Trucks

Hollander Barendrecht over de Volvo FM: “De Volvo FM is een prima truck met een lage instap en uitstekend comfort”

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Als een van de eerste bedrijven in Nederland reed Hollander Barendrecht in 2013 met de toen nieuwe Volvo FM. En dat doet de logistieke serviceprovider van verse en semiverse producten voor de retail nog steeds naar volle tevredenheid. Wat maakt de Volvo FM zo'n goede bedrijfspartner voor Hollander? Wagenparkbeheerder Ad van Rij doet zijn verhaal.
Hollander Barendrecht over de Volvo FM: “De Volvo FM is een prima truck met een lage instap en uitstekend comfort”

Logistieke serviceprovider

Hollander Barendrecht heeft dagelijks zo’n 340 leveringen aan PLUS-supermarkten verspreid over heel Nederland. “Wij leveren in principe alle levensmiddelen die in de koeling liggen. Tijdnauwkeurig werken, is daarbij essentieel. Bij iedere PLUS-winkel komen we iedere dag op een vast tijdstip en bij sommige locaties zelfs twee keer per dag. Daarnaast transporteren we aan derden en brengen we producten van leveranciers naar ons distributiecentrum in Barendrecht”, verklaart Wagenparkbeheerder Ad van Rij van Hollander Barendrecht.

De logistieke serviceprovider van verse en semiverse producten voor de retail is een dochteronderneming van The Greenery. Als een van de eerste bedrijven in Nederland reed Hollander Barendrecht in 2013 met de toen nieuwe Volvo FM. En dat doet het bedrijf nog steeds naar volle tevredenheid. In 2019 werden opnieuw dertien Volvo FM 420 4x2-trekkers geleverd.

Waardering van chauffeurs

“De instap van de Volvo FM is gewoon laag. Dat wordt door onze chauffeurs gewaardeerd. Het scheelt zo twintig centimeter klimmen ten opzichte van een Volvo FH of andere truckmerken. Bovendien hebben onze chauffeurs meer het idee tussen het verkeer in de stad te zitten en niet meer erboven. Dit is in druk stadsverkeer toch behoorlijk wat veiliger. Op het gebied van veiligheid doen wij sowieso ons uiterste best, onder andere met camera’s zodat onze chauffeurs de omgeving goed in de gaten kunnen houden. Onze chauffeurs zitten dag en nacht op de weg en wij hebben de verantwoordelijkheid om hen zo veilig mogelijk de weg op te laten gaan. Met veiligheidsfuncties zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie en Lane Keeping Support is dat in goede handen.”

“Persoonlijk vind ik de uitstraling van de Volvo FM goed passen bij ons werk. Het hoeft allemaal niet zo groot en indrukwekkend in het binnenlands transport. De truck is qua pk’s (420 pk, red.) sterk genoeg voor het werk dat wij er mee doen. Het comfort is ook in deze trucks uitstekend. Wij hebben de uitvoering met Globetrotter-cabine en iedere truck heeft een koelkast aan boord.”

De lage instap van de Volvo FM wordt door onze chauffeurs gewaardeerd.

Hollander Barendrecht heeft 38 eigen voertuigen. “Voor de uitvoering van ons werk hebben we vooral tijdens de pieken veel meer voertuigen nodig. Vijf voertuigen huren we zelf voor de lange termijn. Daarnaast rijden er nog zo’n dertig charters. Het gaat gemiddeld om 1,1 miljoen colli per week. De grootste drukte speelt zich af in de dagen die vooraf gaan aan Pasen, Pinksteren en Kerst. Dan rijden we dagelijks met negentig voertuigen om 1,3 miljoen colli bij onze klanten te brengen. Maar ook nu in deze Corona-tijd zitten we op piek-niveau.”

Reparatie- en onderhoudscontract

“We hebben voor alle voertuigen een Volvo Gold contract: een reparatie- en onderhoudscontract dat maximale beschikbaarheid garandeert. In de uitvoering ervaren wij dealer Volvo Group Truck Center als een deskundige en kwalitatief hoogwaardige partner met een menselijk gezicht. Als het nodig is, komen ze de trucks hier ophalen om werkzaamheden uit te voeren.”

CO2- en brandstofbesparing

Hollander Barendrecht spant zich in om de CO2-uitstoot te laten dalen. “We willen onze trucks zo duurzaam mogelijk laten rijden. In 2011 zijn wij begonnen met een plan om de CO2-uitstoot terug te dringen. Tot en met 2018 hebben wij een CO2-reductie van 52% gerealiseerd, mede dankzij de inzet van trucks met Euro 6-motoren, efficiëntere routebepaling, verhoging van de beladingsgraad, zuinig brandstofverbruik en zuinige rijstijl.”

De Volvo’s FM zijn onder meer uitgerust met het Airflow-pakket. Door dakspoilers, zijfenders en chassisskirts wordt de wind beter afgevoerd langs de cabine en trailer, waardoor zuiniger kan worden gereden. Dynafleet Fuel & Environment, wat inzicht geeft in prestaties van trucks en verbruikscijfers, en de chauffeurstraining Zuinig Rijden moeten bijdragen aan verdere reductie.

Wij ervaren Volvo Group Truck Center als een deskundige en kwalitatief hoogwaardige partner. Als het nodig is, halen ze de trucks hier op om werkzaamheden uit te voeren.

“Onze oorsprong ligt in de groothandel van AGF (aardappelen, groenten en fruit, red.), maar de logistieke activiteiten zijn nu onze core business. Op de begane grond van ons distributiecentrum in Barendrecht beschikken we over 51 laadstations voor cross docking en belading. De bovenverdieping is bestemd voor opslag en order picking. In het hele gebouw houden wij de temperatuur constant op 3⁰ C. Het gaat onder andere om vlees, vis, groenten, banket en zuivel. Dat moet allemaal precies op tijd bij de klant arriveren. Bij dat gevecht zijn we blij met de Volvo’s FM aan onze zijde.”