Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Journalist Iep van der Meer (BIGtruck) over de nieuwe Volvo FH16: “De Volvo doet opvallend soepel zijn werk”

| Leestijd: 8 min | Leestijd: 8 min
BIGtruck-journalist Iep van der Meer ging op pad met de nieuwe Volvo FH16: een truck die zelfs tot 325 ton aankan. Lees hier hoe hij alle unieke features heeft ervaren.
Journalist Iep van der Meer (BIGtruck) over de nieuwe Volvo FH16: “De Volvo doet opvallend soepel zijn werk”

Zwaartransport is iets waar we als journalisten meestal alleen maar naar mogen kijken, maar deze keer organiseerde Volvo Trucks iets bijzonders voor BIGtruck. Wij mochten een dagje stoeien met het vlaggenschip van Volvo Trucks, de FH16 750 8x4 als zwaartransport trekker. Natuurlijk hoort daar een passende trailer achter. Die konden we voor de gelegenheid lenen bij Broshuis, compleet met een vracht ballast. Met de indrukwekkende Broshuis PL 100 tonner achter de 750 pk-trekker reden we met een totaalgewicht van krap 120 ton.

De markt voor de echte 8x4 zwaartransport trekkers in Nederland is maar klein, maar Volvo heeft hierin een stevige positie verworven. De automatisch schakelende versnellingsbak I-Shift met zijn extra lage kruipversnelling, de zogenaamde ‘Crawler Gears’ heeft daar een belangrijke rol bij gespeeld, want daarmee kunnen totaalgewichten tot zelfs 325 ton probleemloos en zonder koppelomvormer worden vervoerd. In de uitvoering die wij reden is deze trekker goed voor totaalgewichten tot 245 ton!

De bediening is bijzonder eenvoudig, want het werkt gewoon met de I-Shift zoals we dat gewend zijn van Volvo. Voor het wegrijden kies je de het ‘zwaartransport’ schakelprogramma met de I-Shift hendel waarna automatisch de juiste wegrijversnelling wordt ingeschakeld. Op het dashboard verschijnt dan de C van Crawler, de rest gaat vanzelf. Dat is fijn, want op die manier kun je als chauffeur de aandacht bij de weg houden.

Dat is overigens wel een dingetje, want de Broshuis PL semi-dieplader is niet alleen erg zwaar en lang, hij is met 275 cm ook breder dan een normale trailer. De dubbel uitschuifbare semi-dieplader met zijn tien aslijnen met pendelassen is dubbel uitschuifbaar tot 40 meter. De totale lengte vanaf het kopschot is in ingeschoven toestand ook al ruim 21 meter en met de trekker ervoor is dit span dus net zo lang als een LZV, maar dan fors zwaarder én breder! Kortom, een indrukwekkend setje, maar toch rij je er echt zo mee weg.

Sturende assen

De eerste meters is het even wennen want een blik in de spiegels maakt toch wel indruk. De 750 pk sterke trekker rijdt echter heel eenvoudig weg met de zware last nadat we de I-Shift in de zwaartransport mode hebben gezet. We moeten even om een gebouw heen op het Broshuis-terrein en dat is meteen een mooie kans om te zien wat de besturing van de Broshuis-oplegger doet. Alle tien de aslijnen sturen keurig mee, allemaal onder een eigen hoek.

Grappig om te zien is dat de voorste assen meesturen en de achterste tegen. Daardoor draait de oplegger om zijn eigen as. Dat is wel even wennen, want als je uithaalt zoals met een normale trailer dan maai je alles omver. Het sturen van de Volvo FH16 gaat dankzij het Volvo Dynamic Steering systeem vederlicht en erg precies. Nadat we de poort uit zijn, volgt de eerste rotonde op de route en ook dat blijkt geen enkel probleem. Wel is het even zoeken welke koers je moet insturen maar dan volgt de Broshuis keurig langs het midden eiland.

Rijden met 120 ton

Al snel raak ik vertrouwd met de afmetingen, en de Volvo doet opvallend soepel zijn werk. Het wegtrekken gaat mooi vloeiend en dankzij de vier assen voel je vrijwel niet dat de truck zwaar aan het werk moet. En zwaar is het, want de Broshuis-trailer weegt 36 ton in deze uitvoering, wat overigens erg licht is voor zo’n dubbel uitschuifbare trailer. De trekker voegt daar 12,5 ton aan toe en de lading bestaat uit ruim 70 ton ballast. Daarmee bedraagt het totaalgewicht 118,5 ton, maar met wat kettingen en volle tanks ronden we dat voor het gemak op tot 120 ton. De trekker is gloednieuw en moet voor het eerst aan het werk. Dat gaat opmerkelijk soepel en eigenlijk verraadt alleen de geur die van de truck af komt dat hij wel degelijk stevig aan de bak moet. Die geur wordt veroorzaakt door de verf die van de spruitstukken af brandt, typerend voor een eerste inzet.

