Trucks

I-Shift Dual Clutch: efficiënt rijden en ongeëvenaard rijcomfort

| Leestijd: 7 min | Leestijd: 7 min
Volvo Trucks I-Shift Dual Clutch is de eerste automatisch schakelende versnellingsbak voor zware voertuigen met een dubbele koppeling. Het systeem zorgt voor soepel schakelen, zonder verlies aan vermogen. Alles bij elkaar levert het een fantastische en ongeëvenaarde rijervaring op met constantere snelheden.
I-Shift Dual Clutch: efficiënt rijden en ongeëvenaard rijcomfort

Met een volgeladen truck op steile hellingen, over ijs en hobbelige wegen waarvan de bodem net gaat ontdooien, dat zijn de dagelijkse rijomstandigheden voor Lars Lindgren. Elke week vervoert hij goederen tussen Luleå in het noorden van Zweden en diverse bestemmingen in Noorwegen. Lars Lindgren was een van de chauffeurs die de I-Shift Dual Clutch hebben getest voordat die in 2014 op de markt kwam. “De eerste keer dat ik in een truck reed met Dual Clutch was ik behoorlijk onder de indruk. Onder het rijden merk je niet eens dat de truck schakelt”, zegt hij en hij kijkt uit over het Noorse landschap.

De Zweedse chauffeur Lars Lindgren vervoert goederen tussen het noorden van Zweden en diverse bestemmingen in Noorwegen met zijn Volvo FH die is voorzien van I-Shift Dual Clutch.

Dubbele koppeling en geen vermogenverlies

De I-Shift Dual Clutch bestaat in feite uit twee versnellingsbakken die parallel zijn gecombineerd, elk met een afzonderlijke koppeling. “Eenvoudig gezegd zorgt de ene versnellingsbak voor de even versnellingen, terwijl de andere bak de oneven versnellingen voor zijn rekening neemt. Wanneer een versnelling actief is op de ene versnellingsbak, wordt de volgende al voorbereid op de andere versnellingsbak. Wanneer de truck schakelt, gaat er geen snelheid verloren tijdens het daadwerkelijk wisselen van versnelling”, aldus Astrid Drewsen, Product Manager Driveline bij Volvo Trucks.

Aangezien er geen verlies van vermogen is, verloopt het rijden zowel efficiënter als gemakkelijker, vooral als er vaak moet worden geschakeld. “Op steile hellingen, bochtige wegen en trajecten waar je gemakkelijk vast komt te zitten, is de I-Shift Dual Clutch die is ontwikkeld voor het langeafstandstransport, helemaal geweldig. Wanneer je bijvoorbeeld volledig beladen in de bossen rijdt, wil je niet riskeren dat de truck vast komt te zitten wanneer je van versnelling wisselt. Met de I-Shift Dual Clutch rijdt de truck gewoon weg en verloopt het schakelen probleemloos”, voegt Astrid Drewsen eraan toe. De I-Shift Dual Clutch schakelt wanneer dat nodig is en zonder verlies aan vermogen. 

Op steile hellingen, bochtige wegen en trajecten waar je gemakkelijk vast komt te zitten, is deze nieuwe versnellingsbak helemaal geweldig.

Geweldige rijeigenschappen en verbeterd chauffeurscomfort

Wanneer het gunstiger is dat de versnellingsbak een paar versnellingen overslaat, schakelt de versnellingsbak zoals een standaard I-Shift. De I-Shift Dual Clutch kan bij elke versnelling schakelen zonder onderbreking in het koppel, behalve als naar een andere range wordt overgeschakeld, zoals tussen de 6e en 7e versnelling. Naast de rijeigenschappen is ook het chauffeurscomfort verbeterd. De omgeving in de cabine wordt ervaren als stiller en het soepele rijgedrag zorgt dat de chauffeur minder vermoeid raakt. “Bovendien is het naadloos schakelen ook gunstiger voor het voertuig en de lading. Ongelijkmatig rijden, resulteert in slijtage, niet alleen bij de chauffeur en de aandrijflijn, maar van het gehele voertuig. Bij tankwagens met vloeistof is het belangrijk dat de lading zo min mogelijk heen en weer schudt”, zegt Astrid Drewsen.

