De grote zonnebloemen op de zijkant van de gloednieuwe truck zijn niet te missen. Ze symboliseren het groene karakter van de truck niet voor niets. Met de Volvo FL Electric verwacht Oegema maar liefst 38 ton CO2 op jaarbasis te kunnen besparen. De truck wordt sinds half december 2020 ingezet voor de business-to-consumers distributieactiviteiten van een grote Zweedse meubelfabrikant. “Vooraf vreesden we dat het werken met een truck met deze nieuwe techniek ook zou betekenen dat we tegen kinderziektes aan zouden lopen. Maar onze eerste ervaringen met de elektrische vrachtwagen zijn zeer goed. Hij doet wat hij moet doen: de truck laat ons niet in de steek en geeft geen rare storingen. We zijn erg onder de indruk!”, aldus Jacobs.
Van collega-distributeurs wist Jacobs dat het de nodige voeten in de aarde kan hebben om een dieseltruck te kopen om die vervolgens om te bouwen tot een elektrische truck. “Daarom zijn wij zo enthousiast over het feit dat Volvo deze FL Electric met volledige garantie af fabriek levert. Wij hebben als bedrijf een heel duurzame insteek en willen mee in deze nieuwe ontwikkeling. Maar tegelijkertijd zijn we een transportbedrijf, dat zijn geld moet verdienen met rijden. Stilstand kost geld. We kunnen het ons niet permitteren dat er continu problemen zouden zijn met een wagen. Dus we zijn heel blij dat deze FL Electric ons niet laat staan en echt storingsvrij is.”
De actieradius van de nieuwe truck valt het Oegema-team goed mee. “We zijn begonnen met een actieradius van 180 km en mogen inmiddels de accu’s wat verder leegtrekken waardoor we zo’n 230-240 km halen. Dat is voor ons acceptabel voor de eerste paar trucks. Uiteindelijk zullen we naar een actieradius van rond de 300 km moeten komen. Maar om het concept te testen en onze opdrachtgever te laten zien dat het kan, is dit een mooie eerste stap.”
De accu’s worden ’s nachts geladen op het eigen terrein van Oegema Transport. Op deze locatie in Dedemsvaart liggen vierduizend zonnepanelen op het dak. “Het is nog niet mogelijk om met zonnestroom de truck op te laden, omdat we juist ’s nachts opladen. We doen dat momenteel met een snel-lader van MoKobouw van 75 kWh waardoor de accu in vier uur weer helemaal vol is. De volgende fase voor ons zou zijn om de opgewekte stroom door de zonnepanelen niet terug te leveren aan het net, maar te kunnen gebruiken voor het laden in de nacht.”
Hij doet wat hij moet doen, laat ons niet in de steek en geeft geen rare storingen. We zijn erg onder de indruk!
Het inplannen van de truck is voor de planners van Oegema Transport niet veel ‘anders dan anders’, stelt Jacobs. “De elektrische truck wordt als eerste ingepland, we willen goede omzet halen op deze auto en zoveel mogelijk ervaring opdoen met het rijden ermee. Ondanks dat de actieradius lager is dan met de diesels, hoor ik de planners niet klagen. Het enige wat we doen is een vast team op de auto zetten van één vaste chauffeur en twee reserve-rijders.”
Jacobs benadrukt wel dat Oegema kan rekenen op waardevolle ondersteuning vanuit Volvo. “Zo heeft Volvo de routes die wij voor onze klant rijden van tevoren doorgerekend, om te kijken of het haalbaar zou zijn met het oog op de actieradius. Ook ondersteunt Volvo ons vakkundig bij het onderhoud, gezien we dat - in tegenstelling tot bij onze dieseltrucks - niet zelf kunnen verzorgen.”
