25 innovaties van de Volvo FH

De Volvo FH was bepalend voor de toekomst, meteen bij het begin. De truck was een doorbraak in 1993 en blijft baanbrekend in chauffeurscomfort, veiligheid, prestaties en aanpassingsmogelijkheden. Lees meer over 25 innovaties en kenmerken waardoor Volvo FH aan de top staat.
Volvo FH LNG-truck

25: De Volvo FH LNG (2017)
Volvo Trucks is altijd op zoek naar duurzame oplossingen en nieuwe manieren om de efficiency van de truck te verbeteren. In 2017 werd de Volvo FH LNG geïntroduceerd. Een zware truck op vloeibaar aardgas of biogas. Deze truck kan de CO2-uitstoot met 20 tot 100 procent verlagen. En de impact op het milieu van regionale en internationale transporten door heavy-duty trucks verder verminderen.
 

Volvo FH die een zware lading test


24: I-Shift met kruipversnellingen (2016)

Met de nieuwe lage versnellingen kan de Volvo FH met nog zwaardere ladingen ook op ruw terrein starten. Chauffeurs kunnen zo meer opdrachten aannemen. En als de truck zonder lading terugrijdt, is er altijd een geschikte versnelling die het brandstofverbruik vermindert.

Volvo FH met omhooggebrachte as


23: Liftbare tandemas (2015)

Aandrijfassen produceren wrijving en rolweerstand. Hierdoor neemt de hoeveelheid brandstof die u verbruikt toe. Door de as los te koppelen en omhoog te brengen als deze niet nodig is, kan het brandstofverbruik op de terugreis met wel 4% worden verlaagd met één omhooggebrachte as. Dit is ideaal voor chauffeurs die op de heenweg met een zware lading en terug leeg rijden.

Volvo FH met Dual Clutch


22: I-Shift Dual Clutch (2014)

Met I-Shift Dual Clutch beschikt de Volvo FH over een transmissie met de technologie van een racewagen. Hierdoor kan soepeler worden gereden, vooral op hellingen.

Chauffeur achter het stuur van een Volvo FH


21: Volvo Dynamic Steering (2013)
Volvo Dynamic Steering geeft de chauffeur een nieuwe ervaring. Door 2.000 keer per seconde de intentie van de chauffeur te peilen en te compenseren voor terrein en wind, gaat het sturen minder zwaar. Dit is minder belastend voor de rug en nek van chauffeurs. Bij hoge snelheden zorgt Volvo Dynamic Steering voor een stabiele koers. En als er langzaam en behoedzaam moet worden gemanoeuvreerd, levert het systeem een geweldig stuurkracht ongeacht de lading.

Volvo FH Generatie IV


20: Generatie IV (2012)

In 2012 zag de nieuwe Volvo FH het daglicht. Dit keer met nog meer functies om de chauffeur bij te staan. De cabine werd uitgebreid met een kubieke meter extra ruimte en de ramen werden groter voor een beter zicht. Door aanpassingen aan het chassis werd het weggedrag verbeterd.

Interieur van de Volvo FH


19: I-Park Cool (2012)

De Volvo FH is een complete werkruimte. En leefruimte. Een goede nachtrust is essentieel voor de verkeersveiligheid. Met de geïntegreerde klimaatoplossing I-Park Cool stelt Volvo Trucks een nieuwe norm voor het instellen van de juiste temperatuur, zelfs 's nachts.

Volvo FH in bergachtig terrein


18: I-See (2012)
Met I-See kan de Volvo FH gebruikmaken van gegevens die zijn opgeslagen over eerder gereden wegen. Op deze manier kunnen maximale brandstofbesparingen worden behaald met intelligente cruisecontrol voor elke helling en afdaling.

Volvo FH met Forward Collision Warning


17: Forward Collision Warning met noodremfunctie (2012)

Chauffeurs kunnen al sinds 1993 veilig rijden in de Volvo FH. In 2012 introduceerde Volvo Trucks Forward Collision Warning met noodremfunctie. Dit is een actieve veiligheidsfunctie die radar en een camera combineert om voertuigen vóór de truck te identificeren.

Volvo FH Generatie III


16: FH Generatie III (2008)

In 2008 onderging de Volvo FH een grote upgrade. Het cabine-interieur werd opnieuw ontworpen, met een uniek chauffeurscomfort. Het front kreeg een nieuw kenmerkend uiterlijk met een nieuwe grille, zonneklep en koplampen.

Dashboard met DAS


15: Driver Alert Support (2008)

Volvo Trucks houdt de wegen veilig. In 2008 werd Driver Alert Support geïntroduceerd. Het systeem detecteert afwijkende bewegingen op de weg. Als de chauffeur tekenen van vermoeidheid vertoont, geeft het systeem een hoorbaar en zichtbaar signaal af.

De knop Lane Keeping Support


14: Lane Keeping Support (2007)

Lane Keeping Support zorgt voor extra veiligheid door de wegmarkeringen met een camera in de gaten te houden. De chauffeur ontvangt een waarschuwing wanneer deze markeringen onbedoeld worden overschreden.

 

Volvo FH in bergachtig terrein


13: Volvo Engine Brake+ (2006)

Toen de Volvo FH in 1993 zijn intrede deed, was de Volvo Engine Brake een van de baanbrekende voorzieningen. In 2006 kreeg het systeem een upgrade waardoor het remvermogen met 25 procent toenam. Het systeem vergemakkelijkt het rijden van afdalingen en vermindert de belasting op de wielremmen.

