Trucks

Hoe Schenk Tanktransport zijn winst maximaliseert

Het inzetten van lichtgewicht Volvo-trucks legt het Nederlandse bedrijf Schenk Tanktransport geen windeieren. Zelfs bij de toenemende concurrentie op de markt.
Dankzij de nieuwe lichtgewicht Volvo's FH en Volvo's FM was Schenk Tanktransport in staat het laadvermogen aanzienlijk te verhogen.

De broers Harry en Arjan Schenk zijn de derde generatie van een succesvol Nederlands transportbedrijf. In hun sector hangt de winstgevendheid af van het maximaal kunnen inzetten van de capaciteit van de tankwagens. Daarom zijn de nieuwe lichtgewicht Volvo FH en Volvo FM erg belangrijk voor hun bedrijf. Zonder dat veiligheid en comfort daaronder lijden, hebben de trucks nu een groter laadvermogen dankzij het lagere gewicht. Sinds 2014 zijn een aantal belangrijke specificaties mogelijk voor het basisvoertuig, wat resulteert in een aanzienlijk lager brutogewicht. “Onze ideale truck is een Volvo FH 4x2 T, die net iets minder dan zeven ton weegt”, zegt Harry Schenk. “Dit is de ‘magische’ limiet: het gewicht van onbeladen voertuigen die zowel regionale als internationale transporten aankunnen. Dat is een cruciale combinatie voor ons.”

Bij het optimaliseren van het laadvermogen is het doorrekenen van alle mogelijkheden van groot belang. “Als één tanker op jaarbasis wordt gebruikt voor het transporteren van circa 1.400 ladingen, komt een toename van 50 kg in het laadvermogen per jaar neer op circa 70 ton vracht. Op 100 trucks is dat 7.000 ton en als we dit over vijf jaar bekijken, gaat het om 35.000 ton. Dat is de kracht van het getal. De potentiële toename van het laadvermogen is enorm.”

Het bedrijf Schenk is in 1925 door de grootvader van de broers opgericht. Vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw kwamen er steeds meer connecties met oliebedrijven en transporteert Schenk voornamelijk vloeistoffen en gas. De lange lijst met klanten omvat nu multinationals als Shell, BP, Air Products en Linde. Het hoofdkantoor in Papendrecht heeft een ideale ligging aan de snelweg ten oosten van Rotterdam. Vanuit het uitgestrekte havengebied van de stad zijn Duitsland en andere grote Europese markten goed bereikbaar. “Onze transporten zijn vooral afkomstig uit opslagdepots, fabrieken en raffinaderijen”, zegt Arjan Schenk. “Deze bevinden zich gewoonlijk rond grote zeehavens als Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Hamburg. De producten worden vervoerd naar diverse klanten met name in de Benelux en Duitsland, maar ook naar bijna alle andere Europese landen.”

De relatie tussen Schenk en Volvo Trucks dateert al van 1947. Volgens Arjan is vooral de mogelijkheid om de Volvo-trucks aan te passen aan de zeer specifieke opdrachten van Schenk aantrekkelijk is. “Volvo Trucks is altijd flexibel en denkt met ons mee. Zo kunnen wij voertuigen soms een tweede leven geven binnen ons bedrijf, terwijl de uitgebreide specificatiemogelijkheden ons in staat stellen om de Volvo-voertuigen voor bijna elk type transport in te zetten.”

Schenk heeft momenteel meer dan 500 Volvo-trucks in gebruik en moet daarom kunnen vertrouwen op een goede partnerrelatie. Het maximaliseren van de inzetbaarheid is cruciaal, erkent Arjan. “Onze berekeningen zijn gebaseerd op een maximum aantal inzetbare uren per jaar en wij zorgen dat we voldoende chauffeurs hebben om deze uren in te vullen. Volvo Trucks begrijpt wat belangrijk is voor ons en probeert daar op allerlei manieren aan bij te dragen. Veiligheid, tco (total cost of ownership), leeggewicht, uitstraling en chauffeurscomfort zijn de belangrijkste criteria wanneer we investeren in trucks. Daarom vormen de lichtgewicht voertuigen een goede investering.”

 

Er lijkt geen einde te komen aan de haven van Rotterdam. De haven is met afstand de grootste van Europa en strekt zich kilometer na kilometer ten westen van de stad uit. Langs containeropslagplaatsen, schoorstenen, leidingen en gashouders tot aan de Maasvlakte, een gebied dat is drooggelegd en waar de haven zich de afgelopen jaren nog verder heeft kunnen uitbreiden. Het is een koude, natte dag in januari als Peter Verkooijen, chauffeur bij Schenk, bij de terminal arriveert om een lading op te halen met LNG (Liquefied Natural Gas). “Deze trailer is bestemd voor Oostenrijk”, vertelt hij. Peter Verkooijen heeft dertig jaar ervaring als chauffeur en reed ongeveer een jaar geleden voor het eerst met een lichtgewicht Volvo-truck van Schenk. “Het eerste wat ik opmerkte was de duidelijke vering in de truck en je voelt het verschil in gewicht. Wat ik het prettigste vind aan de lichtgewicht cabines is dat er geen concessies zijn gedaan aan de ruimte. Als je zo lang bent als ik, is het belangrijk om zoveel mogelijk beenruimte te hebben. De stoel is erg comfortabel en de functionaliteit is precies wat je verwacht van een Volvo-truck.”