Drie Oegema-chauffeurs volgden speciaal voor de nieuwe aankoop een training bij Volvo om zo optimaal mogelijk te leren rijden met de elektrisch truck. Zij zijn erg tevreden over het rijgemak, vertelt Jacobs. “Onze chauffeurs ervaren dat deze FL Electric veel rustiger rijdt dan een diesel dankzij het ontbreken van lawaai en trillingen. Het optrekken gaat ook veel vloeiender, omdat de elektromotor blijft optrekken. Ook het afremmen, waarbij elektriciteit wordt opgewekt, is comfortabeler. Over het algemeen wordt elektrisch rijden nu nog niet als ‘stoer’ gezien in de chauffeurswereld. Maar tegelijkertijd merken de drie chauffeurs die ermee rijden, dat hun collega’s wel heel geïnteresseerd en nieuwsgierig zijn: iedereen zou het wel willen proberen.”
Oegema Transport rijdt voor de grote meubelgigant door woonwijken in Zwolle en Meppel. “We hebben deze truck samen met de opdrachtgever gekocht om ervaring op te doen. Onze klant heeft een hoge duurzaamheidsambitie. Samen praten we over verdere uitbreiding van de elektrische vloot. De klant komt ons nu ook tegemoet door het tarief voor elektrisch bezorgen gunstiger te maken dan voor bezorging met een diesel.”
Steeds meer klanten stellen vragen over de mogelijkheden van duurzaam rijden. Als bedrijf laten we met de inzet van de Volvo FL Electric zien dat we hier niet alleen over nadenken, maar al concreet actie op ondernemen.
Volgens Jacobs heeft de consument het niet altijd door dat er een elektrische truck door de straat rijdt. “Toch komen er elke week wel een paar mensen naar de chauffeur die het wél opvalt dat de vrachtwagen geen lawaai maakt. Zeker in een woonwijk is dat een groot voordeel.” Met de elektrische truck mag Oegema Transport op sommige locaties komen waar diesels inmiddels worden geweerd. “Wij rijden er echter regionaal, in het noordoosten mee, waar dit niet het geval is. Maar als er in Zwolle, Assen, Groningen, Leeuwarden of Enschede locaties komen waar je niet meer mag komen met de diesel, biedt deze elektrische truck wel uitkomst.”
Met de overstap van diesel naar elektrisch rijden bespaart Oegema Transport zo’n 38 ton CO2 per jaar. “Dat is een grote winst, die wat ons betreft zwaarder weegt dan als je puur op papier de kosten en baten vergelijkt. Want de investering is fors, ondanks de hoge subsidie die het makkelijker maakt en de bereidwilligheid van onze klant om mee te investeren.” De grootste winst, naast het milieuaspect, zit volgens Jacobs vooral in kennisontwikkeling. “We leren veel en snel over wat er allemaal bij komt kijken als je elektrisch wil gaan rijden in de distributiesector. Multifuel tankstation Green Planet in Pesse is de partij met wie wij dit project hebben opgestart. De eigenaar begeleidt ons fantastisch, bijvoorbeeld ook bij het subsidietraject, en Green Planet fungeert als een kennisbank. De doelstelling die de overheid ons oplegt om in 2030 van de diesel af te zijn en bij voorkeur in 2025 al niet meer in de binnensteden te komen met dieseltrucks, komt steeds sneller dichterbij. Wij doen daarom juist nu al belangrijke kennis en ervaring op.”
De ervaringen zijn zo positief, dat Oegema Transport overweegt om nog vijf elektrische trucks van Volvo aan te schaffen. “Maar dan wel van de tweede generatie, die een actieradius van 310 km hebben. We ontdekken nu dat de kans heel groot is dat we fijnmazige distributie door heel Nederland met elektrische bakwagens kunnen verzorgen. We zien dat steeds meer klanten van ons vragen beginnen te stellen over de mogelijkheden van duurzaam rijden. Als bedrijf laten we met de inzet van de Volvo FL Electric zien dat we hier niet alleen over nadenken, maar al concreet actie op ondernemen.”
Onze chauffeurs ervaren dat deze FL Electric veel rustiger rijdt dan een diesel dankzij het ontbreken van lawaai en trillingen. Het optrekken gaat ook veel vloeiender, omdat de elektromotor blijft optrekken. Ook het afremmen, waarbij elektriciteit wordt opgewekt, is comfortabeler.