Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Waarom is een elektrische truck geschikt voor de binnenstad?

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Er komen steeds meer zware elektrische voertuigen op de markt. Trucks die kunnen worden ingezet in het bouwtransport of het zwaardere distributiewerk. Op dit moment zijn deze elektrische trucks met name geschikt voor het rijden in binnensteden waar korte afstanden worden overbrugd. Wat maakt een elektrische truck nu zo geschikt voor die binnenstad?
Waarom is een elektrische truck geschikt voor de binnenstad?

Er zijn verschillende redenen waarom een elektrische truck geschikt is voor het rijden in de binnenstad. Wij hebben ze voor u op een rij gezet.

1. Actieradius is in stadsdistributie geen belemmering

Hoeveel accu’s een elektrische truck nodig heeft, hangt af van het type transport waarvoor hij wordt ingezet. Rijdt hij langere afstanden, dan heeft hij een grotere actieradius en dus meer accu’s nodig. Trucks in de stedelijke distributie leggen zelden afstanden van meer dan 200 km per dag af. Gebruikelijker is een afstand van 100 à 150 kilometer. Meer accucapaciteit en dus een grotere actieradius is daar vaak niet nodig.
 

2. Meer lading met minder voertuigen

Een elektrische truck wordt aangedreven door een elektromotor die elektriciteit haalt uit een accu waarin de stroom is opgeslagen. Dus hoe meer accu’s, hoe meer elektriciteit en hoe verder een truck kan rijden. Maar zoals hierboven al aangegeven, is een grotere actieradius in de stadsdistributie eigenlijk geen must. Zware accu’s gaan daar alleen maar ten koste van het laadvermogen. En een groot laadvermogen is juist een van de pluspunten van een truck ten opzichte van een kleinere bestelwagen. Om dezelfde lading te kunnen vervoeren met een bestelwagen als met een truck zijn namelijk minstens vijf bestelauto’s nodig. Al die voertuigen zouden een onnodige druk op de weginfrastructuur geven en de verkeersveiligheid omlaag brengen. Bovendien zijn er voor veel bestelwagens veel chauffeurs nodig. En dan hebben we het nog niet gehad over de productie van al die wagens. Kortom, hoe meer lading er wordt vervoerd met hoe minder voertuigen hoe beter.

3. Remenergie regeneren

Een truck in de binnenstedelijke distributie remt over het algemeen vaak: voor stoplichten, voor kruisingen. Door te remmen, regenereert een elektrische truck energie. Deze energie wordt weer opgeslagen in de accu. Dit maakt een elektrische truck geschikt voor veel stop-en-go-verkeer.
 

4. Emissiezones in steden

Binnensteden willen de uitstoot van NOX en roet in hun straten verminderen. Diesel is daar niet ideaal omdat de motoren door de korte afstanden en het vele starten en stoppen niet goed op temperatuur komen. Bovendien stellen steeds meer steden zogenaamde zero-emissiezones in: trucks en bestelwagens die niet voldoen aan de uitstootnormen komen dan de stad niet meer in. En dan is er nog de CO2-uitstoot. Dit is naast een globaal probleem ook een agendapunt voor veel binnensteden. Door elektrisch te rijden, stoot je geen CO2 uit. Dus elektrisch rijden op duurzaam opgewekte stroom is uitermate geschikt om de CO2-uitstoot te beperken.

Kleine straatjes, korte routes, iedere keer start-stop. Daarvoor is een elektrische auto optimaal.

Waar zet Renewi haar elektrische truck in? En waarom daar?

Renewi nam in november 2020 als eerste bedrijf in Nederland een in serie-geproduceerde zware elektrische truck in gebruik. Managing Director Meinderdjan Botman vertelt waar zij de truck inzetten en waarom de Volvo FE Electric zo geschikt is voor dat type transport.

“Deze eerste elektrische truck wordt ingezet voor afvalinzameling in Amsterdam. Allemaal kleine straatjes, korte routes, iedere keer start-stop. Daarvoor is een elektrische auto optimaal. Je hebt niet weer de uitstoot van extra CO2 bij iedere start. Het is iedere keer rustig doorrijden naar het volgende adres. En die binnenstad is gevaarlijk. Met heel veel mensen die daar rondlopen, ook veel toeristen. Het moet veilig zijn. Daarom hebben wij bewust gekozen voor een auto met een lage cabine-opbouw. Waardoor je heel makkelijk in en uit kunt stappen. Ik heb het zelf gedaan. Als je iedere dag in een hoge cabine moet instappen, dat is behoorlijk vermoeiend. We hebben ook gekeken naar het ergonomische aspect. Dus aan de ene kant is er het comfort dat je moet krijgen uit elektrisch en de korte stopjes en ieder keer weer optrekken en afremmen. En aan de andere kant het gemak voor de chauffeur om makkelijk in- en uit te stappen. En dat natuurlijk in een emissieloze omgeving.”

Anderen bekeken ook

Press Release