Trucks

Ontworpen voor meer veiligheid: Volvo Dynamic Steering 2.0

De nieuwe gemoderniseerde versie van Volvo Dynamic Steering is bedoeld om de veiligheid en het chauffeurscomfort te verbeteren, met tegelijkertijd meer controle, een betere stabiliteit en minder werkgerelateerde aandoeningen. Welkom bij Volvo Dynamic Steering 2.0.
Illustratie VDS
Volvo Dynamic Steering is ontworpen om perfecte precisie te bieden en het sturen te verlichten.

Volvo Dynamic Steering is ontworpen om perfecte precisie te bieden en het sturen te verlichten. De Volvo Dynamic Steering-eenheid combineert conventionele hydraulische stuurkracht met een elektromotor die is gemonteerd op de stuurinrichting.


Camera

De camera houdt de rijbaanmarkeringen in de gaten van ongeveer 5 tot 50 meter vóór het voertuig. Wanneer het systeem Lane Keeping Assist is ingeschakeld en de truck te dicht bij de rijbaanmarkering komt, stuurt de truck weer terug in de rijbaan.


Regeleenheid

Informatie over de bewegingen van de truck, zoals snelheid en de positie van de rijbaanmarkeringen, wordt verwerkt om opdrachten te versturen naar Volvo Dynamic Steering.


Bedieningselementen voor Persoonlijke instellingen

Door de bedieningselementen op het stuur en het infotainmentsysteem kan de chauffeur de besturingsvoorkeuren voor het voertuig aanpassen.


ESC en gierhoeksensor

De gierhoeksensor meet de mate van rotatie van de truck en registreert of deze gaat slippen. Volvo Dynamic Steering verzamelt deze informatie om tegenstuur te kunnen geven. Het ESC-systeem (Electronic Stability Control ) wordt geactiveerd en remt het voertuig af.


Externe sensoren

Volvo Dynamic Steering reageert op gegevens die worden verzameld via verschillende sensoren die over de hele truck zijn verspreid.

Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist

Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist is ontwikkeld om trucks niet onbedoeld van hun rijstrook te laten afwijken. Het levert een lichte stuuringreep op of een puls via het stuur om de chauffeur erop te wijzen dat de truck een rijstrookmarkering heeft overschreden. 

Vermoeidheid en onoplettendheid kunnen ertoe leiden dat voertuigen op de verkeerde rijstrook terecht komen, met kantelongelukken of ernstige aanrijdingen met andere voertuigen tot gevolg.

De nieuwe versie van Volvo Dynamic Steering met Stability Assist is nu voorzien van Lane Keeping Assist inclusief stuurcorrectie. Wanneer een truck uit de rijstrook raakt, ondersteunt het systeem de chauffeur met een korte stuurcorrectie om het voertuig weer naar de rijstrook te brengen. Het is een lichte ingreep, die de chauffeur makkelijk kan negeren als een object moet worden ontweken of bij een andere manoeuvre. Bij een interventie verschijnt er een pictogram op het dashboard. 

Wanneer de truck een snelheid heeft bereikt van 55 km/uur, kan het Lane Keeping Assist-systeem de positie op de weg volgen. Er verschijnt dan een wit pictogram op het dashboard. 

Wanneer de truck uit de rijstrook dreigt te raken, ondersteunt het systeem de chauffeur met een korte stuurcorrectie om het voertuig weer naar de rijstrook te brengen. Er verschijnt een groen pictogram op het dashboard dat aangeeft wanneer een interventie wordt uitgevoerd.

“We denken dat dit systeem levens kan redden. Het verlaten van een rijstrook kan in een oogwenk gebeuren.”

Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks, beschouwt de technologie als een doorbraak. 

“We denken dat dit systeem levens kan redden. Het verlaten van een rijstrook kan in een oogwenk gebeuren. Een moment van onoplettendheid en de truck kan op een andere baan terechtkomen met tegemoetkomend verkeer. Lane Keeping Assist is ontworpen om intuïtief en onopvallend te werken, terwijl het tegelijkertijd absoluut essentieel is.”

