Trucks

×

Hoe u zuinig rijden kunt stimuleren

Leestijd: 4 min
Truckchauffeurs spelen een sleutelrol bij het verbeteren van het brandstofverbruik van een bedrijf, maar wat is de beste manier om hen gemotiveerd en geïnspireerd te houden?
Volvo Trucks-servicemedewerker in gesprek met klant

Verschillende bedrijven hebben verschillende methoden om hun chauffeurs aan te moedigen efficiënter te rijden. Het vinden van de juiste opzet hangt sterk af van de omvang, de activiteiten en de opdrachten van een bedrijf. Als Driver Development Manager bij Volvo Trucks heeft Tatu Ljokkoi vele succesvolle - en niet succesvolle - initiatieven gezien om chauffeurs te motiveren.

In zijn ervaring hebben succesvolle bedrijven allemaal een aantal gemeenschappelijke kenmerken: een sterke teamcultuur, een holistische benadering van brandstofbesparing en toewijding op lange termijn.

Waarom brandstofbesparing een teaminspanning vereist

In veel opzichten is het besturen van een truck een eenzame baan, waarbij de techniek van elke chauffeur alleen zijn eigen brandstofverbruik beïnvloedt. Dat betekent echter niet dat brandstofbesparing een individuele verantwoordelijkheid is. Tatu Ljokkoi gelooft zelfs dat een sterke teamgeest essentieel is.

"Het hele bedrijf moet samenwerken, inclusief het management", stelt hij. "Je kunt brandstofefficiëntie niet simpelweg delegeren aan chauffeursopleiders - het management moet actief worden betrokken bij elk trainingsprogramma voor chauffeurs, zodat iedereen volledig op één lijn zit en meedoet. En dan is het aan hen om de voortgang actief te beoordelen en te bewaken, terwijl ze waar nodig aanmoediging en erkenning geven."

Een andere effectieve manier om teamgeest op te bouwen is om chauffeurs te betrekken bij het vaststellen van doelstellingen en methoden om brandstofbesparingen te realiseren. Dit kan hen in staat stellen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling en hen het gevoel geven dat ze deel uitmaken van het team.

Je kunt brandstofefficiëntie niet simpelweg delegeren - het management moet actief worden betrokken

Beloningen en stimulansen: Werken ze?

Of het nu gaat om geld of een andere prijs, het aanbieden van beloningen en stimulansen kan een effectieve methode zijn om chauffeurs te motiveren, maar u moet goed nadenken over hoe een dergelijk systeem wordt ontworpen en uitgevoerd. Een gebruikelijke tactiek is om individuele chauffeurs onderling te laten concurreren en degenen met het laagste brandstofverbruik simpelweg te belonen, maar dit kan onbedoelde gevolgen hebben.
 

"Het risico bestaat dat een dergelijk beloningssysteem alleen chauffeurs motiveert die al heel efficiënt zijn, omdat alleen zij een goede kans maken om te winnen," legt Tatu uit. "Ondertussen zullen de minder bekwame chauffeurs - die het grootste potentieel voor brandstofbesparing hebben - minder gemotiveerd zijn omdat ze het voordeel niet zien, en dat is echt een gemiste kans."

Een andere mogelijkheid is om een algemene doelstelling voor het hele bedrijf of wagenpark vast te stellen, waarbij de beloningen gelijk worden verdeeld, om een gevoel van teamgeest te creëren en chauffeurs aan te moedigen samen te werken en elkaar te helpen.

De juiste hulpmiddelen, processen en doelstellingen instellen

Om chauffeurs gemotiveerd te houden, moeten de processen voor het bewaken en beoordelen van het brandstofverbruik consistent, vergelijkbaar en transparant zijn. Aangezien chauffeurs verschillende ervaringsniveaus hebben en verschillende ladingen en routes kunnen rijden, is het niet altijd eerlijk of nauwkeurig om chauffeurs met elkaar te vergelijken.

In plaats daarvan kunt u zich het beste richten op het volgen van hun eigen prestaties in de loop van de tijd en hun eigen individuele verbeterpunten vaststellen.

Een goede manier om dit te doen is het gebruik van een aangepast 
wagenparkbeheersysteem. Dit kan informatie verschaffen over verschillende parameters zoals motor- en versnellingsgebruik, snelheidsaanpassing, anticipatie en remmen.

Zo kunnen de chauffeurs zelf analyseren hoe ze rijden en zien waar verbeteringen mogelijk zijn. De resultaten kunnen vervolgens worden beoordeeld door middel van maandelijkse follow-ups. Connectiviteit en gegevensanalyse worden ook steeds vaker gebruikt om efficiënter rijden aan te moedigen.

Waarom brandstofefficiëntie een reis is en geen bestemming

Een chauffeursopleiding is een belangrijk instrument om chauffeurs te helpen brandstof te besparen, maar wordt te vaak behandeld als een eenmalige, snelle oplossing. "Sommige mensen verwachten dat na één training alles van de ene op de andere dag verandert, maar dat gebeurt niet echt," aldus Tatu.

"Zo'n opleiding gaat over verandermanagement en het implementeren van een nieuwe bedrijfscultuur. Het is niet iets dat een keer per jaar gebeurt, het is iets dat u in uw dagelijkse routines implementeert. Als u er zo over nadenkt, is het voor chauffeurs makkelijker om gefocust en gemotiveerd te blijven en om zich te verbeteren."

Kortom, als u brandstofefficiëntie overlaat aan individuele chauffeurs, zullen de resultaten wisselend zijn.

Maar als u aanzienlijke en duurzame brandstofbesparingen wil realiseren voor uw hele wagenpark, dan moet u:
 

  •  Iedereen samenbrengen als een team, met een gemeenschappelijk doel en een overeengekomen strategie om dat doel te bereiken.
  •  Ervoor zorgen dat iedereen betrokken is, ook het management.
  •  Een stimuleringsprogramma invoeren dat het hele team erkent en beloont en niet alleen individuele chauffeurs.
  •  Duidelijke en consistente KPI's opstellen.
  •  Ervoor zorgen dat u regelmatig follow-ups heeft en verbeterpunten aan de orde stelt.
  •  Onthouden dat brandstofefficiënt rijden een voortdurende reis is, geen kortetermijnoplossing.

 

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release

Verschillende bedrijven hebben verschillende methoden om hun chauffeurs aan te moedigen efficiënter te rijden. Het vinden van de juiste opzet hangt sterk af van de omvang, de activiteiten en de opdrachten van een bedrijf. Als Driver Development Manager bij Volvo Trucks heeft Tatu Ljokkoi vele succesvolle - en niet succesvolle - initiatieven gezien om chauffeurs te motiveren.

In zijn ervaring hebben succesvolle bedrijven allemaal een aantal gemeenschappelijke kenmerken: een sterke teamcultuur, een holistische benadering van brandstofbesparing en toewijding op lange termijn.