Trucks

Johan Rundberg
2023-10-25
Leestijd: 5 min.
Transportinformatie
Author
Johan Rundberg
Service Owner for Fleet and Transport

Dit is hoe connectiviteit uw transportbedrijf verbetert

Of het nu gaat om naleving van de wet of het verbeteren van de bedrijfsefficiëntie; digitaal verbonden zijn wordt steeds belangrijker voor vervoer- en transportbedrijven. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat het delen soepel en efficiënt verloopt, terwijl ondertussen uw gegevens en privacy beschermd zijn?


Connectiviteit zorgt voor een revolutie in de transportsector doordat u in realtime beschikt over gegevens en de efficiëntie, veiligheid en klantenservice worden verbeterd. Wanneer trucks rechtstreeks kunnen communiceren en informatie kunnen delen met chauffeurs en klanten, biedt dit nieuwe manieren om waarde te creëren. In dit artikel wordt uitgelegd hoe digitale diensten de productiviteit in de transportsector verbeteren, hoe u dit veilig kunt doen en hoe u met connected services het maximale uit uw bedrijf kunt halen.
 

Waarom het delen van informatie zo waardevol wordt in de transportsector

Tegenwoordig worden steeds meer dagelijkse handelingen digitaal uitgevoerd en aan de transportbedrijven worden steeds hogere eisen gesteld door klanten en instanties. Zo moeten tachograafgegevens worden gedeeld met instanties, willen klanten direct toegang hebben tot gegevens over de leveringsstatus en wil een groeiend aantal bedrijven informatie over de CO2-uitstoot die gepaard gaat met vervoerde goederen. Voor transporteurs kan dit veel extra tijd en administratie betekenen.
 

De afgelopen jaren zijn er daarom nieuwe digitale services ontwikkeld voor het verbeteren van wagenparkbeheer, routeplanning, voertuigonderhoud en brandstofverbruik. Veel van deze services vereisen het delen van gegevens tussen voertuigen en operators. Die gegevens kunnen vervolgens worden geanalyseerd en verwerkt om inzichten te verkrijgen. Zo kunnen de positie van het voertuig en de geschatte aankomsttijd zonder extra werk worden gedeeld met de transportinkoper en zijn klanten tevredener over de levering. Uit de analyse van de gegevens over het brandstofverbruik kunnen we verbeterpunten bepalen waardoor de exploitatiekosten van het wagenpark worden teruggedrongen.
 

"Het toestaan van eenvoudige manieren om gegevens te delen, maakt enorme verbeteringen in de operationele efficiëntie mogelijk," aldus Johan Rundberg, Service Owner for Fleet and Transport bij Volvo Trucks.
 

“Het is echter alleen waardevol als informatie op de juiste manier wordt gebruikt. Er is veel winst te boeken voor degenen die weten hoe ze data moeten gebruiken en interpreteren.”

Het toestaan van eenvoudige manieren om gegevens te delen, maakt enorme verbeteringen in de operationele efficiëntie mogelijk. Volvo Connect maakt het gemakkelijk om dit op de juiste manier te doen.

Hoe informatie wordt gedeeld binnen Volvo Connect

Volvo Trucks was in 1996 de eerste truckfabrikant die een digitaal wagenparkbeheersysteem introduceerde: Dynafleet. Sindsdien is er veel gebeurd en is Dynafleet vervangen door Volvo Connect, dat zowel een wagenparkbeheersysteem is als de toegangspoort tot alle digitale services van Volvo Trucks.
 

Omdat Volvo Connect een open platform is, kan het eenvoudig worden geïntegreerd met andere logistieke managementsystemen en kan het delen van gegevens automatisch verlopen. Gegevens over voertuiglocaties kunnen bijvoorbeeld automatisch worden bijgewerkt voor het volgen van leveringen of klantfacturering. Ook kunnen tachograafgegevens de salarissystemen automatisch bijwerken.
 

Omdat het een open platform is, kunnen externe ontwikkelaars hun eigen integraties en specifieke digitale tools maken, net zoals apps voor smartphones, wat de omvang en het bereik van de beschikbare tools vergroot. Zelfs transporteurs die werken met verschillende truckmerken, kunnen gebruikmaken van Volvo Connect om alle gegevens uit hun wagenpark te integreren.
 

"Doordat veel activiteiten voor het delen van gegevens kunnen worden gestroomlijnd en geautomatiseerd, maakt Volvo Connect het gemakkelijker voor klanten," zegt Johan Rundberg.

Wat kan er worden gedaan om gegevens en privacy te beschermen?

Ondanks alle mogelijke voordelen, stelt het genereren van big data via verbonden voertuigen ook hoge eisen op het gebied van privacy en cyberveiligheid. Om te beginnen zijn er meerdere wettelijke vereisten waaraan transporteurs zich moeten houden, waaronder de AVG-regelgeving van de EU. Het niet naleven van deze regelgeving kan leiden tot forse boetes.
 

Ook is het noodzakelijk om hoge normen voor cyberbeveiliging te handhaven, aangezien één inbreuk het hele bedrijf in gevaar kan brengen. Daarom geeft Volvo Trucks al geruime tijd prioriteit aan cyberbeveiliging bij de ontwikkeling van digitale services zoals Volvo Connect.
 

"Als verwerker van gegevens zijn wij verantwoordelijk voor de volledige controle op de gegevensbeveiliging en we volgen alle toepasselijke regelgeving, inclusief de AVG, om de bescherming en privacy te garanderen," zegt Rundberg.
 

“Als exploitanten van het voertuig hebben onze klanten de controle over hun eigen informatie. Zij zijn altijd degene die beslissen hoe de gegevens worden gebruikt, inclusief welke gegevens worden gedeeld, wanneer gegevens worden gedeeld en met wie deze worden gedeeld."
 

Hierdoor kunnen gebruikers van Volvo Connect profiteren van de voordelen van het delen van gegevens via een reeks digitale en verbonden services, met de geruststelling dat hun gegevens veilig zijn en dat hun bedrijf goed beschermd is.
 

Bekijk hieronder de video waarin Volvo Connect verder wordt toegelicht:
 

  • Wat is Volvo Connect?
  • Hoe gebruikt u Volvo Connect met wagenparkbeheerservices?
  • Hoe krijgt u toegang tot realtime gegevens en tracking?
  • Hoe helpt het om uw activiteiten efficiënter en productiever te laten verlopen?