Trucks

Hayder Wokil
2024-02-08
Leestijd: 5 min.
Veiligheid
Author
Hayder Wokil
Veiligheid & ADAS (geavanceerd rijhulpsysteem)

Mogelijke voordelen van het Camera Monitor System van Volvo voor uw onderneming

Het nieuwe Camera Monitor System van Volvo Trucks kan mogelijk zowel het brandstofverbruik als de kosten verlagen. Het kan ook de veiligheid verbeteren door het directe en indirecte zicht op de omringende verkeersomgeving te verbeteren - in alle licht- en weersomstandigheden.

Camera's en monitoren vervangen steeds vaker de zijspiegels op vrachtwagens - en daar is een goede reden voor. De nieuwe technologie biedt veel voordelen en Volvo Trucks introduceert nu het Camera Monitor System.


"Het verbetert echt de ervaring van de chauffeur", zegt Hayder Wokil, Safety & ADAS (Advanced driver-assistance system) Manager bij Volvo Trucks. "Ik heb vele uren met het systeem proefgereden en het heeft aanzienlijk beter zicht, zelfs bij veeleisende licht- of weersomstandigheden."


Hij vervolgt: "Toen we begonnen, hadden we het gevoel dat sommige van de bestaande technologische oplossingen niet genoeg waren om onze klanten tevreden te stellen. Daarom hebben we ons ertoe verbonden ervoor te zorgen dat we het systeem van de hoogste kwaliteit op de markt kunnen brengen."

Hoe het Volvo Camera Monitor System kan helpen de emissies te verminderen

Veiligheid is een kernwaarde van Volvo en essentieel voor de prestaties van het Camera Monitor System. Hayder Wokil legt echter uit dat de belangrijkste drijfveer de EU-verordening 2019/1242 was, waarin de CO2-emissienormen voor nieuwe zware voertuigen zijn vastgelegd. "Om te voldoen aan het Parijsakkoord, streeft de EU ernaar om de transportsector te versnellen in de richting van netto nul uitstoot van uitlaatgassen. Nieuwe zware voertuigen moeten het brandstofverbruik al tegen 2025 aanzienlijk verminderen. Het Camera Monitor System kan hierbij helpen."


Vergeleken met grote spiegels maken de aanzienlijk kleinere camera-armen een voertuig aerodynamischer, vooral bij gebruik op de nieuw geïntroduceerde aerodynamische cabines van Volvo Trucks.


"Er zijn potentiële besparingen op brandstofverbruik mogelijk tijdens de levensduur van het voertuig, zeker op de lange afstanden", zegt Hayder Wokil. "Het kan zich vertalen in aanzienlijke kostenbesparingen bij een wagenpark waarvan meerdere voertuigen op de lange afstand worden ingezet."


Hoe camera's het directe zicht kunnen verbeteren

Zonder de omvangrijke spiegelhuizen die het zicht enigszins belemmeren, verbetert het directe zicht van de chauffeur. Bovendien verbeteren digitale functies de rijervaring, zoals het uitzoomen van het gezichtsveld - een unieke Volvo-functie. Het helpt de chauffeur veilig te manoeuvreren, omdat meer informatie beschikbaar is over het verkeer rondom de vrachtwagen.


Het systeem heeft een veiligheidsfunctie die de chauffeur helpt te bepalen hoe snel andere voertuigen de vrachtwagen van achteren naderen. "In het Camera Monitor System heeft het hoofdbeeld naar achteren zogenaamde end-of-trailerlijnen die de chauffeur op het monitorscherm kan instellen", vertelt Hayder Wokil. "Dit helpt de chauffeur onder andere bij het veilig wisselen van rijstrook."


Tijdens het rijden met traditionele spiegels zijn doorgaans veel hoofdbewegingen nodig om steeds in de spiegel te kunnen kijken. Dat is met deze functie niet nodig. In plaats daarvan draait een automatische panningfunctie mee de trailer en laat de chauffeur weten waar de achterkant van de trailer zich bevindt. 


Hayder Wokil zegt: "Het is de bedoeling om de functie in alle voertuigcombinaties te implementeren, inclusief bakwagen-aanhangercombinaties, trekker-opleggercombinaties en LZV."

Vergeleken met de grotere, traditionele spiegels maken de aanzienlijk kleinere camera-armen de vrachtwagen meer aerodynamisch.

Verbeteren camera's de veiligheid voor andere weggebruikers?

