Het doel van de recordpoging is alle mogelijkheden van de I-Shift met kruipversnellingen te laten zien. I-Shift met kruipvernsellingen biedt een wegrijkoppel dat ongeëvenaard is voor in serie geproduceerde trucks. Met de kruipoverbrengingen kan de truck zeer zware ladingen trekken en ook op zwaar terrein wegrijden en dat met een snelheid van slechts 0,5 km/u. Voor uitzonderlijk zware ladingen worden normaal gesproken speciaal opgebouwde trucks gebruikt, maar voor deze enorme krachttoer maken we gebruik van een Volvo FH16 die vrijwel rechtstreeks uit de fabriek komt.
Een combinatiegewicht van ruim 700 ton voor een reguliere productietruck grenst echt aan het ongelooflijke!
In de YoutTube-film 'Volvo Trucks vs 750 tonnes' testen Magnus Samuelsson, voorheen sterkste man van de wereld en truckjournalist Brian Weatherley de I-Shift met kruipversnellingen. “Dat Volvo Trucks een automatisch schakelende versnellingsbak heeft ontwikkeld die 325 ton combinatiegewicht kan trekken, is indrukwekkend”, aldus Brian Weatherley op de locatie in de haven van Göteborg. “Maar een combinatiegewicht van ruim 700 ton voor een reguliere productietruck grenst echt aan het ongelooflijke. In mijn 30 jaar als truckjournalist heb ik nog nooit zoiets gezien.”
Op een winterse dag begin 2016 plaatst een reachstacker in de haven van Göteborg de laatste zeecontainer op een roadtrain met een lengte van ruim 300 meter. De 40 containers zijn geladen met reserveonderdelen van Volvo, die moeten worden vervoerd naar verschillende bestemmingen over de hele wereld. Maar nu worden ze gebruikt bij een poging een wereldrecord te behalen: een Volvo FH16 750 gaat een poging doen de lading van 750 ton te trekken. We hopen dat dit lukt met de I-Shift en kruipversnellingen. De truck kan vanuit stilstand wegrijden met 325 ton, maar lukt het met 750 ton? “Ik heb het nagerekend. Het moet ... het moet mogelijk zijn”, zegt Niklas Öberg, een van de ingenieurs betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe versnellingsbak.
Magnus Samuelsson, ooit houder van de titel 'Sterkste man ter wereld', loopt langs de waterkant en kijkt uit over de ingang van de haven. “In de loop der jaren heb ik voor veel zware uitdagingen gestaan, maar dit is mijn zwaarste klus ooit”, zegt Magnus Samuelsson.
Als alles is opgetuigd, zal hij de truck besturen samen met journalist Brian Weatherley. “Dat Volvo Trucks een automatisch schakelende versnellingsbak heeft ontwikkeld die een treingewicht van 325 ton kan vervoeren, is indrukwekkend. Maar ruim 700 ton combinatiegewicht met een reguliere productietruck grenst echt aan het ongelooflijke. In mijn 30 jaar als truckjournalist heb ik nog nooit zoiets gezien”, zegt Brian Weatherley.
Om 750 ton met één truck te trekken moeten de omstandigheden perfect zijn. De hele opstelling moet zorgvuldig worden beladen om niet te bezwijken, alle vangmuilkoppelingen moeten worden gecontroleerd en de druk in alle 204 banden moet continu worden aangepast. Bovendien moet de ondergrond droog zijn, omdat de truck kan slippen als het nat is. Het team ter plekke bespreekt de weersomstandigheden. Een paar dagen geleden was er aanhoudende wind en regen, maar op dit moment ziet het ernaar uit dat het mogelijk zal zijn. “Als het weer zo blijft, denk ik dat we het kunnen doen”, zegt Niklas Öberg.
Twintig minuten later hij heeft zijn toevlucht gezocht in zijn auto. Buiten valt de regen met bakken uit de hemel. Het is kort maar hevig en er vormen zich grote plassen op de grond rondom en onder het voertuig. De plotselinge weersverandering brengt het hele project in gevaar en ze moeten wachten. Dan begint het te sneeuwen. Binnen enkele minuten is het havengebied bedekt onder een witte laag. Vervolgens komt er hagel, direct gevolgd door harde wind. De wind rukt aan de tape bij de finish en een schijnwerper slaat met volle kracht op de grond.
Het team rent rond de vrachtwagen en probeert de uitrusting te redden. Magnus Samuelsson en Brian Weatherley zitten met bezorgde gezichten in de cabine, achter de hard werkende ruitenwissers. Maanden van planning zijn nu volledig overgeleverd aan het weer. Toch gaat de storm net zo snel voorbij als die kwam. Door de warmte van de truck smelt de sneeuw onder de banden, en weldra is er slechts een dun laagje poeder over. Het team geeft aan de cabine door dat ze een poging mogen ondernemen. De motor gromt, Magnus schakelt de laagste kruipversnelling in en voert het motortoerental op. Maar er gaat iets mis. De truck brult en de voorkant van de cabine gaat de lucht in. “Stop! Stop!” Schreeuwt Niklas Öberg terwijl hij met zijn armen zwaait. Magnus laat het gas los en de voorkant van de cabine klapt op de grond.
Het team kijkt nu naar de trailers en zet het luchtsysteem onder druk om de remmen van elke trailer los te zetten voor een nieuwe poging. Magnus leunt achterover en drukt het gaspedaal in. De motor gromt en in eerste instantie gebeurt er niets. Dan begint het: een uiterst langzame voorwaartse beweging. Langzaam maar zeker kruipt de 300 meter lange containertrein van 750 ton naar voren. De truck nadert de finishlijn op 100 meter vanaf het startpunt. De menigte juicht als de wagen de lijn passeert.
De Volvo FH16 met 750 pk is voorzien van I-Shift met kruipversnellingen en de sterkste assen uit de reguliere productreeks van Volvo.