Trucks

Een duidelijker zicht

Stedelijke gebieden kunnen uitdagende omgevingen zijn voor vrachtwagenchauffeurs. Daarom bevat het ontwerp van de nieuwe Volvo FE Low Entry Cab verbeteringen voor zicht, veiligheid, ergonomie en productiviteit.
De Volvo FE LEC in de binnenstad
Door de rijpositie te verlagen brengt de Volvo FE LEC de chauffeur dichter bij andere weggebruikers waardoor het zicht rondom aanzienlijk verbetert.

Druk verkeer, voetgangers, fietsers, nauwe straten en weinig ruimte: dat zijn slechts een paar van de uitdagingen voor vrachtwagenchauffeurs in stedelijke gebieden. Door de cabine te verlagen biedt de Volvo FE Low Entry Cab (LEC) verbeteringen voor zicht, ergonomie en chauffeurscomfort.

"In de stad moet de chauffeur constant de omgeving van de truck in de gaten houden en oogcontact maken met kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers”, zegt Anders Edenholm, Segment Manager Distribution, Volvo Trucks. “Door de rijpositie te verlagen en verborgen hoeken te verkleinen kunnen we het zicht rondom aanzienlijk verbeteren en de chauffeur dichter bij andere weggebruikers brengen."

De Low Entry Cab zorgt voor een lage instap zodat chauffeurs gemakkelijk kunnen in- en uitstappen. De verbeterde Volvo FE LEC heeft ook een knielfunctie die de instap 9 cm verlaagt, waardoor dit lijkt op een passagiersbus.

"Sommige chauffeurs, bijvoorbeeld in stedelijke distributie, klimmen wel zo'n 50 keer per dag in en uit de cabine. Dat is belastend voor hun knieën, enkels en rug", aldus Johan Jarlengrip, Feature Specialist Driver Environment. "Een lagere instap vermindert niet alleen deze belasting maar zorgt er ook voor dat goede chauffeurs worden aangetrokken en blijven. Dit is namelijk een veelvoorkomende reden voor chauffeurs om ander werk te zoeken."

De eerste Volvo FE LEC werd in 2009 uitgebracht, als aanpassing voor vuilniswagens in Londen. Dit bleek echter zo populair, dat het al snel een standaardaanbod werd. De nieuwe en verbeterde versie is voorzien van extra functies, waardoor de voordelen nog beter worden benut.

Zo is er een extra ruit aan de passagierszijde en de portieren kunnen tot 90 graden worden geopend. De gecentreerde dashboardopstelling met verbeterde ergonomie voor de chauffeur is gebleven. De meest gebruikte bedieningen zitten binnen handbereik. De truck is ook beschikbaar met een reeks opties en aanpassingen voor verdere verbetering van de veiligheid, bedrijfstijd, productiviteit en impact op het milieu.

Chauffeursomgeving
Het cabine-interieur heeft een ergonomisch ontwerp, met alle vaak gebruikte bedieningen binnen handbereik. De lage instap, de portieropening tot 90 graden en de knielfunctie zijn een stuk minder belastend voor de knieën, rug en armen van chauffeurs die nu gemakkelijk kunnen in- en uitstappen. 

Productiviteit
De Volvo FE LEC biedt ruimte aan maximaal vier personen en de lage instap bespaart de chauffeur tijd. Met een 350 pk-motor biedt de Volvo FE LEC flexibiliteit, wendbaarheid en korte ophaalcycli. De I-Shift-versnellingsbak kan ook speciaal worden aangepast voor distributie- of bouwtaken.

Zicht
De lagere rijpositie brengt de chauffeurs dichter bij hun onmiddellijke omgeving, waardoor ze beter zicht rondom en dichtbij hebben. Extra ramen in het passagiersportier en achter de B-stijl verbeteren ook het directe zicht op anders verborgen hoeken.

Duurzaamheid
De Volvo FE LEC CNG wordt aangedreven met gecomprimeerd aardgas en kan de CO2-emissies met wel 70 procent verminderen als biogas wordt gebruikt. Volvo biedt ook alternatieve aandrijvingen voor het rijden in gebieden waar een beperking geldt voor voertuigen op diesel.

Veiligheid
Naast het verbeterde zicht is de Volvo FE LEC uitgerust met actieve veiligheidsvoorzieningen zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie. Dit vermindert het risico van ongelukken waarbij kwetsbare weggebruikers en andere voertuigen zijn betrokken. De cabine is extra verstevigd om de chauffeur beter te beveiligen en wordt standaard uitgerust met FUP (onderrijbeveiliging).

Beschikbaarheid (Uptime)
De Volvo FE LEC is beschikbaar met een reeks telematica- en online services. Deze bieden ondersteuning bij de controle van de truck, het bijhouden van gegevens en preventief onderhoud. Het verbeterde zicht verkleint ook de kans op aanrijdingen als er weinig ruimte is.

Voorzieningen Volvo FE – Low Entry cabine

  • Lagere, bredere instap.
  • Lage chauffeurspositie.
  • Extra ruiten voor verbeterd zicht.
  • Optioneel met cabine met vlakke vloer en doorloop met plaats voor max. vier personen, of een standaardcabine die is geoptimaliseerd voor chauffeur en één bijrijder.
  • Geoptimaliseerde I-Shift en software.
  • Ook beschikbaar met alternatieve aandrijflijnen.

Specificaties

  • Motor met 350 pk voor betere manoeuvreerbaarheid.
  • I-Shift geoptimaliseerd voor distributie- of bouwtaken.
  • Tot drie extra stoelen voor passagiers.
  • Extra ruiten achter de B-stijl en in het passagiersportier.
  • Verstelbare dakspoiler voor minimale luchtweerstand en gunstiger brandstofverbruik.