Connected Safety

De Connected Safety-technologie waarschuwt chauffeurs voor mogelijke gevaren. Doordat ze waarschuwingen ontvangen van andere voertuigen kunnen chauffeurs anticiperen op gevaar, zelfs als het nog niet te zien is.
Cloud-naar-cloud-communicatie

De Connected Safety-technologie is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Volvo Cars en Volvo Trucks. De voertuigen van beide fabrikanten kunnen zo met elkaar communiceren.

Om ongelukken te voorkomen is het essentieel op tijd te reageren. Connected Safety is een nieuwe cloudtechnologie die wordt geïntroduceerd in Volvo-trucks. Het systeem is ontworpen om chauffeurs 30 seconden van te voren een waarschuwing te geven dat ze een gevaarlijke situatie naderen. De chauffeur kan dan vaart minderen en het voertuig buiten de gevarenzone manoeuvreren.

Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks, beschouwt de technologie als een mijlpaal. “Cloudcommunicatie is de volgende grote stap in veiligheid. Doordat het Connected Safety-systeem chauffeurs vroegtijdig waarschuwt, ontstaan er minder risicovolle situaties, zoals wanneer een voertuig onverwacht moet stoppen op een drukke weg vanwege bijvoorbeeld een lekke band, een aanrijding met een hert of een file.”

De Connected Safety-technologie werd voor het eerst ontwikkeld en getest door Volvo Cars, en wordt nu toegepast door Volvo Trucks als het resultaat van een unieke samenwerking tussen de twee fabrikanten. De technologie zal uiteindelijk op een brede markt worden uitgebracht.

“Dit is pas het begin”, zegt Emanuele Piga, Director Customer Solutions & New Services Development bij Volvo Trucks. “Naarmate meer voertuigen de technologie installeren en het systeem geavanceerder wordt, kan de technologie worden ingezet om chauffeurs te waarschuwen voor een uitgebreide reeks mogelijke gevaren.”

Uitgaand bericht
De chauffeur van een voertuig moet onverwacht stoppen en drukt op de waarschuwingsknop. Het Connected Safety-systeem markeert de locatie met behulp van GPS. Een gecodeerd, anoniem signaal met een bereik van 500 m wordt via de cloud verzonden naar het omringende gebied.

Binnenkomend bericht
Een voertuig scant de omgeving en ontvangt de informatie over de locatie van het naderende gevaar. Op 300-500 meter (afhankelijk van de snelheid van het voertuig) wordt de chauffeur gewaarschuwd over het gevaar door een pop-upbericht op het secundaire informatiedisplay (SID) van het voertuig. De melding wordt opgeslagen en blijft beschikbaar in het secundaire informatiedisplay (SID) tot de chauffeur er voorbij is. 

Het platform
Connected Safety-technologie maakt gebruik van draadloze cloudcommunicatie waarmee voertuigen elkaar waarschuwen over mogelijke gevaren. Volvo Cars was de eerste die de technologie testte en toepaste en nu is de beurt aan Volvo Trucks. Het systeem wordt in de loop van 2018 beschikbaar in Zweden en Noorwegen. Connected Safety wordt leverbaar voor de Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM en Volvo FMX die zijn uitgerust met Volvo Trucks’ geïntegreerde systeem voor services en infotainment, afhankelijk van de specificaties van de truck en de gekozen services. Voor het weergeven van de waarschuwingen is de technologie beperkt tot voertuigen die beschikken over een multimediapakket en een secundair informatiedisplay (SID). Implementatie op andere markten volgt.

Grote winst voor de veiligheid
Net als de driepuntsveiligheidsgordel wordt ook de Connected Safety-technologie beschikbaar gesteld voor andere fabrikanten om daarmee de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verhogen. Het feit dat truckchauffeurs nu ook het systeem gaan toepassen, is grote winst voor iedereen, zegt Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks. “Als beroepschauffeurs zijn ze zich vaak meer bewust van de gevaren en kunnen ze anderen waarschuwen. Dat maakt de wegen veiliger voor iedereen.”

Gerelateerd nieuws

Hoe chauffeurs profijt hebben van Volvo Dynamic Steering

Perfecte stabiliteit bij hoge snelheden, volledige controle bij lage snelheden en aanzienlijk minder belasting op spieren en gewrichten. Sinds de introductie van het baanbrekende VDS-systeem (Volvo Dynamic Steering) in 2013 is het rijgedrag van veel ...

Noodrem – een systeem dat levens spaart

Forward Collision Warning met noodremfunctie is het resultaat van het baanbrekende werk van Volvo Trucks aan de Active Safety-systemen. Lees hier meer over de technologie achter de noodrem, hoe deze de chauffeur beschermt en verkeersomgeving veiliger ...

De belangrijkste componenten van automatisering

Automatisering opent snel deuren naar nieuwe, uiterst geavanceerde transportoplossingen die tot voor kort ondenkbaar waren. Maar de technologie maakt het mogelijk dat deze ideeën nu beschikbaar komen....

Artikelen filteren

5 true 5