werkte een Volvo-team al aan het ontwerp van een nieuwe achteruitkijkspiegel. Ismail Ovacik is Chief Designer Exterior bij Volvo Group Truck Technology. Hij benadrukt het belang van de verschillende technische en ergonomische partners die bij Volvo betrokken waren bij het opnieuw ontwerpen van de achteruitkijkspiegels. “Samen gingen we op zoek naar de

ultieme verbetering. Hoe kunnen we aan de markt overbrengen dat Volvo-trucks het beste zicht hebben? Met veiligheid als onze kernwaarde was het essentieel om dit duidelijk te maken.”

Een belangrijke verbetering bij het nieuwe FH-model betreft het directe zicht. Het belangrijkste probleem van de vorige Volvo FH-generatie waren de A-stijlen: de verticale steun aan weerszijden van de voorruit.

Het gaat niet alleen om perfect zicht of verbeterde functies voor de chauffeur, maar ook om hoe we dat vormgeven als een geïntegreerd deel van de “gehele” truck.

De nieuwe uitvoering heeft meer ruimte tussen de stijlen en de spiegels. Hierdoor heeft de chauffeur door het zijraam direct een beter zicht op de grond. De ruimte is verder verbeterd door het slanke ontwerp. Er zitten geen randen rond het glas en de spiegels draaien rondom één verbinding, waardoor er geen grote behuizing nodig was. Er is ook een opening tussen de spiegels, waardoor elk oppervlak wordt benut om een beter zicht te creëren.

Het is duidelijk dat bij het ontwerp is gestreefd naar optimaal zicht vanuit elke hoek. De plaatsing van de spiegel op de achterzijde van de cabine is ook nauwgezet gepland. Deze sluit nu precies aan op het onder- en bovengedeelte van de cabine. 

 

“De vorm is erg belangrijk”, vervolgt Ismail Ovacik. “Er moesten vier afzonderlijke spiegels worden geïntegreerd. We hebben ernaar gestreefd om het er als één geheel uit te laten zien.”

Bij het ontwikkelen van een truckfunctie met een sterke identiteit moeten techniek en creativiteit hand in hand gaan. De verbeterde achteruitkijkspiegel kreeg veel positieve feedback van klanten en media, en werd gezien als een duidelijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger.

Terwijl verbeterde veiligheid duidelijk het hoofddoel was, was ook het realiseren van een opvallende, esthetische vormgeving belangrijk voor het team.

“We wilden een functie ontwikkelen die Volvo’ waarden weerspiegelt”, zegt Ismail Ovacik. “Het gaat niet alleen om perfect zicht of verbeterde functies voor de chauffeur, maar ook om hoe we dat vormgeven als een geïntegreerd deel van de “gehele” truck. Er is een reden dat de dingen er zo uitzien. Onze benadering is top-to-bottom. We werken toe naar een holistisch ontwerp dat bijdraagt aan een specifieke truckidentiteit. Een Volvo-identiteit.”

Ismail Ovacik

FUNCTIE: Chief Designer Exterior bij Volvo Group Truck Technology.
LEEFTIJD:
 36.
JAREN BIJ VOLVO:
 8.
WERKPLEK:
 De Europese designstudio bij Volvo Group Trucks Technology in het Zweedse Göteborg.