Volvo Trucks

NEDERLAND

×
Gereviseerde motoren
Op de fabriek in Flen krijgen versleten motoren voor zware trucks een nieuw leven. Na het reviseren zijn ze zo goed als nieuw. Bovendien levert het winst op voor het milieu.
In de fabriek in Flen

Edward Finstorp, een operator, monteert de motorbevestigingen op een D13-motor voor een Volvo-truck. De fabriek in Flen is de grootste revisiefaciliteit van de Volvo Group. Er worden onder andere motoren gereviseerd voor Volvo CE, Volvo Bus en Volvo Penta.

Buiten voor de lage gebouwen van de Volvo Parts Plant in het Zweedse Flen liggen rijen motoren onder blauwe afdekzeilen te wachten voordat ze de warme fabriek in mogen. Alle motoren die zijn geretourneerd door Volvo Trucks-dealers in Europa en Azië, worden hierheen gestuurd. Volvo Trucks biedt klanten 40 verschillende ruilonderdelen aan. Het revisieproces voor motoren duurt het langste.

“Het duurt ongeveer 57 uur vanaf het moment dat de motor de fabriek wordt binnengebracht totdat die is getest en gespoten” legt Lars Färnskog uit, fabrieksmanager in Flen. 

Het revisieproces begint met het demonteren. De hele motor wordt uit elkaar gehaald. Onderdelen die niet meer kunnen worden gebruikt, gaan naar de recycling, terwijl de onderdelen die kunnen worden gereviseerd, worden gereinigd en schoongespoten. Wanneer het vocht, de olieresten en de lak zijn verwijderd, gaan de onderdelen naar de constructieafdeling.

Klepbehuizing

Hier worden de vele oppervlakken van de onderdelen zoals cilinderkoppen, krukassen en motorblokken, met grote precisie en aandacht gefreesd en gepolijst. 

“Alle motoren komen hier niet voor niets. Omdat we niet weten hoe een motor is gebruikt, is het belangrijk ervoor te zorgen dat er geen ongelijkmatige oppervlakken zijn”, zegt Jörgen Karlsson die cilinderkoppen reviseert. 

Net als zijn collega's weet hij heel veel van motoren. Reviseren vereist vaardigheden van het hoogste niveau. Op de fabriek in Flen worden 150-200 verschillende truckmotorvarianten gereviseerd voor Volvo Trucks.

“De meeste motoren die hier worden binnengebracht, zijn tussen acht en negen jaar oud. Maar af en toe ontvangen we motoren uit de jaren '70 van de vorige eeuw! Ook daarvoor doen we ons uiterste best”, voegt Jörgen Karlsson eraan toe.

Tijdens de tocht door de fabriek wordt elk motoronderdeel in verschillende stadia geïnspecteerd. Wanneer het tijd is voor het testen, moet de motor voldoen aan dezelfde tests als een nieuw geproduceerd model. 

“Een gereviseerde motor krijgt dezelfde garantievoorwaarden als originele Volvo-onderdelen en beschikt over dezelfde kwaliteit, duurzaamheid en prestaties”, aldus Lars Färnskog.

Behalve dat alle onderdelen worden gereviseerd of vervangen door nieuwe, worden updates uitgevoerd conform de nieuwste specificaties van elk specifiek model. Dit houdt in dat de motoren zo goed als nieuw Flen verlaten. 

“We zorgen ervoor dat alles, van brandstoftoevoer tot software, wordt geoptimaliseerd. Klanten die kiezen voor een gereviseerde motor, krijgen een beter product tegen een veel lagere prijs met milieuwinst op de koop toe”, zegt Lars Färnskog.

Vergeleken met een nieuw geproduceerde truckmotor ligt het energieverbruik voor een gereviseerde motor 85% lager. De overeenkomstige waarde voor het verbruik van grondstoffen is 80%. Lars Färnskog is ervan overtuigd dat de grootschalige voordelen voor het milieu de vraag naar ruilonderdelen zal doen toenemen.

“We weten dat de natuurlijke grondstoffen op aarde beperkt zijn en dat de prijs van grondstoffen stijgt. Tegelijkertijd stellen onze klanten hogere eisen aan onze producten als het gaat om duurzaamheid en hergebruik”, zegt hij. 

Voor het reviseren van kernen als transmissies en motoren is het belangrijk dat ze al in de ontwerpfase worden voorbereid. Daarom werkt de fabriek in Flen nauw samen met productontwikkeling en worden ze in een vroegtijdig stadium bij projecten betrokken. 

“Producten voorbereiden op een tweede leven is enorm waardevol voor onze klanten en het milieu”, zegt Lars Färnskog.

 

Producten voorbereiden op een tweede leven is enorm waardevol voor onze klanten en het milieu.
Krukas

Fabriek in Flen

40 – Het aantal Volvo-ruilonderdelen dat Volvo Trucks aanbiedt: van filters en pompen tot versnellingsbakken en motoren.

85% – De vermindering in energieverbruik wanneer een truckmotor wordt gereviseerd vergeleken met een nieuw geproduceerde motor. 

80% – De vermindering in het verbruik van grondstoffen bij een truckmotor die is gereviseerd vergeleken met een nieuw geproduceerde motor. 

90% – De mate van recycling in een oude truckmotor. 

57 – Het gemiddelde aantal uren dat nodig is om een truckmotor te reviseren. 

150–200 – Het aantal verschillende motorvarianten van Volvo Trucks dat wordt gereviseerd. 

210 – Het aantal werknemers.

27.000 m2 – Het totale oppervlak van de fabriek.