Trucks

×

Eco bedrijf

In de afgelegen provincie Cuneo heeft de Italiaanse producent van dierenvoeding Monge & C Spa een internationaal bedrijf opgebouwd op basis van een ecologische cyclus. Trucks spelen hierbij een belangrijk rol en verzorgen de efficiënte levering aan 8.000 Italiaanse klanten.
Vanuit de thuisbasis op het platteland van Italië exporteert Monge & C Spa dierenvoedingsproducten naar 82 landen.

Op een zonovergoten middag brengen we een bezoek aan de fabriek van Monge Group, die is gelegen aan de rand van het plaatsje Monasterolo di Savigliano. De grote fabriek domineert het landschap. Het is een van de grootste en meeste geavanceerde in Europa waar dierenvoeding van hoge kwaliteit wordt geproduceerd. Bovendien is de fabriek zelfvoorzienend vanwege een geïntegreerde productieketen. Het bedrijf doet alles zelf, van het inkopen van het verse basismateriaal tot de productie van de eigen voeding en blikken, de verpakking en de distributie binnen Italië. Op het dak van elk gebouw zijn zonnepanelen geplaatst wat laat zien dat dit bedrijf zo milieuvriendelijk mogelijk wil werken.

 

“De zorg voor het milieu is een vanzelfsprekend onderdeel van ons bedrijf. We recyclen de afvalproducten van slachthuizen en maken er nieuwe producten van," vertelt Domenico Monge, Managing Director van het familiebedrijf.

De geschiedenis van de Monge Group begon in 1963. Baldassarre Monge, de vader van Domenico, begon toen op dezelfde plek een pluimveebedrijf. Het gezin had een hond met eetproblemen en kreeg het advies om de hond kippenvlees te voeren. 

“Ik was nog maar klein, maar ik weet nog goed hoe mijn vader de dierenvoeding bereidde in mijn moeders keuken, in kleine blikjes in een hogedrukpan. Op een gegeven moment kreeg hij de ingeving dat er een markt bestond voor dit soort producten en begon hij het bedrijf steeds verder uit te breiden," herinnert Domenico Monge zich.

Jarenlang bleef pluimvee de belangrijkste bezigheid maar toen Domenico en zijn zusters de volwassen leeftijd bereikten, besloten ze de productie van dierenvoeding verder te ontwikkelen. Dit bleek een erg succesvolle strategie te zijn. Het bedrijf maakt al jaren een onstuimige groei door met in sommige jaren een verdubbeling van de omzet. Op het moment is de Monge Group de derde producent van dierenvoeding in Italië en hun producten worden geëxporteerd naar 82 landen. Ook al heeft de onderneming nu 270 mensen in dienst, het blijft een familiebedrijf dat is gebaseerd op de ideeën van de oprichter.

“Vanaf het allereerste begin heeft mijn vader zijn waarden doorgegeven aan ons, onze kinderen en al onze medewerkers. Respect voor het milieu is onderdeel van die normen en we werken voortdurend aan het verlagen van ons energieverbruik. Met energiebesparende maatregelen zoals zonnepanelen, een lager waterverbruik en de productie van blikken met dunnere wanden is ons energieverbruik met 50 procent afgenomen," Domenico Monge voegt eraan toe:

“Het sterke punt van ons bedrijf is de geïntegreerde productieketen. Onze logistiek hangt sterk samen met het productieschema. Daardoor neemt de efficiency toe, dalen de kosten en kunnen we een betere service verlenen aan onze klanten. Dat is cruciaal voor ons, omdat we niet vlak bij onze afzetmarkten zijn gevestigd.”

De zorg voor het milieu is een vanzelfsprekend onderdeel van ons bedrijf.

De Monge Groupe is gevestigd in een streek die wel “het eiland van Cuneo” wordt genoemd vanwege de slechte wegen en de lastige verbinding met de Italiaanse hoofdwegen. Vanaf het begin was het dus cruciaal dat het bedrijf de eigen logistiek verzorgde. Het bedrijf is eigenaar van de firma Monge Logistica dat een wagenpark heeft met 48 voertuigen, waaronder 40 Volvo's. De voertuigen halen dagelijks vers materiaal op en leveren dit af bij de fabriek, maar transporteren ook goederen naar transferpunten van klanten of naar knooppunten voor de Italiaanse markt. Dit is goed voor 30% van de totale verkoop van de groep. De zware rijomstandigheden in Cuneo met smalle wegen en een bergachtig landschap vragen om krachtige prestaties en zuinige voertuigen.