De uitgebreide specificatiemogelijkheden stellen ons in staat de Volvo-trucks voor bijna elk type transport in te zetten.

Bij terugkomst op het hoofdkantoor zijn de broers Schenk bezig met de voorbereidingen voor ritten naar diverse klanten in België en Duitsland. Uit de gesprekken komt naar voren dat ze het enorm belangrijk vinden om niet alleen te voldoen aan de wensen van de klanten, maar ook om de beste chauffeurs in de branche aan te trekken. Om dit te realiseren organiseren ze al een aantal jaren interne trainingen. “Het succes van ons bedrijf is gebaseerd op goede chauffeurs en medewerkers”, zegt Harry. “We proberen deze uitdaging het hoofd te bieden met goede basisvoorwaarden maar ook door de beste trucks beschikbaar te stellen. Dat is een manier om mensen te vinden en vast te houden. Chauffeurs brengen immers heel veel tijd door in hun trucks en professionals willen werken met de beste hulpmiddelen.”

Het vervoeren van vloeistoffen en gassen is een complexe branche. Behalve de sterk uiteenlopende eisen aan temperatuur en omgeving moet bij het laden, lossen en transporteren een extreme zorgvuldigheid worden betracht. De lichtgewicht Volvo-trucks zijn gebouwd en getest om te voldoen aan de hoogste normen. De uiterst betrouwbare trucks zijn geschikt voor de meest risicovolle ladingen. “Onze klanten vragen altijd om topprestaties als het veiligheid gaat. Daar staat of valt ons bedrijf mee”, zegt Arjan Schenk.

Omdat we de trucks zo vaak inzetten, soms wel 7.500 uur per jaar, is een laag niet-beladen gewicht heel belangrijk.

Het vervoeren van vloeistoffen en gassen is een complexe branche. Behalve de sterk uiteenlopende eisen aan temperatuur en omgeving moet bij het laden, lossen en transporteren een extreme zorgvuldigheid worden betracht. De lichtgewicht Volvo-trucks zijn gebouwd en getest om te voldoen aan de hoogste normen. De uiterst betrouwbare trucks zijn geschikt voor de meest risicovolle ladingen.  “Onze klanten vragen altijd om topprestaties als het veiligheid gaat. Daar staat of valt ons bedrijf mee”, zegt Arjan Schenk.

Met het oog op de toekomst breidt Schenk het wagenpark met lichtgewicht trucks voortdurend uit. “Voor een efficiënt gebruik van onze trucks is het cruciaal dat ze betrouwbaar zijn”, voegt Harry Schenk toe. “Als we ze zo vaak inzetten, soms wel 7.500 uur per jaar, is een laag niet-beladen gewicht heel belangrijk. Met dit intensieve gebruik telt ten slotte elke kilo lading. We vormen een specifieke transportafdeling voor onze klanten en zijn ons bewust van onze unieke eigenschappen. Met oog voor details en het grote geheel. We zijn trots op onze medewerkers en onze klanten.”

Lichtgewicht specificaties voor Volvo FH-trucks van Schenk onder de 7 ton

De grootste reeks truckspecificaties op de markt

Vanaf 2014 is er een groot aantal verbeteringen doorgevoerd om gewicht te besparen op Volvo-trucks, waaronder materiaal, motoren, assen en chassis. Bij sommige toepassingen resulteerde dit in gewichtsbesparingen van 500-600 kg vergeleken met een traditionele configuratie.
Volvo Trucks heeft nu de lichtste truck zonder concessies te doen aan veiligheid, prestaties of kwaliteit. Ongeacht de opdracht kunt u dus kiezen voor de juiste configuratie om het laadvermogen te verbeteren.

Over Schenk Tanktransport

Geschiedenis: Schenk begon als een familiebedrijf in 1925. Tegenwoordig wordt het bedrijf geleid door de 3e generatie, de broers Harry en Arjan Schenk.
Services: Schenk is gespecialiseerd in het vervoeren van vloeistoffen en gas, waaronder brandstof (40%).
Opgericht in: 1925.
Eigenaren: Harry Schenk, Arjan Schenk.
Aantal werknemers: 1.400.
Wagenpark: Circa 700 trucks (waarvan circa 70% Volvo).
Chauffeurs: 1.200.
Belangrijkste lading: Vloeistoffen waaronder brandstof en gas.
Extra laadvermogen: 278 kg.
Werkgebied: BeNeLux, Duitsland en andere landen in Europa.
Belangrijkste klanten: Shell, BP, Air Products en Linde.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release