Gereviseerde motoren

Op de fabriek in Flen krijgen versleten motoren voor zware trucks een nieuw leven. Na het reviseren zijn ze zo goed als nieuw. Bovendien levert het winst op voor het milieu.
In de fabriek in Flen

Edward Finstorp, een operator, monteert de motorbevestigingen op een D13-motor voor een Volvo-truck. De fabriek in Flen is de grootste revisiefaciliteit van de Volvo Group. Er worden onder andere motoren gereviseerd voor Volvo CE, Volvo Bus en Volvo Penta.

Lars Färnskog

Lars Färnskog, fabrieksmanager van de Volvo Parts fabriek in het Zweedse Flen.

Buiten voor de lage gebouwen van de Volvo Parts Plant in het Zweedse Flen liggen rijen motoren onder blauwe afdekzeilen te wachten voordat ze de warme fabriek in mogen. Alle motoren die zijn geretourneerd door Volvo Trucks-dealers in Europa en Azië, worden hierheen gestuurd. Volvo Trucks biedt klanten 40 verschillende ruilonderdelen aan. Het revisieproces voor motoren duurt het langste.

“Het duurt ongeveer 57 uur vanaf het moment dat de motor de fabriek wordt binnengebracht totdat die is getest en gespoten” legt Lars Färnskog uit, fabrieksmanager in Flen. 

Het revisieproces begint met het demonteren. De hele motor wordt uit elkaar gehaald. Onderdelen die niet meer kunnen worden gebruikt, gaan naar de recycling, terwijl de onderdelen die kunnen worden gereviseerd, worden gereinigd en schoongespoten. Wanneer het vocht, de olieresten en de lak zijn verwijderd, gaan de onderdelen naar de constructieafdeling.

Klepbehuizing

Een coördinatenmeter wordt toegepast voor het controleren van de klepbehuizing die de oliedruk regelt in een D12-motor.

Polijsten van de krukas

Kristine Söderlund, een operator, polijst de oliepoorten op een krukas. Dit is een van de vele procedures die de verschillende onderdelen ondergaan voordat ze weer in elkaar worden gezet tot een complete motor.

Hier worden de vele oppervlakken van de onderdelen zoals cilinderkoppen, krukassen en motorblokken, met grote precisie en aandacht gefreesd en gepolijst. 

“Alle motoren komen hier niet voor niets. Omdat we niet weten hoe een motor is gebruikt, is het belangrijk ervoor te zorgen dat er geen ongelijkmatige oppervlakken zijn”, zegt Jörgen Karlsson die cilinderkoppen reviseert. 

Net als zijn collega's weet hij heel veel van motoren. Reviseren vereist vaardigheden van het hoogste niveau. Op de fabriek in Flen worden 150-200 verschillende truckmotorvarianten gereviseerd voor Volvo Trucks.

“De meeste motoren die hier worden binnengebracht, zijn tussen acht en negen jaar oud. Maar af en toe ontvangen we motoren uit de jaren '70 van de vorige eeuw! Ook daarvoor doen we ons uiterste best”, voegt Jörgen Karlsson eraan toe.

Tijdens de tocht door de fabriek wordt elk motoronderdeel in verschillende stadia geïnspecteerd. Wanneer het tijd is voor het testen, moet de motor voldoen aan dezelfde tests als een nieuw geproduceerd model. 

“Een gereviseerde motor krijgt dezelfde garantievoorwaarden als originele Volvo-onderdelen en beschikt over dezelfde kwaliteit, duurzaamheid en prestaties”, aldus Lars Färnskog.

Krukas

Een krukas voor een D12-motor wacht om te worden gepolijst. Tijdens het reviseren is het belangrijk dat elke onregelmatigheid wordt verwijderd en dat oppervlakken glad worden gemaakt.

Behalve dat alle onderdelen worden gereviseerd of vervangen door nieuwe, worden updates uitgevoerd conform de nieuwste specificaties van elk specifiek model. Dit houdt in dat de motoren zo goed als nieuw Flen verlaten. 

“We zorgen ervoor dat alles, van brandstoftoevoer tot software, wordt geoptimaliseerd. Klanten die kiezen voor een gereviseerde motor, krijgen een beter product tegen een veel lagere prijs met milieuwinst op de koop toe”, zegt Lars Färnskog.

Vergeleken met een nieuw geproduceerde truckmotor ligt het energieverbruik voor een gereviseerde motor 85% lager. De overeenkomstige waarde voor het verbruik van grondstoffen is 80%. Lars Färnskog is ervan overtuigd dat de grootschalige voordelen voor het milieu de vraag naar ruilonderdelen zal doen toenemen.

Controle van cilinderkop

Met behulp van magnetisch poeder en een lamp wordt de cilinderknop gecontroleerd op scheurtjes. Scheurtjes zijn duidelijk zichtbaar in het groene licht.

“We weten dat de natuurlijke grondstoffen op aarde beperkt zijn en dat de prijs van grondstoffen stijgt. Tegelijkertijd stellen onze klanten hogere eisen aan onze producten als het gaat om duurzaamheid en hergebruik”, zegt hij. 

Voor het reviseren van kernen als transmissies en motoren is het belangrijk dat ze al in de ontwerpfase worden voorbereid. Daarom werkt de fabriek in Flen nauw samen met productontwikkeling en worden ze in een vroegtijdig stadium bij projecten betrokken. 

“Producten voorbereiden op een tweede leven is enorm waardevol voor onze klanten en het milieu”, zegt Lars Färnskog.

 

Producten voorbereiden op een tweede leven is enorm waardevol voor onze klanten en het milieu.

Lars Färnskog

Fabrieksmanager, Flen

Fabriek in Flen

Krukas

In totaal biedt Volvo Trucks 40 ruilonderdelen: alles van filters en pompen tot versnellingsbakken en motoren.

40 – Het aantal Volvo-ruilonderdelen dat Volvo Trucks aanbiedt: van filters en pompen tot versnellingsbakken en motoren.

85% – De vermindering in energieverbruik wanneer een truckmotor wordt gereviseerd vergeleken met een nieuw geproduceerde motor. 

80% – De vermindering in het verbruik van grondstoffen bij een truckmotor die is gereviseerd vergeleken met een nieuw geproduceerde motor. 

90% – De mate van recycling in een oude truckmotor. 

57 – Het gemiddelde aantal uren dat nodig is om een truckmotor te reviseren. 

150–200 – Het aantal verschillende motorvarianten van Volvo Trucks dat wordt gereviseerd. 

210 – Het aantal werknemers.

27.000 m2 – Het totale oppervlak van de fabriek.

Gerelateerd nieuws

Hoe een truckcabine van Volvo in elkaar wordt gezet

Op de cabinemontagelijn bij de Volvo Trucks-assemblagefabriek in Tuve, Göteborg, worden ongeveer 900 onderdelen samengevoegd tot een complete Volvo-truckcabine, en dat binnen zes uur....

Ware kleuren

In de spuiterij van Volvo Trucks werken geheel geautomatiseerde robots samen met een team van kleurentechnici om te zorgen dat elke cabine de deur uitgaat met een gladde afwerking van hoge kwaliteit en perfecte kleur. ...

Waar motoren worden geboren

Bezoek de Volvo-motorenfabriek in het Zweedse Skövde, waar alle motoren van Volvo Trucks worden gebouwd, en maak kennis met de technici achter de Euro 6-technologie....

Artikelen filteren

5 true 5