Het superieure zicht langs de zijkanten van de vrachtwagen draagt bij aan een veiligere omgeving voor fietsers, voetgangers en andere weggebruikers. De dodehoekcamera in het Camera Monitor System kan tijdens het draaien worden geactiveerd, in combinatie met de Vulnerable Road User (VRU, kwetsbare weggebruiker)-detector van Volvo Trucks. Dit is een uitstekende ondersteuning voor de chauffeur bij het waarnemen van andere weggebruikers.


Bovendien zal het verbeterde zicht de veiligheid tijdens het parkeren en rusten verbeteren. Zelfs als de gordijnen of rolgordijnen dicht zijn, is het Camera Monitor System vanaf het bed te activeren om te laten zien wat er langs de zijkanten van de vrachtwagen gebeurt en het op die manier in de gaten te houden.


Hoe infraroodtechnologie het zicht in de nacht verbetert 

De camera's van Volvo Trucks hebben een nachtmodus die infraroodlicht gebruikt om in het donker een gedetailleerder en duidelijker beeld te krijgen van de directe omgeving van de vrachtwagen. Dit is bijvoorbeeld erg handig wanneer een vrachtwagen in de nacht bij een terminal aankomt. Dankzij de IR-camera is het zicht in de nacht of bij weinig licht met de camera's beter dan met spiegels. 


De camera's zijn ook uitgerust met lensverwarming om mist of ijs te verwijderen dat het zicht zou kunnen belemmeren. Deze wordt automatisch geactiveerd onder +6° C, maar kan ook handmatig worden geactiveerd in bijvoorbeeld vochtige omstandigheden bij hogere temperaturen. Over het algemeen verwijdert de warmte die door de camera wordt gegenereerd eventuele mist op de lens. Als het regent, ervaart de chauffeur niet dezelfde verminderde zichtbaarheid van de displays van het Camera Monitor System zoals wel het geval is bij natte of vuile zijspiegels of zijruiten.

Een verbeterde modus voor zicht in de nacht, die gebruik maakt van infraroodlicht, kan in het donker worden geactiveerd
Het Camera Monitor System zal zowel vervoerders als chauffeurs ten goede komen. Voornamelijk op het gebied van brandstofbesparing, maar het zal ook de veiligheid verbeteren.

Hoe grondige tests de prestaties garanderen

Het uiteindelijke Camera Monitor System onderging een uitgebreid test- en verificatieprogramma. Hayder Wokil legt uit: “In ons proces testen we altijd eerst alle componenten afzonderlijk. Vervolgens zetten we het systeem in elkaar en controleren het. Uiteindelijk hebben we het systeem in de vrachtwagen geplaatst om er zeker van te zijn dat we de ontworpen prestaties, functionaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid haalden."


Hayder Wokil heeft in de winter ten noorden van de poolcirkel met vrachtwagens met het Camera Monitor System proefgereden, maar ook bergop en bergaf in Zuid-Spanje tijdens een hittegolf van +40° C. "De basis van onze tests is altijd hoe onze klanten de oplossing zullen gebruiken, wat zelfs binnen hetzelfde klantensegment sterk kan variëren. We zijn vertegenwoordigd in ongeveer 180 markten wereldwijd, met verschillende klimaten, activiteiten en culturele omstandigheden voor het gebruik van vrachtwagens. Het is een behoorlijk breed scala aan eisen waaraan moet worden voldaan."


Externe chauffeurs en klanten werden er vanaf het begin bij betrokken en tijdens het ontwikkelingsproces geraadpleegd. "We hebben naar hun feedback geluisterd, bijvoorbeeld naar wat ze missen, wat ze van een cameramonitorsysteem vinden en welke functies ze willen. We namen de feedback mee terug naar onze ingenieurs voor voortdurende aanpassingen en verbeteringen."

 

Er zullen meer functies worden toegevoegd

Hayder Wokil concludeert dat het nieuwe Camera Monitor System van Volvo Trucks voordelig is voor chauffeurs en vervoerders, vooral in het langeafstandstransport.


"Hoofdzakelijk voor het brandstofverbruik, maar het systeem zal de veiligheid verbeteren, hopelijk het aantal ongevallen verminderen, meer beschikbaarheid bieden, het zicht verbeteren, helpen bij het manoeuvreren en mogelijk invloed hebben op verzekeringspremies en de ervaring van de chauffeur", vertelt hij. "Verder hebben we een uitgebreid stappenplan om functies toe te voegen en dit systeem te integreren met andere vrachtwagensystemen, om nog meer voordelen voor onze klanten te behalen."