Volvo FH Generatie II


12: FH Generatie II (2001)

Met de tweede generatie van de Volvo FH werd een nieuwe norm gesteld. De succesvolle truck kreeg nog meer functies met een verbeterde werkruimte voor chauffeurs en een hogere winstgevendheid voor bedrijven. De opnieuw ontworpen cabine beschikte over nog betere aerodynamica. 

Volvo FH ESP illustratie


11: Electronic Stability Program (2001)

In 2001 introduceerde Volvo Trucks ’s werelds eerste stabiliteitsprogramma voor zowel truck- als trekkercombinaties. In risicovolle situaties grijpt het elektronische stabiliteitssysteem onmiddellijk in door het motorvermogen te verlagen en elk wiel van de truck en de aanhanger afzonderlijk af te remmen.

Volvo FH veiligheidstest


10: Energieabsorberende cabine (2001)
Volvo Trucks vindt altijd nieuwe manieren om de veiligheid te verhogen. In het geval van een botsing absorbeert de cabine de vrijgekomen energie, zodat de inzittenden voldoende ruimte houden om te overleven.

Volvo I-Shift


9: I-Shift (2001)

In 2001 werd de Volvo FH uitgerust met de I-Shift-versnellingsbak. Een revolutie in transmissie. Het transmissiesysteem was exclusief gebouwd voor automatisch schakelen, een geheel nieuwe ontwikkeling voor trucks. Het gaf de Volvo FH een grote voorsprong: de chauffeur kon zich op het verkeer richten en ook op internationale transporten waren de prestaties optimaal.

 

Schijfrem


8: Schijfrem met elektronisch geregeld remsysteem (1999)

Goede prestaties zijn belangrijk voor alle onderdelen van de truck. De Volvo FH kreeg in 1999 schijfremmen met EBS. Dit leverde een superieure respons en maakte de weg vrij voor nog meer nieuwe functies.

Volvo-veiligheidstest


7: FUPS (Front Underrun Protection) (1996)
Veiligheid is belangrijk, niet alleen voor de individuen in de truck. Bij een frontale botsing met een auto kan de Volvo FH een gedeelte van de kracht absorberen door achteruit te wijken. Volvo Trucks introduceerde deze functie lang voordat dit verplicht werd.

Veiligheid van airbag testen


6: Airbag (1995)

Als eerste fabrikant van zware trucks in de wereld introduceert Volvo de chauffeursairbag in 1995.

D12-motor


5: D12A-motor (1993)

Met de D12A-motor nam de Volvo FH meteen een voorsprong. De nieuwe motor presteerde uitstekend. De motor had één injector per cilinder, bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Toen chauffeurs met de truck gingen proefrijden, was de motor een van de opvallende vernieuwingen.

Een Volvo FH op een afdaling in een bos


4: Volvo Engine Brake (1993)

Volvo Engine Brake gaf de Volvo FH vanaf het begin een geweldige remkracht. De belasting op de wielremmen werd verminderd, waardoor veiliger met hogere gemiddelde snelheid kon worden gereden in heuvelachtig terrein.

Volvo FH-model wordt getest op aerodynamica


3: Aerodynamica (1993)

De Volvo FH onderging uitvoerige en ongeëvenaarde tests in windtunnels om een optimale aerodynamica te bereiken. Dit leverde betere prestaties en een daling van het brandstofverbruik op.

Interieur van de Volvo FH


2: Cabine (1993)

Een van de grote pluspunten van de Volvo FH bij de introductie was de focus op de chauffeur. De cabine werd ontworpen na talloze rijtests in de praktijk. Bij elke beslissing werd rekening gehouden met de wensen van de chauffeurs. Dit resulteerde in een cabine die echt indruk maakte op de markt. De Volvo FH was niet alleen een plek voor het rijden; het was ook een plek om te verblijven.

Twee Volvo's FH


1: Chassis (1993)

De constructie van de Volvo FH maakte onderdeel uit van een breder plan bij Volvo Trucks. Een van de dingen waardoor de Volvo FH het vanaf het begin zo goed deed, was het nieuwe chassis. Het was ontworpen als basis waarop alle overige ingenieurs verder konden bouwen. Dit zorgde voor stabiliteit en creativiteit, en legde ook de basis voor toekomstige, succesvolle trucklijnen.

Samenhangende artikelen

Hoe chauffeurs profijt hebben van Volvo Dynamic Steering

Perfecte stabiliteit bij hoge snelheden, volledige controle bij lage snelheden en aanzienlijk minder belasting op spieren en gewrichten. Sinds de introductie van het baanbrekende VDS-systeem (Volvo Dynamic Steering) in 2013 is het rijgedrag van veel ...

Italiaans transportbedrijf Sartori bespaart dankzij I-Shift Dual Clutch brandstof op veeleisende bergroutes

In de bergachtige streken van Noord-Italië is Sartori Trasporti gevestigd. Dit familiebedrijf heeft trucks nodig die goede prestaties combineren met een laag brandstofverbruik. In de Volvo FH met I-Shift Dual Clutch hebben ze mogelijk de perfecte ...

Met kruipversnellingen door ijzige bossen

IJzige, smalle en heuvelachtige wegen, en totaalgewicht van 76 ton. Het vervoer van hout door de Finse bossen vergt veel van zowel chauffeurs als voertuigen. Maar met de Volvo I-Shift met kruipversnellingen kunnen Saku Simpanen en zijn team de ...