Trucks

I-Shift met kruipversnellingen – het ultieme vermogen voor zware opdrachten

Starten vanuit stilstand met een gigantische lading van 325 ton? Dit is mogelijk met de unieke Volvo Trucks I–Shift-technologie met kruipversnellingen.
Extra zwaar transport
Volvo Trucks I-Shift met kruipversnellingen is ideaal voor extreem zwaar transport, omdat trucks vanuit stilstand kunnen starten met een lading tot 325 ton bij een snelheid van slechts 0,5 km/u.

De I–Shift met kruipversnellingen is een versnellingsbak die is ontworpen voor het leveren van kracht en extreem startvermogen, wat essentieel is voor zware opdrachten.

De versnellingsbak is zo krachtig dat de truck vanuit stilstand op een vlakke weg kan worden gestart met ladingen tot 325 ton. Door de overbrengingsverhouding kunnen chauffeurs heel langzaam rijden, tot slechts 0,5 km per uur. Daardoor kan de truck echt vooruit kruipen. Dit is handig bij het uitvoeren van nauwkeurige manoeuvres, vooral bij het achteruitrijden.

De grote overbrengingsverhouding in de I-Shift met kruipversnelllingen wordt bereikt door een nieuwe tandwielreductieset die is toegevoegd aan een standaard I-Shift. Om plaats te bieden aan de extra tandwielreductieset is de versnellingsbak 12 cm langer dan een standaard I-Shift. Veel van de nieuwe componenten, zoals tandwielen, schakelmoffen en splitter-synchronisaties zijn vervaardigd van hoogwaardige materialen, wat de versnellingsbak uiterst duurzaam maakt.

De Volvo Trucks I–Shift met kruipversnellingen is ideaal voor opdrachten zoals het transporteren van boomstammen, het inzetten van dumpertrucks en zware voertuigcombinaties, omdat de voorziening enorm veel trekkracht levert en langzaam rijden mogelijk maakt. Optimaal brandstofverbruik wordt bereikt zowel met als zonder lading.

De versnellingsbak geeft trucks ook extreem startvermogen bij zware ladingen. De unieke combinatie van kruipversnellingen en geoptimaliseerde achterasoverbrenging bespaart brandstof en levert extra productiviteit als langere afstanden worden afgelegd. Een ander voordeel is dat de koppelingsenergie van de I-Shift met kruipversnellingen vergeleken met een normale I-Shift rond 25% ligt, wat de slijtage aan de aandrijflijn aanzienlijk vermindert.

ZO WERKT HET: I-SHIFT MET KRUIPVERSNELLING
De grote overbrengingsverhouding in de I-Shift met kruipversnelllingen wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe tandwielset die is toegevoegd aan een standaard I-Shift. De I-Shift met kruipversnellingen levert unieke prestaties op het vlak van kracht, startvermogen en manoeuvreerbaarheid. Bovendien wordt de slijtage aan de aandrijflijn hierdoor verminderd. Dus hoe werkt het?

EXTRA TANDWIELSET
De extra tandwielset is direct achter de koppeling van de versnellingsbak geplaatst en bestaat uit twee extra tandwielen: op de ingaande as en op de tussenas. De extra tandwielset levert de versnellingsbak een overbrengingsverhouding die bijna twee keer zo groot is als een standaard I-Shift.

LAGE OVERBRENGINGSVERHOUDING
Overbrengingsverhouding is het verschil in snelheid tussen de ingaande en uitgaande as van een versnellingsbak. Wanneer de hoogste versnelling wordt gekozen, bedraagt de overbrengingsverhouding 1:1, wat inhoudt dat de assen met dezelfde snelheid roteren. Bij de laagste versnelling in de I-Shift met kruipversnellingen roteert de uitgaande as 32 keer langzamer dan het toerental van de motor.