Volvo Trucks biedt Lane Keeping Support al vanaf 2007. Dit systeem controleert de positie van de truck op de weg en stuurt een waarschuwing wanneer de truck te dicht bij de rand van de rijstrook komt. In het Lane Keeping Assist-systeem is de hoorbare waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook vervangen door de niet-opdringerige vibratie in het stuur en een zichtbaar pictogram in het dashboard om chauffeurs te waarschuwen wanneer ze de rand van hun rijstrook naderen.


Volvo Dynamic Steering met Stability Assist 

Volvo Dynamic Steering met Stability Assist vermindert het risico van slippen op gladde wegen en kan helpen om levensbedreigende ongevallen te voorkomen.

Verlies van controle over het voertuig op gladde wegen is een situatie die elke chauffeur wil voorkomen. Wanneer een truck gaat slippen, is het belangrijk om het voertuig snel en soepel terug te sturen in de juiste richting om de controle te behouden. Maar zelfs de meest ervaren chauffeurs kunnen worden verrast door lastige wegomstandigheden. De weg kan ijzig zijn, of zijn bedekt met een laagje water, natte bladeren of zand of om andere redenen geringe wrijving hebben. 

Volvo Dynamic Steering met Stability Assist helpt de chauffeur het voertuig onder controle te houden door, als de truck begint te slippen, extra stuurkoppel te geven om de juiste richting vast te houden. Het zorgt er ook voor dat het ESC-systeem (Electronic Stability Control) sneller reageert.

Wanneer het systeem detecteert dat de truck gaat slippen, reageert de functie Stability Assist meteen met tegensturen net zoals een professionele chauffeur dat zou doen om verder slippen tegen te gaan. Het systeem is vooral nuttig op hellingen met lage wrijving of in bochten.

“Slippen is niet iets dat je wil ervaren als vrachtwagenchauffeur. Dit systeem reageert bliksemsnel met tegenstuur.”

Gustav Neander, Project Manager Volvo Dynamic Steering bij Volvo Trucks, denkt dat Stability Assist een groot verschil uitmaakt bij het rijden onder gladde omstandigheden. 

“Slippen is niet iets dat je wil ervaren als vrachtwagenchauffeur. Onlangs reed ik met een truck uit het noorden van Zweden naar het Volvo Trucks-hoofdkwartier in Göteborg met sneeuw, ijs en regen. We zagen onderweg verschillende trucks die waren geslipt. Dit systeem reageert bliksemsnel met tegenstuur om dit soort slipongelukken te voorkomen. Het maakt rijden op besneeuwde, natte of zanderige wegen veel gemakkelijker”, zegt Gustav Neander.

Volvo Dynamic Steering met Persoonlijke instellingen

Met de nieuwe functie Persoonlijke instellingen kunnen chauffeurs de besturing op een Volvo-truck met Volvo Dynamic Steering volledig aanpassen. De chauffeurs kunnen kiezen tussen voorgeprogrammeerde instellingen of deze aanpassen aan hun stuurvoorkeur met vier verschillende variabelen (Straight, Cornering, Damping en Return). Zo verkrijgen ze de perfect afgestemde stuurrespons.


Standaard

Geeft een uitgebalanceerd gevoel. De Volvo Trucks-standaardinstelling is gebaseerd op de voorkeursinstellingen van vrachtwagenchauffeurs die Volvo Dynamic Steering in de praktijk gebruiken.


Licht

Voor licht sturen met een snelle reactie.


Responsief

Geeft een stijvere besturing met een sportief gevoel. 


Stabiel

Voor een stevige besturing met goede respons. 


Aangepast

Met de opties in dit menu kunnen chauffeurs Volvo Dynamic Steering perfect afstemmen. Aanpassing van de instelling STRAIGHT geeft een lichter of krachtiger stuurgedrag. De variabele CORNERING zorgt dat het stuurgedrag soepeler of stijver is in bochten. DAMPING regelt hoe soepel de besturing aanvoelt. RETURN regelt de snelheid waarmee het stuur terugkeert bij manoeuvreren met lage snelheid. 

Er is een extra instelling voor het kalibreren van de rechtuitpositie waarmee de truck makkelijker rechtuit kan rijden. Dit is handig als bij langdurige harde wind of op hellingen.