“We kochten onze eerste Volvo-trucks aan het begin van de jaren tachtig - twee Volvo F720's waarin ik zelf reed. We kozen voor Volvo vanwege de goede kwaliteit en we waren zeer tevreden over de prestaties van trucks. Volvo is nu onderdeel van onze traditie,” zegt Domenico Monge.

Ook al is de Monge Group tevreden met de trucks, ze kijken steeds hoe ze nog milieuvriendelijker kunnen werken. Domenico is nu van plan om LNG-trucks van Volvo te kopen. Deze wens om nieuwe oplossingen te onderzoeken zit in de genen van het familiebedrijf:

“Research & development waren steeds onderdeel van ons succes. Trucks op gas zijn niet alleen goed voor het milieu. Het helpt ons bedrijf ook om te bezuinigen op de directe en indirecte kosten, met maatregelen om de brandstofkosten terug te dringen. Ook maakt het een einde aan onze strijd tegen brandstofdiefstal, omdat LNG niet kan worden overgeheveld,” zegt hij.

De Monge Group onderzoekt verder diverse oplossingen om de luchtweerstand van de voertuigen te verminderen en de chauffeurs volgen trainingen om het brandstofverbruik terug te dringen. Het bedrijf heeft een eigen CSR-document opgesteld over de sociale verantwoordelijkheid (Corporate Social Responsibility) met zorg voor het milieu en een eerlijke gedragscode als belangrijke elementen. Elke nieuwe medewerker van het bedrijf volgt een scholing over de CSR-codex. Twee keer per jaar organiseert de Monge Group een training waarin de principes voor goed gedrag worden doorgegeven aan medewerkers, klanten en leveranciers. 

Trucks op gas zijn niet alleen goed voor het milieu. Het helpt ons bedrijf ook om te bezuinigen op de directe en indirecte kosten.

“Het CSR-document geeft de bouwstenen van ons bedrijf weer. We besteden veel aandacht aan het gedrag van onze truckchauffeurs omdat ze ons vertegenwoordigen bij onze klanten. Zij bepalen het beeld van ons in de markt. En ze werken nauw samen met de detailhandelaren, omdat zij de producten leveren," zegt Domenico.

Hij is ervan overtuigd dat het gevoel om bij het bedrijf te horen en de motivatie om nieuwe vaardigheden en professionalisme te leren, de dynamische groei van de groep heeft versneld. De productiecapaciteit is nu bijna volledig bereikt, met een productie van 70.000 ton voedsel per jaar. In 2018 gaat de Monge Group echter een nieuwe vestiging openen. Dan zal het om 150.000 ton per jaar gaan. 

“Het verhaal van dit bedrijf is fantastisch en we zijn heel tevreden over de resultaten. Ik hoop dat we ons op deze manier blijven ontwikkelen,” zegt hij. 

 

Transportomgeving:

Monge & C Spa

Opgericht in: 1963.
CEO: Baldassarre Monge.
Managing director: Domenico Monge.
Marktaandeel in Italië: 9,1 procent.
Mondiale dekking: De producten van Monge worden geëxporteerd naar 82 landen.
Omzet: 157 miljoen euro (2016).
Aantal medewerkers: 270.
Aantal blikken dierenvoeding per dag: 1.500.000.
Jaarlijkse productiecapaciteit van blikken dierenvoeding: 127.000 ton in 2017, zal naar verwachting toenemen tot 200.000 ton in 2018.
Wagenpark: 48 trucks, waarvan 40 Volvo Trucks.
Gebruikstijd (tot verkoop): Zes jaar.
CO₂-besparing door gebruik van zonnepanelen: 1.059 ton CO₂/jaar.
Aantal jaarlijkse kW elektriciteit geproduceerd met hoog-efficiënte cogenerator: 3.500.000 kW.