Op het industrieterrein van Kampen rijden we de dijk op en ook de hellingproef die we halverwege doen geeft geen enkel probleem. We rijden wat rondjes op het industrieterrein en vervolgens gaan we de N50 op, richting Emmeloord. De 750 pk sterke Volvo sleurt de 120 ton vlot naar de 80 kilometer per uur en eenmaal op snelheid rijdt het net zo comfortabel als iedere andere Volvo. Je hebt eigenlijk geen idee van de gigantische massa waar je mee onderweg bent, maar gelukkig is de Volvo voorzien van alle veiligheidssystemen die dit merk maar levert. Bovendien is remmen met zoveel assen en wielen aan de grond ook heel eenvoudig.

Comfort en zicht

De nieuwe generatie van Volvo herken je vooral aan de scherpe V-vormige koplampen en de knipperlichten op de deuren. Bij de FH16 is ook de grille ingrijpend gewijzigd. In plaats van het raster van de vorige generatie lijkt het nu meer op een soort verchroomd wafelijzer. Volvo zelf noemt het de waterval grille.

Het interieur van de nieuwe FH16 is, net als dat van de nieuwe FH voorzien van het nieuwe dashboard met het digitale display en de dode hoek assistent met een mooi extra scherm. De luchtgeveerde Globetrotter XL cabine is voorzien van alle luxe met een lederen interieur, een ruime koelkast en extra kasten tegen de achterwand. Verder is er het geïntegreerde I-ParkCool systeem. Zo’n standairco is in dit segment aan te raden want zwaartransport in een land als Duitsland rijdt vooral ’s nachts. Overdag sta je dan soms in de hitte en dan is een standairco erg prettig als je moet slapen.

Op deze FH16 zit een dubbel accusysteem waardoor je altijd genoeg stroom hebt na een lange rustperiode, zelfs als je omvormers, een magnetron of andere stroomvreters gebruikt. Opvallend blijft verder het enorm goede zicht vanuit de Volvo cabine. Met diep uitgesneden zijruiten en de uiterst compacte spiegels is het zicht rondom optimaal. Dat is fijn, want vooral in dit werk steekt het soms erg nauw met het manoeuvreren.

Af fabriek

De Volvo FH16 750 8x4 komt af fabriek in deze uitvoering, compleet met de brandstoftank achter de cabine en de Jost 3,5 inch schuifschotel op een schuifframe. Volvo levert ook 10-tons voorassen maar in dit geval is er gekozen voor 9-tons voorassen en een 26-tons bogie met naafreductie assen. Zonder naafreductie kan deze FH16 totaalgewichten tot 130 ton aan. Voor deze inzet had dat dus ook gekund met steekassen!

De I-Shift versnellingsbak is voorzien van een overdrive en kruipversnellingen, zowel voor- als achteruit. Verder is de I-Shift voorzien van speciale zwaartransport software. Om zware lasten ook bergaf onder controle te houden is de Volvo voorzien van de krachtige Engine Brake+ én een Volvo compact retarder. Door bergaf de gewenste snelheid in te stellen, werkt de cruise control ook bergaf waarbij zowel de motorrem als de retarder automatisch worden ingeschakeld. Diezelfde Adaptive Cruise Control (ACC) werkt overigens tot volledige stilstand en fungeert ook als file assistent.

De D16K krachtbron levert een indrukwekkende 750 pk en 3550 Nm. Het enorme voordeel van Volvo is dat deze geweldenaar af fabriek leverbaar is. Alles zit er dan al op, waardoor de truck snel inzetbaar is. In dit geval is er voor de demo gekozen voor een verdere opbouw van CCH. Dat bedrijf leverde onder meer de kisten achter de cabine, de fraaie kunststof cabine verlengers en de aankleding van het chassis met RVS kisten en opstapjes. Verder werd er een NATO-stekker aangebracht en een dieplader steunplaat achter op het chassis.

Rijden en sturen terwijl je naast de truck staat

In de Volvo is ook het Work Remote-systeem aanwezig waarmee je ook als je naast de truck staat allerlei functies kunt bedienen. Reuze handig, maar daarnaast zijn er nog twee afstandsbedieningen aanwezig in de truck. Bij de Broshuis-trailer zit namelijk een draadloos kastje voor allerlei functies van de trailer. Daarmee kun je de hydraulische nek, de hoogte en de besturing regelen.

Vervolgens is er ook nog de optionele Drimote-afstandsbediening. Dit systeem wordt door Volvo af fabriek al voorbereid waarna Drimote de afstandsbediening installeert. Met Drimote kun je de truck op afstand bedienen. Dat is wel heel bizar, want je kunt dan terwijl je naast de truck staat, voor- en achteruitrijden en sturen. Reuze handig in sommige situaties, en bovendien is dit systeem zodanig uit te breiden dat je ook de besturing van de trailer ermee kunt doen. Ik mag er even mee spelen en dat is een aparte gewaarwording. Met de Drimote-unit verwordt de Volvo FH16 750 met de Broshuis semi-dieplader tot een op afstand bestuurbaar stuk speelgoed! Wel een heel zwaar en kostbaar stuk speelgoed trouwens!

Ook benieuwd naar de nieuwe Volvo FH16 voor zwaar transport?

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

collage.pressReleaseTitle