De menselijke factor blijft een probleem

Sara Kuylenstierna is een van de sleutelfiguren achter de Volvo Trucks-veiligheidsprogramma's Stop Look Wave en See and Be Seen. Hier legt ze uit waarom de scholing van kwetsbare weggebruikers belangrijk blijft ongeacht de technologische vooruitgang.
Sara Kuylenstierna

Sara Kuylenstierna, Communications Manager, Volvo Trucks, heeft veel tijd besteed aan het in schoolklassen met kinderen praten over verkeersveiligheid.

Waarom en hoe creëert Volvo Trucks deze veiligheidsprogramma’s?
“Gezien de toename van het aantal verkeersongelukken waarbij in sommige delen van de wereld kwetsbare weggebruikers zijn betrokken, vonden we het onze plicht het bewustzijn hierover wereldwijd te vergroten. Enkele collega's werden geïnspireerd door een initiatief van Volvo Trucks Denmark, en ik heb in Göteborg veel tijd doorgebracht in schoolklassen om te zien wat kinderen interessant vonden. Vanuit deze ervaringen besloten we onze veiligheidsboodschap over te brengen als een interactieve gereedschapsset, die mondiaal werd geïntroduceerd in 2014 onder de naam Stop Look Wave. Het programma See and Be Seen dat in 2015 werd gelanceerd, heeft dezelfde interactieve benadering maar is gericht op fietsers en jongvolwassenen.”

Waarom zijn de programma's belangrijk?
 “Omdat menselijke factoren de oorzaak vormen van 90% van de verkeersongevallen. De wegen worden met de dag drukker en complexer, en er rijdt een toenemend aantal zware voertuigen op dezelfde wegen als personenauto's, elektrische fietsen, motoren, fietsers en voetgangers. Tegelijk verandert het menselijk gedrag. Mobiele telefoons en andere technologieën zorgen ervoor dat we minder letten op mogelijke gevaren. We vertrouwen ook te veel op de veiligheidsvoorzieningen van onze voertuigen en vergeten dat onze verkeerssystemen zijn gebaseerd op onderling vertrouwen tussen iedereen die ermee omgaat. En we kunnen er nooit helemaal zeker van zijn dat anderen zich gedragen zoals we verwachten.”

We hebben nog een lange weg te gaan voordat al het verkeer is geautomatiseerd en menselijk gedrag probleemloos wordt geïnterpreteerd.

Sara Kuylenstierna,

Communications Manager

Wat zijn de veiligheidsstrategieën van de toekomst?
“De menselijke factor blijft de komende jaren nog een issue, dus we moeten werken aan verkeersveiligheid vanuit meerdere perspectieven. Nieuwe veiligheidstechnologieën ontwikkelen, onderzoeken hoe ongelukken optreden, samenwerken met overheden voor het creëren van veiliger verkeerssystemen, en het publiek scholen en informeren over hoe ze veilig op trucks kunnen reageren. We zeer verheugd en trots dat veel van onze klanten wereldwijd hebben gekozen voor onze verkeersveiligheidsprogramma's om te helpen bij het scholen van kinderen en jongvolwassenen. Dit belangrijke stukje van de mondiale verkeersveiligheidspuzzel mag nooit verloren gaan. Er komen steeds weer nieuwe generaties bij die moeten worden geïnformeerd.”

Wat beschouwt u als de grootste uitdagingen?
“We hebben nog een lange weg te gaan voordat al het verkeer is geautomatiseerd en menselijk gedrag probleemloos wordt geïnterpreteerd.” We moeten ervoor zorgen dat het publiek inziet dat ze er nooit volledig op kunnen vertrouwen dat de technologie hen beschermt. De ontwikkeling van geautomatiseerde functies verloopt geleidelijk. Bij Volvo Trucks passen we alleen nieuwe technologie toe wanneer we zien dat dit de chauffeur op een veilige manier kan ondersteunen. Momenteel zien we veel uitdagingen op het gebied van automatisering in steden. Dit heeft te maken met de dichtheid en complexiteit van de verkeerssystemen in de stad en het aantal kwetsbare weggebruikers. We verliezen nooit uit het oog dat ook al veranderen verkeersomgevingen, mensen zacht en kwetsbaar blijven.”

Volvo Trucks-veiligheidsprogramma's

Onze veiligheidsprogramma's zijn gebaseerd op uitgebreid onderzoek van ongevallen dat is uitgevoerd door het Volvo Trucks Accident Research team (ART). Beide programma's bestaan uit een interactieve trainingsset met instructies die kunnen worden gedownload van de Volvo Trucks homepage en gratis kunnen worden gebruikt.

Stop Look Wave
Een verkeersveiligheidsprogramma dat kinderen leert hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer en vooral rondom grote trucks.

See and Be Seen
Een bewustwordingscampagne voor verkeersveiligheid die laat zien hoe de veiligheid kan wordt verbeterd wanneer fietsers en vrachtwagenchauffeurs op elkaar reageren.

Wilt u ons helpen om levens te sparen?
Neem voor meer informatie contact op met de lokale Volvo-dealer.

Gerelateerde inhoud

Gerelateerd nieuws

De visie van Volvo Trucks op automatisering

Volvo begon meer dan twintig jaar geleden al met truckautomatisering. In de sector zijn nu allerlei nieuwe technologische ontwikkelingen gaande, waarbij de eisen van klanten van Volvo altijd centraal staan. We maken kennis met leden van het in ...

Crashtests en simulaties - De KUNST van het voorkomen van ongevallen

Sinds 1969 onderzocht Volvo’s Accident Research Team (ART) duizenden verkeersongevallen. De uitkomsten hebben een grote impact vanwege de nauwe samenwerking tussen het ART-team en de afdeling productontwikkeling van Volvo Trucks: zowel bij het ...

One Minute – Actieve veiligheid

Nieuwe technologie zorgt ervoor dat er steeds meer geavanceerde, actieve veiligheidssystemen in zware trucks worden geïnstalleerd. Door chauffeurs te ondersteunen om ongelukken te voorkomen, besparen deze systemen levens en maken ze onze wegen ...

Artikelen filteren

5 true 5