 

Eerste tests in de jaren negentig

De technologie die wordt toegepast bij een versnellingsbak met dubbele koppeling is niets nieuws. Deze wordt vooral bij sportwagens al langer gebruikt. Volvo Trucks overwoog de versnellingsbak met dubbele koppeling eigenlijk al 25 jaar geleden. “In de jaren '90 hebben we een versnellingsbak met dubbele koppeling getest, maar dat was slechts een prototype met een hele reeks toevoegingen die in de praktijk en in serieproductie niet haalbaar zouden zijn”, verklaart Björn Lyngsö van Volvo Trucks. Het grootste probleem van het aanpassen van de dubbele koppeling voor trucks is dat er met trucks onder verschillende omstandigheden wordt gereden en in diverse omgevingen, uiteenlopend van smalle, bochtige bospaden tot snelwegen. De versnellingsbak moet goed werken, zowel wanneer de truck leeg is als geheel beladen. De koppeling moet bestand zijn tegen extreme hitte en koude en duizenden kilometers kunnen draaien zonder dat dit problemen oplevert. Dus een groot deel van het werk aan de I-Shift Dual Clutch betrof het testen en optimaliseren van de hardware en software totdat de technici er zeker van waren dat de versnellingsbak in elke situatie en onder alle omstandigheden zou functioneren, 365 dagen per jaar. 

Een vroege schets van Volvo Trucks die de principes achter het systeem met de dubbele koppeling laat zien.

2007, de introductie van Volvo I-Shift Dual Clutch

In 2007 zette Volvo Trucks de eerste stappen op weg naar de I-Shift Dual Clutch. Het feit dat de I-Shift sinds 2002 toonaangevend was onder automatisch schakelende versnellingsbakken voor zware trucks, was een bepalende factor bij het ontwikkelen van de I-Shift Dual Clutch. “De ontwikkelteams achter de software en de hardware voor de I-Shift Dual Clutch bestonden uit de personen die ook werkten aan de ontwikkeling van de I-Shift. Zonder de kennis en ervaring die we hebben opgedaan bij het ontwikkelen van de I-Shift, hadden we nooit de I-Shift Dual Clutch kunnen ontwikkelen”, verklaart Björn Lyngsö.

Van buitenaf ziet de I-Shift Dual Clutch eruit als een standaard I-Shift. Het enige verschil is dat het voorste gedeelte van de versnellingsbak 12 centimeter langer is. De achterzijde van de versnellingsbak is bijna identiek aan de achterkant van de I-Shift en de PTO's zijn hetzelfde. Binnen in de I-Shift Dual Clutch (nieuwe versnellingsbak) zijn ongeveer 100 van de ruim 300 onderdelen anders dan bij de I-Shift.

Met I-Shift Dual Clutch houdt de truck een gelijkmatige snelheid aan en hebben de banden een constante grip op het wegdek. Het rijden onder winterse omstandigheden voelt veiliger als je weet dat de banden geen tractie verliezen.

De binnenkant van de I-Shift Dual Clutch kan worden vergeleken met een ingewikkelde legpuzzel, waarbij elke millimeter wordt benut en elk onderdeel is geoptimaliseerd om zo min mogelijk ruimte in te nemen. “Het is fantastisch dat we erin zijn geslaagd om alle functies in slechts 12 centimeter te stoppen. Dit vereiste heel wat vindingrijkheid”, zegt Björn Lyngsö.

Testrijder Lars Lindgren zit in het noorden van Noorwegen rustig en veilig achter het stuur, terwijl zijn Volvo FH met een vermogen van 540 pk aan de beklimming begint van een van de steilste hellingen in de omgeving. Sommige heuvels hebben een hellingspercentage van 10 procent, een ware uitdaging voor een volledig geladen 48-tons truck. 

Volgens Lars Lindgren rijdt de truck met I-Shift Dual Clutch stabieler en sneller, zelfs op wegen waar de rijomstandigheden een uitdaging zijn.

“Met I-Shift Dual Clutch houdt de truck een gelijkmatige snelheid aan en hebben de banden een constante grip op het wegdek. Het rijden onder winterse omstandigheden voelt veiliger als je weet dat de banden geen tractie verliezen”, zegt Lars Lindgren.

"Met de I-Shift Dual Clutch rijdt de truck soepeler, zowel op buitenwegen als in de stad. Ik ben al truckchauffeur sinds 1979 en ik heb vaak last van mijn schouders en nek. Sinds ik ben gaan rijden met I-Shift Dual Clutch heb ik daar geen last meer van. Dat is fantastisch”, zegt hij. Omdat er tijdens het schakelen geen vermogen verloren gaat, behoudt de truck een stabielere en hogere snelheid, zelfs op wegen met uitdagende rijomstandigheden. I-Shift Dual Clutch verbetert ook het rijden op afdalingen, omdat de werking van de motorrem niet wordt onderbroken tijdens het schakelen. “Ik kan 10 minuten besparen op een dienst van vierenhalf uur. Dat is heel wat als je het bij elkaar optelt over een hele werkweek.”

 

Zo werkt het: I-Shift Dual Clutch

Het naadloze schakelen met de I-Shift Dual Clutch wordt mogelijk gemaakt door de twee koppelingen van de versnellingsbak en de prise-assen. Lees meer over de I-Shift Dual Clutch in deze aflevering van ‘One Minute’ – de miniserie behandelt interessante onderwerpen voor truckliefhebbers, steeds in één minuut.